Att sticka?

Armani__

Trådstartare
Alltså inte sticka iväg någonstans, utan två stickor och ett garn-nystan :D
Jag har kommit in i en sticknings-period, tycker det är så mysigt!
Håller just nu på med en halsduk till sambon.
Men skulle vilja få tips om vad jag mer kan sticka. Tycker bäst om att bara sticka "vanliga" maskor fram och tillbaks, så vad mer kan man göra än halsduk?

Hade viljat sticka en jumper till vovvan nu till vinter, men då krävs det väl lite mer avanserade prylar än två vanlliga stickor och att sticka fram och tillbaks?

In med förslag nu!
 
Sv: Att sticka?

Mössor? ;)

Du kan ju sticka med rundstickor om du vill göra en tröja till hunden, tycker det är enklare än att sticka med strumpstickor.
 
Sv: Att sticka?

Jag gjorde lovvika-vantar (?) för massor av år sen. Lite pyssel för att dom ska bli fina, men det är relativt lätt att göra. Finns nog instruktioner på nätet, annars kan du få hjälp i nån garnbutik..
 
Sv: Att sticka?

Mössor? ;)

Du kan ju sticka med rundstickor om du vill göra en tröja till hunden, tycker det är enklare än att sticka med strumpstickor.

Rundstickor, det känner jag igen, undrar om jag stickade med det i slöjden? hur ser dom ut? Vilka stickor är det man använder 4 st korta och stickar runt med? För de har jag använt när jag gjorde raggsockor i slöjden.
 
Sv: Att sticka?

Man kan ju göra tröjor också om man har tid/lust/ork och hittar ett bra mönster som inte kräver alltför mycket konstiga maskor :)
 
Sv: Att sticka?

Man kan ju göra tröjor också om man har tid/lust/ork och hittar ett bra mönster som inte kräver alltför mycket konstiga maskor :)

Men det tar ju sådan tid eftersom det är så stora saker, haha!
Allt bra med dig annars förresten, så längesen!
 
Sv: Att sticka?

Åh, sticka som är så trevligt :love: När jag gick i skolan stickade jag mest hela tiden, enda sättet att uthärda alla lektioner:angel:

Om man vill sticka annat än typ halsdukar är det nog bra att lära sig lite mer "avancerade prylar", så himla avancerat är det faktiskt inte och det är kul att kunna sticka lite vad som helst. Benvärmare är ju väldigt enkelt om man gillar sådana. Kan man sticka antingen på strumpstickor (flera korta) eller precis som en halsduk och sedan sy ihop dem till en "tunnel".
Annars tycker jag att mössor är hyffsat enkelt. Sockor är lättare än vantar. Tröjor är faktiskt inte så avancerat, mest "rakt fram", och tar inte heller så lång tid som man tror. Håller själv på med en tröja just nu som förmodligen blir färdig ikväll. :laugh:

Sedan såg jag en människa som hade ett stickat ylletäcke till sin häst. Blev väldans inspirerad och funderar på om det ska bli mitt nästa projekt.. :bump:
 
Sv: Att sticka?

Oj, ett stickat täcke till hästen hade ju vait helt fantastiskt!! Hur gör man då liksom? Det är ju enormt stort egentligen. Stickar man flera vepor och syr ihop dem sedan?

Tack för ett bra inlägg, mycket inspirerande!
 
Sv: Att sticka?

Tack för iden,nu vet jag vad min vinterhobby ska bli,vet att vi har massor med garn och stickor kvar som varitg mormors! jag sak lära mig sticka :)
 
Sv: Att sticka?

Oj, ett stickat täcke till hästen hade ju vait helt fantastiskt!! Hur gör man då liksom? Det är ju enormt stort egentligen. Stickar man flera vepor och syr ihop dem sedan?

Jag funderar lite på detsamma.. Det jag såg var ihopsytt av flera stickade rutor, som ett lapptäcke. Ganska snyggt, men man borde ju kunna sticka ett enda stort, men sömmar endast där typ fleasetäcken brukar ha det? Lite jobbigt att sticka på något så brett dock, man måste kanske först tillverka extralånga stickor så att hela stickningen får plats på dem.. :p
 
Sv: Att sticka?

Tack för iden,nu vet jag vad min vinterhobby ska bli,vet att vi har massor med garn och stickor kvar som varitg mormors! jag sak lära mig sticka :)

Vasrsågod :D
Jag kan verkligen rekommendera det! Älskar att sticka.
Vad härligt att ha så mycket garn att välja på, bara för det ska jag leta hemma hos mamma och pappa senare i eftermiddag och se om mamma har något undanstoppat.
 
