Att somna och att vakna

Jag tycker inte det är någon ide att inte göra något ordentligt. Då kan jag lika gärna skita i det.

För jag blir jävligt otålig när jag inte får effekt av det jag gör. Andningsövningar i tio minuter kommer inte ge något alls. Det blir helt meningslöst.

Yoga är för övrigt en aktivitet jag inte gillar att göra. Jag har försökt göra yoga många gånger förut och jag har alltid slutat efter en tid för jag kommer av mig. Och så tappar jag motivationen när jag inte får någon effekt.
Då håller jag med de som skrivit att gör inte yoga. Hitta någonting annat där du uppskattar även små bitar. Sitt och titta på elden om du eldar på morgonen, stjärnorna på kvällen eller naturen på dagen eller vad som helst annars som du känner uppskattning för även om det inte är perfekt och kan utveckla till större saker senare.

Jag är tex alldeles för rastlös för att bara sitta stilla och tänka på hur jag andas men kan göra det samma i en kvart på morgonen när jag startar en brasa utan större problem för att jag tycker det är mysigt att titta på elden.

Varför envisas du då med att du ska yoga? En del saker får man ju bara inse att man inte gillar. Yoga är helt enkelt inte för dig. 🤷‍♀️ Lägg tiden och energin på något annat istället för att irritera dig på att du inte kan yoga när du inte ens vill yoga.
För att det är bra/nyttigt? Men ja, det är ju ett problem att jag inte gillar att yoga.
Men gör inte yoga då. Testa pilates, qi gong, tai chi.. Eller något annat som får dig att stanna uppe på morgonen och ger energi.
Jag kan tyvärr inte komma på vad jag skulle kunna tänka mig att göra. Allt känns bara väldigt jobbigt.

Nu har det gått 14 sidor på tråden så jag kanske drar upp antingen sånt jag sagt förr eller någon annan men.. Jag satt bara och tänkte på idag. Visst, idag är jag ledig men morgonen har sett förhållandevis lik ut de dagar jag jobbar. Jag behöver ungefär en timme på att gå från att vakna till att bli människa. För mig hade det aldrig gått att göra ens tio minuters yoga på morgonen utan jag behöver mina minuter att lyssna på radio medan jag äter frukost, scrolla på Instagram reels 10-15 minuter eller se SVT-nyheterna, YouTube-klipp eller whatever.
Kan inte det också vara en morgonrutin, allt som får dig att inte gå och lägga dig igen? Gå upp, mata katterna, gå på toa och sätt dig sedan vid datorn med en kopp te eller något annat du vill dricka på morgonen. Liksom låta kroppen vakna ordentligt. Jag kommer aldrig vara en person som kan ställa klockan 10min innan jag ska vara utanför dörren.

Och släpp yogan. Vill du inte göra yoga så blir det ju bara ännu ett tråkigt måste som faktiskt är allt annat än ett måste :)
Jo, det kan nog vara det jag behöver. Att vakna till utan krav. I morse gick jag förvisso och la mig igen efter att klockan ringt, men jag matade i alla fall katterna och gick på toa. Sen tände jag lyset i sovrummet och slog på musik. Och jag somnade aldrig om. Lyssna på musik är i alla fall något som alltid funkar.

Då håller jag med de som skrivit att gör inte yoga. Hitta någonting annat där du uppskattar även små bitar. Sitt och titta på elden om du eldar på morgonen, stjärnorna på kvällen eller naturen på dagen eller vad som helst annars som du känner uppskattning för även om det inte är perfekt och kan utveckla till större saker senare.

Jag är tex alldeles för rastlös för att bara sitta stilla och tänka på hur jag andas men kan göra det samma i en kvart på morgonen när jag startar en brasa utan större problem för att jag tycker det är mysigt att titta på elden.
Lyssna på musik är nog det det enda som funkar oavsett tid på dygnet.

I morse hade jag bara drygt 16 grader inne, men jag fryser inte på morgonen så att tända i vedspisen gör jag inte förrän senare. Och jag sitter aldrig och tittar på elden i vedspisen.

För att det är bra/nyttigt? Men ja, det är ju ett problem att jag inte gillar att yoga.

Jo, det kan nog vara det jag behöver. Att vakna till utan krav. I morse gick jag förvisso och la mig igen efter att klockan ringt, men jag matade i alla fall katterna och gick på toa. Sen tände jag lyset i sovrummet och slog på musik. Och jag somnade aldrig om. Lyssna på musik är i alla fall något som alltid funkar.
Men är det verkligen bra och nyttigt att göra någonting man verkligen inte vill göra, som man bara ser problem med (typ saknad av en väldigt specifik kudde) och kanske känner en stress och ångest över att man inte gör? För mig känns det bara som att Yogan är något som bidrar med negativitet snarare än en längtan av att få göra och därmed leder till ett bättre välbefinnande.

Varför inte sätta dig på, om du har, en soffa eller fåtölj och lyssna på musik? Jag har en regel för mig själv att jag bara lägger mig på sängen om jag ska sova eller vila så pass djupt att det är okej att sova. Att ligga vaken där gör, för mig, bara att min kropp inte längre associerar sängen med sömn. Detta kanske även bidrar till att du har svårare att somna på kvällen då du inte bara sover i sängen?

Usch. Känner mig bara irriterad av tanken på att göra yoga.
Det här är ett problem i dina trådar, och bidrar till att du blir missförstådd. Om du först skriver att du skulle vilja yoga men problemet är att du saknar en yogakudde, så lär du få en massa råd och tips angående hur du löser problemet med kudden. För det är ett rätt lätt problem att lösa om man bara vill.
Men - uppenbarligen - är ju problemet inte utrustningen utan att du faktiskt inte alls vill syssla med yoga. Så då är det väl bäst att du låter bli, istället för att reta upp dig på det :confused: ?

Men är det verkligen bra och nyttigt att göra någonting man verkligen inte vill göra, som man bara ser problem med (typ saknad av en väldigt specifik kudde) och kanske känner en stress och ångest över att man inte gör? För mig känns det bara som att Yogan är något som bidrar med negativitet snarare än en längtan av att få göra och därmed leder till ett bättre välbefinnande.

Varför inte sätta dig på, om du har, en soffa eller fåtölj och lyssna på musik? Jag har en regel för mig själv att jag bara lägger mig på sängen om jag ska sova eller vila så pass djupt att det är okej att sova. Att ligga vaken där gör, för mig, bara att min kropp inte längre associerar sängen med sömn. Detta kanske även bidrar till att du har svårare att somna på kvällen då du inte bara sover i sängen?
Yogan funkar oavsett vad man tycker om det.

Men nej, jag har aldrig längtat efter att få göra yoga. När jag jobbade på ett yogaföretag så hade vi ett yogacenter och en kund frågade om jag inte var avundsjuk på dem som fick gå in och göra yoga. Nej, det var jag verkligen inte. Och det kom som en överraskning för mig att någon verkligen gillade att göra yoga. Trodde man bara gjorde det liksom. Typ som att borsta tänderna.

Jag går ju promenader om dagarna också. Inte för att jag vill utan för att det är nyttigt.

Jag har på sistone lyckats somna bra. Att lyssna på Nothing much happens har funkat bra, nästan jämt. Jag har i alla fall kunnat minska alimemazinet och somnar oftast en kort stund efter att berättelsen på Nothing much happens är slut.

Men det spelar ju ingen roll vad som är bra eller nyttigt om du ändå inte gör det och dessutom blir irriterad av bara tanken? Kan garantera dig att irritationen och stressen det verka uppbåda att ens tänka på yoga är betydligt onyttigare än att helt enkelt bara strunta i det. Acceptera att du inte gillar yoga och gör något annat istället, så kanske även humöret blir bättre.

Men det spelar ju ingen roll vad som är bra eller nyttigt om du ändå inte gör det och dessutom blir irriterad av bara tanken? Kan garantera dig att irritationen och stressen det verka uppbåda att ens tänka på yoga är betydligt onyttigare än att helt enkelt bara strunta i det. Acceptera att du inte gillar yoga och gör något annat istället, så kanske även humöret blir bättre.
Om jag skulle resonera så om tandborstning, matlagning och motion skulle inget bli gjort. Vissa saker behöver man göra oavsett vad man tycker om det om man vill ha resultatet av att göra det.

Som en hjärtsjuk man i USA sa, att om det inte vore för de resultat som yogan gav honom i form av förbättrad hälsa, så skulle han inte göra yoga.

Yogan funkar oavsett vad man tycker om det.
.
Fast nu missförstår du mig. Jag menar att det inte kan vara nyttigt att gå och vara stressad över att man inte gör något oavsett om yoga är bra eller ej. De negativa tankespiralerna du uppvisar i tråden kan inte vara nyttiga de heller. Du har liksom gått från att "jag vill göra yoga!" Till "inget funkar för jag har inte en väldigt specifik kudde" till "jag vill nog inte göra yoga alls" på ganska kort tid. Det finns liksom tusen saker jag borde göra för min kropp och knopp, men det blir fasiken inte bättre över att jag går runt och är bitter eller mår dåligt över att jag inte gör allt. Förstår du skillnaden nu?

Om jag skulle resonera så om tandborstning, matlagning och motion skulle inget bli gjort. Vissa saker behöver man göra oavsett vad man tycker om det om man vill ha resultatet av att göra det.

Rent krasst, om man inte äter, rör sig och borstar tänderna så tynar man kvick bort och går hädan som ett tandlöst, muskelfattigt skelett.

Vad händer hälsomässigt om man skippar yoga i sitt liv och gör någon aktivitet som man tycker är rolig istället?

Typ inget, förutom att man är mer nöjd överlag.

Rent krasst, om man inte äter, rör sig och borstar tänderna så tynar man kvick bort och går hädan som ett tandlöst, muskelfattigt skelett.

Vad händer hälsomässigt om man skippar yoga i sitt liv och gör någon aktivitet som man tycker är rolig istället?

Precis det här som jag försökte få fram :)

Fast nu missförstår du mig. Jag menar att det inte kan vara nyttigt att gå och vara stressad över att man inte gör något oavsett om yoga är bra eller ej. De negativa tankespiralerna du uppvisar i tråden kan inte vara nyttiga de heller. Du har liksom gått från att "jag vill göra yoga!" Till "inget funkar för jag har inte en väldigt specifik kudde" till "jag vill nog inte göra yoga alls" på ganska kort tid. Det finns liksom tusen saker jag borde göra för min kropp och knopp, men det blir fasiken inte bättre över att jag går runt och är bitter eller mår dåligt över att jag inte gör allt. Förstår du skillnaden nu?
Delvis knapplån

Alltså jag tror ju att många använder trådar här som ett tankeredskap. Att genom att samtala om en grej så blir det tydligare vad en själv tycker om något och hur en vill förhålla sig. Det verkar som du utgår från att det inte händer @Wille utan att det är en ”negativ tankespiral” inte en tankeprocess där det faktiskt GÅR och är tillåtet att ändra sig (och att det ofta är själva syftet med trådar på allmänt som rör personliga situationer).

Har du (och ni andra i tråden som tycker att det är konstigt att kunna ge uttryck för mer än en samtidig åsikt om en företeelse) någonsin varit med om att du/ni ändrat åsikt eller vilja genom ett samtal? Det händer liksom rätt ofta och är en viktig funktion i samtal. Jag tycker inte det är en anledning att dissa TS.

Jag har levt på färdiga rätter, inte motionerat och inte borstat tänderna under långa perioder. Jag lever än.

Och vad är roligt? Gillade ju att rida, men var tvungen att sluta mot min vilja. Gillade att brodera förut också, men det går inte att få tag i bra broderimönster i Sverige. Klappa katterna?

Det finns nog inget jag tycker är roligt att göra. Det roliga ligger i resultatet.

Och idag är jag bara arg på allt jag måste göra.

Jag har levt på färdiga rätter, inte motionerat och inte borstat tänderna under långa perioder. Jag lever än.

Och vad är roligt? Gillade ju att rida, men var tvungen att sluta mot min vilja. Gillade att brodera förut också, men det går inte att få tag i bra broderimönster i Sverige. Klappa katterna?

Det finns nog inget jag tycker är roligt att göra. Det roliga ligger i resultatet.

Och idag är jag bara arg på allt jag måste göra.
Fast då känns det onödigt att lägga ännu mer frustration på att sakna en kudde för yoga som du ändå inte vill göra. Strike out yoga och en sak mindre att känna negativt inför. Det känns lite som att du gärna vill hitta på skäl att vara arg och ställa upp hinder. Och det blir ju skitjobbigt samtidigt som man när man diskuterar det med andra som ser massor av möjligheter att hantera det annorlunda.

Jag har aldrig gjort yoga - liksom sådär 90% av andra aktiviteter andra håller på med. Jag känner ingen saknad och inget intresse. Så att släppa yogan om du inte vill göra den kommer strikt förbättra ditt liv tänker jag. Och den dag du genuint vill göra den kommer inte avsaknad av en specialkudde stå i vägen.

Delvis knapplån

Alltså jag tror ju att många använder trådar här som ett tankeredskap. Att genom att samtala om en grej så blir det tydligare vad en själv tycker om något och hur en vill förhålla sig. Det verkar som du utgår från att det inte händer @Wille utan att det är en ”negativ tankespiral” inte en tankeprocess där det faktiskt GÅR och är tillåtet att ändra sig (och att det ofta är själva syftet med trådar på allmänt som rör personliga situationer).

Har du (och ni andra i tråden som tycker att det är konstigt att kunna ge uttryck för mer än en samtidig åsikt om en företeelse) någonsin varit med om att du/ni ändrat åsikt eller vilja genom ett samtal? Det händer liksom rätt ofta och är en viktig funktion i samtal. Jag tycker inte det är en anledning att dissa TS.
Men jösses, jag försöker inte dissa TS...! Förstår verkligen inte hur du skulle kunna dra den slutsatsen från att jag tycker det inte spelar någon roll hur bra yoga än är om det bara är ännu ett moment i TS vardag att störa sig på och inte vilja göra? Ett moment som verkligen inte är livsavgörande så som typ att borsta tänderna.
Visst, det kan verkligen vara så att TS själv insett att det kanske inte är kudden som är problemet utan det faktum att yogan inte är speciellt lockande överhuvudtaget utan kudden blir bara ett uttryck, och det är fine. Men jag tror verkligen inte att det är nyttigt att ha en negativ tankespiral kring att "yoga är bra, jag vill verkligen inte göra det, så nu kommer jag sitta och ha (negativ känsla) över hela situationen". Liksom VARFÖR sitta och haka upp sig över att behöva göra yoga HUR bra det än är, om det bara leder till att det läggs till ännu en punkt på listan över saker som inte blev gjorda.

Att ändra sig är liksom inte själva problemet här (om det ens skulle vara ett problem) utan att känna ett krav (i brist på bättre ord) att göra något man egentligen inte vill göra och därför må dåligt över det.

Tror du att det kanske är pga detta som du har svårt att komma igång med saker?
Jag tycker ofta att själva aktiviteten/vägen är roligare än resultatet.
Nä. Det har med autismen att göra.

Jag har kämpat som fan för att få ett fungerande liv för jag VILL ha ett fungerande liv. Ändå lyckas jag inte. Matlagning, tandborstning, städning. Allt är svårt.

Samtidigt så kan jag klättra på väggarna om jag inte har något att göra. Pallar inte att bara ligga på soffan eller i hängmattan. Jag vill göra saker som intresserar mig. Som odla t.ex. Och det gör jag nästan tvångsmässigt dessutom. Jag kan tänka att jag ska fan inte så några frön i år för jag ska prioritera annat. Lik förbannat står jag där med jord och frön och sår ändå.

Ok, jag har varit vaken sedan klockan halv åtta i morse. Resultatet? Jag är skitgrinig och trött. Jag är arg på allt jag måste göra.
Det låter jobbigt! :heart Tror du att ilskan kan vara ett sätt att ”skapa” energi i läge av energibrist? Jag bara spånar.
Men jösses, jag försöker inte dissa TS...! Förstår verkligen inte hur du skulle kunna dra den slutsatsen från att jag tycker det inte spelar någon roll hur bra yoga än är om det bara är ännu ett moment i TS vardag att störa sig på och inte vilja göra? Ett moment som verkligen inte är livsavgörande så som typ att borsta tänderna.
Visst, det kan verkligen vara så att TS själv insett att det kanske inte är kudden som är problemet utan det faktum att yogan inte är speciellt lockande överhuvudtaget utan kudden blir bara ett uttryck, och det är fine. Men jag tror verkligen inte att det är nyttigt att ha en negativ tankespiral kring att "yoga är bra, jag vill verkligen inte göra det, så nu kommer jag sitta och ha (negativ känsla) över hela situationen". Liksom VARFÖR sitta och haka upp sig över att behöva göra yoga HUR bra det än är, om det bara leder till att det läggs till ännu en punkt på listan över saker som inte blev gjorda.

Att ändra sig är liksom inte själva problemet här (om det ens skulle vara ett problem) utan att känna ett krav (i brist på bättre ord) att göra något man egentligen inte vill göra och därför må dåligt över det.
det jag försökte motsäga mig var väl att etikettera problemet som en negativ tankespiral när TS själv beskriver problemet som att inget ger glädje och allt skapar stress. Att kalla det en negativ tankespiral hamnar närmare någonsorts ”tänk dig frisk”-skuldande än jag är bekväm med.

Det låter jobbigt! :heart Tror du att ilskan kan vara ett sätt att ”skapa” energi i läge av energibrist? Jag bara spånar.

det jag försökte motsäga mig var väl att etikettera problemet som en negativ tankespiral när TS själv beskriver problemet som att inget ger glädje och allt skapar stress. Att kalla det en negativ tankespiral hamnar närmare någonsorts ”tänk dig frisk”-skuldande än jag är bekväm med.
Jo, ilska är ett typexempel på hur jag försöker skapa energi när energi inte finns.

Men jobbigt att vara en så otrevlig människa. Gillar inte mig själv heller i de lägena.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 711
Senast: Twihard
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 063
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 300
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka