Att somna och att vakna

Om jag skulle resonera så om tandborstning, matlagning och motion skulle inget bli gjort. Vissa saker behöver man göra oavsett vad man tycker om det om man vill ha resultatet av att göra det.

Ja, men yoga är ju bara en form av motion/träning. Det återstår ju hur många andra former som helst. Det var min poäng, att pröva annat istället. Går liksom inte riktigt att jämföra med tandborstning.

Jo, ilska är ett typexempel på hur jag försöker skapa energi när energi inte finns.

Men jobbigt att vara en så otrevlig människa. Gillar inte mig själv heller i de lägena.
Fattar verkligen det. Jag blir också mycket lättare arg när ”tanken är tom”. Min strategi är att försöka släppa krav i de lägena. Det går såklart inte alltid, men det är min främsta strategi (om det såklart inte känns som en ”bra” ilska, som hjälper mig att bli mer som jag vill/som mig själv).

Ja, men yoga är ju bara en form av motion/träning. Det återstår ju hur många andra former som helst. Det var min poäng, att pröva annat istället. Går liksom inte riktigt att jämföra med tandborstning.
Det finns inget annat att prova. Kampsport och gymma gör man inte hemma och skulle det vara så, så blir det inte av. Jag löptränade för många år sedan för att kunna delta i lopp. När loppet hade varit så tappade jag all motivation och slutade springa.

All form av motion är TRÅKIG. Utom ridning.

Motion är fullt jämförbart med tandborstning eftersom det är lika tråkigt.

Det finns inget annat att prova. Kampsport och gymma gör man inte hemma och skulle det vara så, så blir det inte av. Jag löptränade för många år sedan för att kunna delta i lopp. När loppet hade varit så tappade jag all motivation och slutade springa.

Låt bli att motionera då?
Du får ju en hel del rörelse i vardagen genom att fixa med veden, gräva, kanske skotta snö, osv.

Låt bli att motionera då?
Du får ju en hel del rörelse i vardagen genom att fixa med veden, gräva, kanske skotta snö, osv.
Då kommer jag inte orka göra något alls till slut. Den motion jag får av att gräva, hämta ved o.s.v. ger typ ingenting. Jag vet hur det blir om jag inte ens går en kort promenad.

Senast ändrad:
Det låter jobbigt! :heart Tror du att ilskan kan vara ett sätt att ”skapa” energi i läge av energibrist? Jag bara spånar.

det jag försökte motsäga mig var väl att etikettera problemet som en negativ tankespiral när TS själv beskriver problemet som att inget ger glädje och allt skapar stress. Att kalla det en negativ tankespiral hamnar närmare någonsorts ”tänk dig frisk”-skuldande än jag är bekväm med.
Men skit i "negativ tankespiral" då... Andemeningen med vad jag och andra försöker få fram är att det inte spelar någon roll hur bra yoga är om det bara framkallar ångest och tvång, något man borde göra när energinivån och viljan att göra någonting överhuvudtaget är så stor. Kan snart inte förklara tydligare.
Och sluta försök stämpla det jag gör med något som inte är sant. Det handlar inte om att man ska sluta må dåligt eller att TS bara ska rycka upp sig... Det handlar om att det spelar ingen roll hur bra X är när man väl gör det om ens livssituation just nu är att bara tanken på att försöka göra det (ex kudd-gate ^^) leder till att man mår dåligt. Det spelar ingen roll hur bra det skulle vara för mig att gå på gym och träna om jag går sönder helt mentalt av att gå dit, eller att jag stressar sönder av ångest av att det gått ännu en dag där jag inte tagit mig iväg. Då är det bättre att jag jobbar på att acceptera att gymmet inte är något för mig just nu. Är det tydligare nu??

Men skit i "negativ tankespiral" då... Andemeningen med vad jag och andra försöker få fram är att det inte spelar någon roll hur bra yoga är om det bara framkallar ångest och tvång, något man borde göra när energinivån och viljan att göra någonting överhuvudtaget är så stor. Kan snart inte förklara tydligare.
Och sluta försök stämpla det jag gör med något som inte är sant. Det handlar inte om att man ska sluta må dåligt eller att TS bara ska rycka upp sig... Det handlar om att det spelar ingen roll hur bra X är när man väl gör det om ens livssituation just nu är att bara tanken på att försöka göra det (ex kudd-gate ^^) leder till att man mår dåligt. Det spelar ingen roll hur bra det skulle vara för mig att gå på gym och träna om jag går sönder helt mentalt av att gå dit, eller att jag stressar sönder av ångest av att det gått ännu en dag där jag inte tagit mig iväg. Då är det bättre att jag jobbar på att acceptera att gymmet inte är något för mig just nu. Är det tydligare nu??
Ja det har varit tydligt hela tiden och det jag ifrågasatt är att du behöver ”lära” @Wille det. Men bra att vi kan släppa ”negativ tankespiral”! :)

Skulle jag följa minsta motståndets lag så skulle jag aldrig få något gjort. Jag har liksom accepterat att många saker i livet suger. Men det är bara att göra ändå.

Skulle jag följa minsta motståndets lag så skulle jag aldrig få något gjort. Jag har liksom accepterat att många saker i livet suger. Men det är bara att göra ändå.
Och det är stort: att orka göra det fast att det suger. Det går ju åt ofantliga mängder energi att tvinga sig till att göra vardagliga saker som att borsta tänderna och laga mat t ex. Den mängden energi som en del andra kan använda till annat. Så jag tycker att du kan vara stolt över det du de facto orkar. Fast att du skulle önska att du orkade mer. Men med en begränsad mängd energi så behöver man hushålla.

Ok. Jag tänker att det finns gott om andra saker än yoga, kampsport och löpning (vet inte vad du räknar till "gymma"). Att lopp motiverade dig är ju jättebra, det går ju att anmäla sig till fler för att hålla motivationen uppe. Om du trots allt vill yoga trots motståndet så får du ju helt enkelt finna dig i att antingen yoga utan kudde, eller pröva dig fram med något annat. Det finns många olika typer av yoga-bolster att köpa. Hoppas att du hittar något!

Ja det har varit tydligt hela tiden och det jag ifrågasatt är att du behöver ”lära” @Wille det. Men bra att vi kan släppa ”negativ tankespiral”! :)
Nej, jag behöver inte lära TS något... Ber så otroligt mycket om ursäkt för att jag försöker uppmuntra att släppa just yoga om det för mer negativitet än positivitet!

Ok. Jag tänker att det finns gott om andra saker än yoga, kampsport och löpning (vet inte vad du räknar till "gymma"). Att lopp motiverade dig är ju jättebra, det går ju att anmäla sig till fler för att hålla motivationen uppe. Om du trots allt vill yoga trots motståndet så får du ju helt enkelt finna dig i att antingen yoga utan kudde, eller pröva dig fram med något annat. Det finns många olika typer av yoga-bolster att köpa. Hoppas att du hittar något!
Med gymma menar jag att lyfta vikter.

Jag kan inte ta mig till ställen där lopp är. Och nu behöver jag tappa väldigt många kilon för att kunna springa. Så det går ändå inte just nu.

Men det är svårt med motion när det enda jag gillar är att rida.

Nu blir jag lite nyfiken på hur du inte kan (eller vill?) kalla tankesättet för negativ tankespiral? För det tycker jag att man kan göra utan att det finns några likhetstecken mellan det påståendet och påståendet att "det är bara att"/"ta dig i kragen". Jag tycker mer att det är ett konstaterande, och att TS behöver betydligt fler copingstrategier än hon har i dagsläget. Men ska man börja tänka i termer av coping istället för fixing så vet jag inte om det hjälper att inte säga som det är?

Med gymma menar jag att lyfta vikter.

Jag kan inte ta mig till ställen där lopp är. Och nu behöver jag tappa väldigt många kilon för att kunna springa. Så det går ändå inte just nu.

Men det är svårt med motion när det enda jag gillar är att rida.
Det är väldigt nyttigt att gå. Det bränner fett och är inte så ansträngande fysiskt. Även om man har mycket övervikt kan man småspringa korta sträckor av promenaden. För det behöver man inte särskilda skor. Och då får du in kondisträning också. Musik eller en poddradio i öronen kan hjälpa till att få tiden att få om du har svårt att finna glädje i omgivningen/naturen.

Jag tror btw inte att det finns en människa i hela världen som tycker att det är roligt med idrott om man inte har kondis för det. Och även då är det nog ofta andra saker än själva ansträngningen som är motiverande.

Det är väldigt nyttigt att gå. Det bränner fett och är inte så ansträngande fysiskt. Även om man har mycket övervikt kan man småspringa korta sträckor av promenaden. För det behöver man inte särskilda skor. Och då får du in kondisträning också. Musik eller en poddradio i öronen kan hjälpa till att få tiden att få om du har svårt att finna glädje i omgivningen/naturen.
Jag går varje dag. 20 minuter vanligtvis. Ibland 25 minuter. Jag finner det tråkigt. Och jag kan inte lyssna på musik medan jag går för hörlursutgången på mobilen är trasig.

Min dagliga tur nu börjar med en relativt lång uppförsbacke som får mig att flåsa. Resten av promenaden går mest nedåt.

Jag tänker att jag ska få in vanan att gå bara jag kommer ut. Och då med en låg tröskel att jag bara behöver gå 20 minuter. Jag går inte ens särskilt fort (men inte jättelångsamt heller). Och längre än så pallar jag inte mentalt. Kanske sen.

En sak som är ett problem med att gå långt är att jag blir svettig och måste duscha efteråt. Det är skitjobbigt. Pallar inte att duscha varje dag.

• Gilla
Reactions: Sel
Nu blir jag lite nyfiken på hur du inte kan (eller vill?) kalla tankesättet för negativ tankespiral? För det tycker jag att man kan göra utan att det finns några likhetstecken mellan det påståendet och påståendet att "det är bara att"/"ta dig i kragen". Jag tycker mer att det är ett konstaterande, och att TS behöver betydligt fler copingstrategier än hon har i dagsläget. Men ska man börja tänka i termer av coping istället för fixing så vet jag inte om det hjälper att inte säga som det är?
Jag tycker det är att överförenkla dilemmat. Jag tror (av att ha läst den info TS lämnar, bla där hon själv beskriver vad det kommer av) tanken kommer av något annat och att då adressera tanken (istället för det grundläggande) blir lika effektivt som att rensa ogräs utan att dra upp roten.

Jag ser inte heller att TS håller kvar tanken på yoga efter att hon väl satt ord på att hon inte gillar yoga och därför blir min (möjligtvis felaktiga) slutsats att det inte rör sig om en negativ tankespiral utan en insikt kring orsakerna kring motstånd att yoga.

Att inte yoga för att det inte är kul känns väldigt rimligt, medan att inte yoga för att kudden är fel nog i mina ögon mer sällan är en grundorsak utan kanske snarare en följd.

Att då adressera följder (tankar) och försöka ändra dem (med nya tankar) leder i min personliga erfarenhet till mer inte konflikt inte mindre så det hör väl till saken att jag inte tror en negativ tankespiral bryts av ytterligare tankar utan vara bygger på negativa pålagringar som skam och skuld.

Med det sagt tror jag det finns mycket att hämta i att utveckla sitt förhållningssätt till sig själv och sin vardag, men det ”självhjälpspsykologisätt” som bara försöker ersätta ”dåliga” tankar med ”bra” är inte riktigt del där i min erfarenhet utan ersättandet behöver ske på grundnivån som sällan är tankar utan tankar är mer stjälk/blad/blommor.

Tillägg: och angående ditt sista stycke så blir ”att säga som det är” i mina ögon att peka bort från den fokuspunkt som kan leda just till ökad möjlighet att förändra.

Och är detta svårt att förstå så kan det bero på att jag är magsjuk och febrig. Kan nog inte förklara så mycket bättre nu.

Senast ändrad:
Naturligtvis inte, för det är ju först i botten av spiralen som det landar i att hon inte alls vill pyssla med yoga.
Precis! Och då ser jag den inte som negativ, utan positiv för den ledde till uttalandet av en insikt som kan vara viktig för livskvaliteten.

Tillägg: det är alltså inte en tankprocess som leder till negativitet utan till positivitet och då är det i mina ögon inkorrekt att kalla den negativ. :)

Precis! Och då ser jag den inte som negativ, utan positiv för den ledde till uttalandet av en insikt som kan vara viktig för livskvaliteten.

Tillägg: det är alltså inte en tankprocess som leder till negativitet utan till positivitet och då är det i mina ögon inkorrekt att kalla den negativ. :)

Är nog inte helt med i din tolkning av negativ tankespiral. Den är ju fortfarande negativ, innan man når "slutsatsen", oavsett om slutsatsen är positiv eller negativ, eftersom den föregicks av en negativ tankespiral. Du kan ju fortfarande kalla något negativt utan att det för den sakens skull är dåligt.

Är nog inte helt med i din tolkning av negativ tankespiral. Den är ju fortfarande negativ, innan man når "slutsatsen", oavsett om slutsatsen är positiv eller negativ, eftersom den föregicks av en negativ tankespiral. Du kan ju fortfarande kalla något negativt utan att det för den sakens skull är dåligt.
Alltså va? Har du ärligen någonsin hört begreppet negativ tankespiral användas om något som är bra för individen?

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 711
Senast: Twihard
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 075
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 300
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka