Absolut, har inte sagt något annat? Juristen är endast för rådgivning.
Jag har nu läst hela tråden. Ställer följande frågor.
1. Jag tror det var
@Inte_Ung som tipsade om en lägenhet för under 9 000 kr bredvid tåget, fullt utrustad antar jag. Låter inte det som ett roligare alternativ än i den situationen du sitter i nu? Du kanske kan söka den?
2. Har du redan flyttat in och bor i stugan?
3. Du visste innan du skrev på kontraktet att det verkade något skumt och framför allt dyrt, men har ändå fortsatt till steget att skriva på kontraktet. Det är nu du ska fundera på om det var värt det? Magkänslan säger allt när man ska hyra, lita på den. Verkar något konstigt, misstänkt, skumt, okunnigt, märkligt, luddigt, osannolikt, rörigt- se dig om efter annat, låt någon annan stackare orka med en sådan hyresvärd, du behöver inte den i ditt liv. Det finns många BRA hyresvärdar, sedan finns det latmaskiga hyresvärdar, som visserligen inte är omöjliga eller okunniga eller krångliga, det är bara lata, och så finns det rent av asdåliga. Alla privata hyresvärdar är inte dåliga, jag har god erfarenhet av den sorten överlag. Så inför nästa gång får du jämföra med hur det nu med krånglet som uppstått, hur värt det är/har varit, eller om du ska välja bort sådana hyresvärdar när magkänslan signalerar att något inte stämmer.
4. Att rota i deras krångel ger dig egentligen bara huvudbry och stress. Visst kanske de blir motiverade att sänka hyran, men du måste ändå flytta tids nog, klumpen du har i magen på av detta blir bara större ju mer du engagerar dig. Problemet med ugn och spis är i sig ett icke-problem eftersom det fungerar utmärkt med löstagbara sådana, det är hela scenariot runt det som jag har tagit mig ifrån om jag vore du, så snabbt jag kan utan att se mig om.
Mitt råd är att söka annat, ett boende som ger, och inte tar.