Asko
Trådstartare
Det är ingen oro för FK för den delen, så det behöver ni/jag inte tänka på som tur är. De är inte inblandade.@Asko Har du sett detta:
https://www.forsakringskassan.se/wp...U!/#panelfe957d2e-77ed-4f92-9de6-44911cc52fd1
Det här kan bli allvarligt för dig om du inte talar om för FK att ditt hyresavtal har ändrats.
Jag skulle kräva en hyra som kompenserar för hela den skillnaden också.
Vad gäller egentligen för uppsägning av hyresavtalet ni har under de här omständigheterna. Jag tänker på om det finns rätt till kompensation om det går att hävda avtalsbrott e.dyl. i relation till vad som är giltiga skäl för uppsägning osv. För situationen är ju egentligen att de inte kan tillhandahålla den lägenhet som de avtalat om att upplåta.
Eller är meningen att ni ska ha ett hyresavtal på en lägenhet som officiellt inte finns och du sedan ska ha hyressänkning för att den inte fyller avtalad standard?
Det låter i så fall rejält shady. Se till på att du inte gör något som innebär att du hamnar i en situation som innebär att du gråzonsfifflar mer än du själv vill eller är medveten om bara för att din hyresvärd gör det.
Jag funderar lite över kompensation också, jag är dock villig till att stå över den om jag får lägre hyra istället. Jag tänker ta upp det till mötet med juristen på fredag för jag vill inte råka säga något om en kompensation som jag kanske inte har rätt till.
Och så ska jag självklart fråga juristen om det är verkligen tillåtet att hyra och bo i hyresbostaden som den blir pga detta. Innan detta hände så trodde jag att det var helt godkänt och klart.