Sv: Att sticka?

Jag funderar lite på detsamma.. Det jag såg var ihopsytt av flera stickade rutor, som ett lapptäcke. Ganska snyggt, men man borde ju kunna sticka ett enda stort, men sömmar endast där typ fleasetäcken brukar ha det? Lite jobbigt att sticka på något så brett dock, man måste kanske först tillverka extralånga stickor så att hela stickningen får plats på dem.. :p

Hmm.. Jag är lite sugen på att göra ett lapptäcke i så fall till honom, för överambitiöst att tillverka lååånga stickor :p
Det kan ju bli grymt häftigt alltså, då får man införskaffa ylle-garn också. Detta kan ju bli ett enormt vinter-projekt! Frågan är hur man t.ex. gör uppe vid bogarna, där täcket svänger? Något tips? Alltså hur man får täcket att svänga snyggt? Förstår du hur jag tänker?
 
Sv: Att sticka?

Ja, helt klart yllegarn! Av någon tjockare variant:love:
Blir nog lapptäckes-varianten för mig med. Det var rätt snyggt. Man skulle kunna välja en färgskala, typ grönt, och sen ta olika nyanser..
Antar att du menar "runt" halsen där det svänger? Det borde ju bli ungefär som halslinningen på en tröja fast lite större och inte riktigt samma form..:idea: Det mesta brukar lösa sig när man börjar, så om man har det med tröjlinning i åtanke borde man ju kunna få till det..?

:banana:
 
Sv: Att sticka?

Det gtar faktiskt inte så himla lång tid beroende på vad man väljer för garn, stickor och mönster såklart.. Dessutom är det ju så bra med något som inte blir klart på två dagar (som halsdukar blir) för då har man något att koncentrera sig på ett tag :) Ett tips kan gå och kika lite i närmsta garnbutik för de flesta hänger upp saker de själva gjort som inspiration samt har ofta pärmar med mönster på olika saker som man kan bläddra i.. :)
 
Sv: Att sticka?

Ja, helt klart yllegarn! Av någon tjockare variant:love:
Blir nog lapptäckes-varianten för mig med. Det var rätt snyggt. Man skulle kunna välja en färgskala, typ grönt, och sen ta olika nyanser..
Antar att du menar "runt" halsen där det svänger? Det borde ju bli ungefär som halslinningen på en tröja fast lite större och inte riktigt samma form..:idea: Det mesta brukar lösa sig när man börjar, så om man har det med tröjlinning i åtanke borde man ju kunna få till det..?

:banana:

Ååååhh, vad jag blev sugen på ett sådant täcke! Ska minsan ta tag i det i dagarna. Grönt hade varit underbart, i olika nyanser. Bled sugen på att göra ett till shettisen också, men hon får nog ett orange-gult i så fall, hon är så mörk. Vad roligt!!
 
Sv: Att sticka?

Tack för tipset om mönster i garnbutiker, ska in och kika i stan och se vad jag kan hitta på, vad roligt :banana::banana:
 
Sv: Att sticka?

Ååååhh, vad jag blev sugen på ett sådant täcke! Ska minsan ta tag i det i dagarna. Grönt hade varit underbart, i olika nyanser. Bled sugen på att göra ett till shettisen också, men hon får nog ett orange-gult i så fall, hon är så mörk. Vad roligt!!


Haha, samma här, och mitt ska oxå vara grönt :D
Vi får väl se vem som blir klar först då:p Jag blev klar med min tröja igår kväll så nu borde jag ju ha tid att sätta igång. Bara det att man har så mycket annat på gång och sen det där med garnpriser.. Jag försöker hålla utkik efter rea samt kolla mormors/farmors gömmor.. Men man kan ju börja lite i ett hörn av täcket.. :)
 
Sv: Att sticka?

Oj, då får jag lägga på ett kol!! Håller på med sambons halsduk för fullt, han blir nog ledsen om jag lägger den åt sidan :p
Och så ska jag också börja kika runt efter grönt garn. Jag tänkte på en sak igår. Det är ju himla bra om man stickar ruta för ruta. För skulle en ruta gå i sönder, så borde man ju bara kunna byta ut den, om man stickarnågra extra reserver?
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 351
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 886
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 094
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp