Du hade nog fått gilla läget.Ja, för HV är det ju bäst. Men jag hade inte känt mig bekväm med det som hyresgäst.
Risken för Hyresvärden vad gäller sanktionsavgifter är för stor.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du hade nog fått gilla läget.Ja, för HV är det ju bäst. Men jag hade inte känt mig bekväm med det som hyresgäst.
Jag har full förståelse att de kan säga upp mig med 3 månaders uppsägningstid, det jag fann otroligt var att det skulle vara grund till att typ riva kontraktet och förbipassera de där 3 månaderna.Du sitter lika löst oavsett.
Besittningsrätt har du inte hur som helst.
Det är en privat uthyrning som inte ingår i någon affärsmässig verksamhet.
Om de vill ha tillbaka bostaden till sin familj så får de det med 3 månaders uppsägningstid.
Vägrar du flytta så måste de ta det till Hyresnämnden och då så tar det kanske ett halvår att få ur dig.
Vid den tiden så har ju din tid löpt ut.
Men det troligaste är att hyresvärden just nu är mest orolig för att inte kunna hyra ut alls. De behöver nog de där inkomsterna och är rädda för att du skall flytta.
Jag bråkar inte tycker jag. Det enda jag tyckte var att jag skulle ha lägre hyra än vad de erbjöd (1000 kr mindre) pga det blir utan spis och ugn.@Asko Om du trivs, egentligen inte har problem med den höga hyran och dessutom bara ska bo en kort tid så förstår jag inte varför du bråkar om det?
Du riskerar ju bara att bli osams med hyresvärden. Du kan föreslå ytterligare sänkning av hyran men annars är ju det här en ”take it or leave it”-situation.
Förstår inte heller varför du skulle krångla med att köpa plattor osv själv, det ger dig väl ingenting?
Om jag hade kunnat tänka mig att bo kvar trots att hyresvärden uppenbarligen är lite shady så hade jag velat ha det så smidigt som möjligt. Låt dem fixa inköp, var glad för att hyran blir lite lägre än du hade förväntat dig och sen flyttar du enligt plan om några månader.
Du kommer ju kunna laga mat även på lösa plattor/lös ugn.
Du kan riva kontraktet om du vill.Jag har full förståelse att de kan säga upp mig med 3 månaders uppsägningstid, det jag fann otroligt var att det skulle vara grund till att typ riva kontraktet och förbipassera de där 3 månaderna.
Trevligt att du undrarHur har det gått med spisen @Asko ??
Enligt hyreslagen så kan en hyresgäst hoppa av avtalet så länge som ingen hyra är betald och den inte har flyttat in.
Som hyresvärd vill man därför ofta ha en förskottshyra.
Riktigt så enkelt är det inte.
Riktigt så enkelt är det inte.
Om inte någon ekonomisk transaktion typ förskottshyra eller deposition är erlagd som bekräftelse på kontraktet.
Det finns något prejudikat på det någonstans, men jag orkar inte leta rätt på det nu.
Jag hade en avhoppad hyresgäst och ville driva in ersättning för det. Men enligt juristen som jag då hade kontakt med så skulle det inte vara möjligt utan just bekräftande betalning.