Att somna och att vakna

Jag tycker att jag sitter fel på en trasmatta. Den är för hård. En annan matta jag provade blev bara platt när jag satte mig på den. Och så blir det jäkligt meckigt att flytta på rullen när man behöver göra det. Det kan man behöva göra flera gånger under ett yogapass.

Och när det blir besvärligt eller fel så blir det att jag skiter i det.

Jag förstår det men om du yogat utan kudde innan, varför behöver du en nu? Ett yoga-block kan ju vara ett alternativ. Kan nog räkna på ena handen de antal gånger jag använt en yoga-kudde, men du kanske gör andra övningar än jag. :)

Jag tycker att jag sitter fel på en trasmatta. Den är för hård. En annan matta jag provade blev bara platt när jag satte mig på den. Och så blir det jäkligt meckigt att flytta på rullen när man behöver göra det. Det kan man behöva göra flera gånger under ett yogapass.

Och när det blir besvärligt eller fel så blir det att jag skiter i det.
Jag brukar ta en soffkudde, lite stabilare än sängkuddar men mjuk nog för att vara skön. Har du inga brukar de säljas billigt på rusta/Jysk/dollarstore:)

Jag förstår det men om du yogat utan kudde innan, varför behöver du en nu? Ett yoga-block kan ju vara ett alternativ. Kan nog räkna på ena handen de antal gånger jag använt en yoga-kudde, men du kanske gör andra övningar än jag. :)
Jag har haft en soffkudde förut. Nu vet jag inte var den är. Och den var inte så bra heller då den var för mjuk och inte gav rätt stöd.

Att sitta på ett yogablock verkar ju sjukt obekvämt. Den ger ju ingen flexibilitet eller stöd i rätt vinkel.

Det är MediYoga jag gör, om jag nu ska göra någon yoga.

Jag funderar också på om jag har råd att yoga. Det kostar ju en hundring i månaden. Jag har förvisso ett antal yogaprogram på papper och kan göra yoga utefter pappret, men det blir så omständligt.

Jag har haft en soffkudde förut. Nu vet jag inte var den är. Och den var inte så bra heller då den var för mjuk och inte gav rätt stöd.

Att sitta på ett yogablock verkar ju sjukt obekvämt. Den ger ju ingen flexibilitet eller stöd i rätt vinkel.

Det är MediYoga jag gör, om jag nu ska göra någon yoga.

Inte alls obekvämt, ger bra stöd om man sitter rätt. :)

Jag funderar också på om jag har råd att yoga. Det kostar ju en hundring i månaden. Jag har förvisso ett antal yogaprogram på papper och kan göra yoga utefter pappret, men det blir så omständligt.

Kan du inte bara köra yoga genom YouTube? Gratis!

Har inte koll på vad som är bra eller dåligt, eller olika inriktningar och så, men jag har bara kört program via YouTube. Lite störigt med reklampauser ibland, men gratis är det ju :)

Inte alls obekvämt, ger bra stöd om man sitter rätt. :)

Kan du inte bara köra yoga genom YouTube? Gratis!
Jag fattar inte alls hur jag ska kunna sitta rätt på något som är för hårt eller för mjukt. Jag får fel vinkel i höften.

Jag vill inte göra annan yoga än MediYoga.

Några olika Mediyoga-videos på Youtube:
32 min

13 min

57 min

19 min
Har inte kollat alla med det på video två ser inte ut som ett komplett pass. Sen vet jag inte om det är MediYoga på de två sista. MediYoga är medicinsk yoga, men medicinsk yoga behöver inte vara MediYoga.

Nej, jag kan inte ta en promenad för det är mörkt den tiden. Jag går inte ut när det är mörkt. Säg inte att jag ska köpa en bra pannlampa för det har jag redan, men det hjälper inte.

Jag vet inte hur jag ska orka göra yoga på morgonen. Jag har tänkt tanken länge, men vet inte hur jag ska kunna komma till skott. Tänkte att jag skulle gå upp, tända i kaminen så jag får lite värme i huset, dricka te och sen yoga. Men det lär liksom inte hända. Och ytterligare ett hinder är att jag inte har en yogakudde. Rätt yogakudde finns inte att köpa.
Varför går du inte ut när det är mörkt och varför funkar inte pannlampa?

Ang. yoga kan det utföras sittande på stol om man inte kan sitta på en matta. Du hittar ju massor av orsaker till att det inte går men det behövs verkligen ingen superspeciell kudde för att yoga.

Ang. yoga kan det utföras sittande på stol om man inte kan sitta på en matta. Du hittar ju massor av orsaker till att det inte går men det behövs verkligen ingen superspeciell kudde för att yoga.
Jag har yogat av och till i många år och har ALDRIG köpt något annat än en yogamatta. I varenda kurs/video jag har följt har de alltid sagt att det går bra med hoprullade filtar, kuddar, osv om man inte har "rätt" tillbehör. Det har jag alltid sett som en av yogans stora fördelar, att det går att utföra utan en massa dyra prylar!

Varför går du inte ut när det är mörkt och varför funkar inte pannlampa?

Jag vill inte gå ut när det är mörkt. Så enkelt är det. Jag tycker det är skittråkigt att inte kunna se naturen i dagsljus. Pannlampan ger inte dagsljus. Det blir bara något tråkigt som ska göras och det är inte njutbart eller trevligt på något sätt. Bara något att plåga sig igenom liksom.

Jag vet mycket väl att man kan sitta på stol och göra yoga. Jag har liksom jobbat åt MediYoga så jag har en del kunskap. Men jag vill inte. För jag KAN sitta i lätt meditationsställning. Är liksom inte så stel och orörlig att jag måste sitta på stol. Att sitta på stol är för dem som inte klarar annat.

Jag vill inte gå ut när det är mörkt. Så enkelt är det. Jag tycker det är skittråkigt att inte kunna se naturen i dagsljus. Pannlampan ger inte dagsljus. Det blir bara något tråkigt som ska göras och det är inte njutbart eller trevligt på något sätt. Bara något att plåga sig igenom liksom.

Jag vet mycket väl att man kan sitta på stol och göra yoga. Jag har liksom jobbat åt MediYoga så jag har en del kunskap. Men jag vill inte. För jag KAN sitta i lätt meditationsställning. Är liksom inte så stel och orörlig att jag måste sitta på stol. Att sitta på stol är för dem som inte klarar annat.
Sänk kraven, ibland (läs ungefär hela tiden) måste man för att orka eller hinna med bara börja att göra någonting och måste acceptera att man bara orkar tio minuter eller att det inte är precis som man vill. Det behöver inte vara perfekt eller ens bra för har man dom kraven så gör man det inte alls. Speciellt när man känner att det är prylar man saknar för att göra någonting ”ordentligt” så blir oftast prylen i sig bara blir stående i något hörn när man väl införskaffat den. Det är alltså inte det som är begränsningen utan att man inte vill eller orkar med till att börja med. Har man väl kommit så långt att man fått in regelbundenheten i att ens sitta på en stol och göra andningsövningar i tio minuter om dagen eller gå en runda eller vilken annan aktivitet som helst och känner att man mår bättre av det, då är det kanske läge att se sig om efter prylar för att utveckla sin rutin.

Sänk kraven, ibland (läs ungefär hela tiden) måste man för att orka eller hinna med bara börja att göra någonting och måste acceptera att man bara orkar tio minuter eller att det inte är precis som man vill. Det behöver inte vara perfekt eller ens bra för har man dom kraven så gör man det inte alls. Speciellt när man känner att det är prylar man saknar för att göra någonting ”ordentligt” så blir oftast prylen i sig bara blir stående i något hörn när man väl införskaffat den. Det är alltså inte det som är begränsningen utan att man inte vill eller orkar med till att börja med. Har man väl kommit så långt att man fått in regelbundenheten i att ens sitta på en stol och göra andningsövningar i tio minuter om dagen eller gå en runda eller vilken annan aktivitet som helst och känner att man mår bättre av det, då är det kanske läge att se sig om efter prylar för att utveckla sin rutin.
Jag tycker inte det är någon ide att inte göra något ordentligt. Då kan jag lika gärna skita i det.

För jag blir jävligt otålig när jag inte får effekt av det jag gör. Andningsövningar i tio minuter kommer inte ge något alls. Det blir helt meningslöst.

Yoga är för övrigt en aktivitet jag inte gillar att göra. Jag har försökt göra yoga många gånger förut och jag har alltid slutat efter en tid för jag kommer av mig. Och så tappar jag motivationen när jag inte får någon effekt.

Jag tycker inte det är någon ide att inte göra något ordentligt. Då kan jag lika gärna skita i det.

För jag blir jävligt otålig när jag inte får effekt av det jag gör. Andningsövningar i tio minuter kommer inte ge något alls. Det blir helt meningslöst.

Yoga är för övrigt en aktivitet jag inte gillar att göra. Jag har försökt göra yoga många gånger förut och jag har alltid slutat efter en tid för jag kommer av mig. Och så tappar jag motivationen när jag inte får någon effekt.

Varför envisas du då med att du ska yoga? En del saker får man ju bara inse att man inte gillar. Yoga är helt enkelt inte för dig. 🤷‍♀️ Lägg tiden och energin på något annat istället för att irritera dig på att du inte kan yoga när du inte ens vill yoga.

Men gör inte yoga då. Testa pilates, qi gong, tai chi.. Eller något annat som får dig att stanna uppe på morgonen och ger energi.

Nu har det gått 14 sidor på tråden så jag kanske drar upp antingen sånt jag sagt förr eller någon annan men.. Jag satt bara och tänkte på idag. Visst, idag är jag ledig men morgonen har sett förhållandevis lik ut de dagar jag jobbar. Jag behöver ungefär en timme på att gå från att vakna till att bli människa. För mig hade det aldrig gått att göra ens tio minuters yoga på morgonen utan jag behöver mina minuter att lyssna på radio medan jag äter frukost, scrolla på Instagram reels 10-15 minuter eller se SVT-nyheterna, YouTube-klipp eller whatever.
Kan inte det också vara en morgonrutin, allt som får dig att inte gå och lägga dig igen? Gå upp, mata katterna, gå på toa och sätt dig sedan vid datorn med en kopp te eller något annat du vill dricka på morgonen. Liksom låta kroppen vakna ordentligt. Jag kommer aldrig vara en person som kan ställa klockan 10min innan jag ska vara utanför dörren.

Och släpp yogan. Vill du inte göra yoga så blir det ju bara ännu ett tråkigt måste som faktiskt är allt annat än ett måste :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 711
Senast: Twihard
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 075
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 300
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka