Att somna och att vakna

Jag googlade på body doubling eftersom jag inte visste vad det var, men vet inte hur det skulle kunna hjälpa mig. Är det kanske det som sker när jag har boendestöd här? Det är ju dock en begränsad insats på två tillfällen i veckan. Är beviljade en kontaktperson också, men ingen sådan har hittats ännu. Vänner har jag inte.
Det kanske inte fungerar alltid eller för just dig men ett tag när jag ville få något specifikt gjort tittade jag på videos med andra som gjorde samma sak. Det hjälpte ibland. Det blir ju inte direkt samma som att ha någon där live men det blir ändå lite samma sak av att försöka göra något under en viss tid samtidigt som en annan person också gör det.

Det kanske inte fungerar alltid eller för just dig men ett tag när jag ville få något specifikt gjort tittade jag på videos med andra som gjorde samma sak. Det hjälpte ibland. Det blir ju inte direkt samma som att ha någon där live men det blir ändå lite samma sak av att försöka göra något under en viss tid samtidigt som en annan person också gör det.
Jag kan inte göra två saker samtidigt. Titta på video samtidigt som jag bäddar sängen är överkurs. Jag kan heller inte titta på video när jag hämtar ved, eller skurar toaletten, eller diskar, eller lagar mat, eller går en promenad, eller pluggar till BE, eller duschar, eller hänger tvätt. När jag tittar på video kan jag inte göra något annat samtidigt. Här om dagen klarade jag inte ens av att titta på en video för den var för lång (drygt 10 minuter) och jag orkade inte koncentrera mig så länge.

Med gymma menar jag att lyfta vikter.

Jag kan inte ta mig till ställen där lopp är. Och nu behöver jag tappa väldigt många kilon för att kunna springa. Så det går ändå inte just nu.

Men det är svårt med motion när det enda jag gillar är att rida.
Finns det någon möjlighet att börja med ridningen igen? Har läst tråden men inte sett något om det, kan ha missat förstås.

Om inte så tycker jag att du kanske kan fortsätta tänka ungefär som du har gjort kring motion, alltså att det är något som behöver göras, som promenader. Men för att få det så positivt som möjligt kanske det går att belöna dig själv på något vis när du väl har gjort det? Jag tänker att tanken på att ha klarat av ett måste kanske inte alltid räcker? Sen är det svårt att belöna sig själv när man är deprimerad förstås, men jag tror ändå att det när det finns så många måsten är det viktigt att försöka hitta något litet som ger något.

Jag kan inte göra två saker samtidigt. Titta på video samtidigt som jag bäddar sängen är överkurs. Jag kan heller inte titta på video när jag hämtar ved, eller skurar toaletten, eller diskar, eller lagar mat, eller går en promenad, eller pluggar till BE, eller duschar, eller hänger tvätt. När jag tittar på video kan jag inte göra något annat samtidigt. Här om dagen klarade jag inte ens av att titta på en video för den var för lång (drygt 10 minuter) och jag orkade inte koncentrera mig så länge.
Jag menar inte att du ska titta koncentrerat eller egentligen alls titta på videon, bara starta den och när den startar börja göra det som det är tänkt att du ska göra. Utan att nödvändigtvis titta alls. Sedan om man vid någon tidpunkt känner för att sluta göra det man måste göra innan man egentligen är klar, då kan man titta och förhoppningsvis hitta en slags motivation att åtminstone fortsätta tills videon är slut. Men jag förstår absolut om det inte fungerar för dig, det beror ju lite på vad man måste få gjort också.

Finns det någon möjlighet att börja med ridningen igen? Har läst tråden men inte sett något om det, kan ha missat förstås.

Om inte så tycker jag att du kanske kan fortsätta tänka ungefär som du har gjort kring motion, alltså att det är något som behöver göras, som promenader. Men för att få det så positivt som möjligt kanske det går att belöna dig själv på något vis när du väl har gjort det? Jag tänker att tanken på att ha klarat av ett måste kanske inte alltid räcker? Sen är det svårt att belöna sig själv när man är deprimerad förstås, men jag tror ändå att det när det finns så många måsten är det viktigt att försöka hitta något litet som ger något.
Jag har tyvärr inte råd att rida. Även om jag mot förmodan skulle hitta en häst att rida på gratis, så har jag inte råd att åka till och från stallet. Enda möjligheten är väl om jag får promenadrida i ett stall som jag har promenadvstånd till, men sån ridning tröttnar jag på på nolltid. Jag behöver få utvecklas, för annars är det inte kul. Och då kan jag lika gärna låta bli.

Jag vet inte alls hur jag skulle kunna belöna mig efter en promenad.

• Gilla
Reactions: Mkb
Jag tänker såhär; tråden är nu 18 sidor lång, och verkar återigen ha utmynnat i diverse råd som inte funkar för dig, eller råd du inte provat men förkastar direkt.

Vad kan vi hjälpa dig med?
Typ inget. För vi har lämnat trådens ämne för länge sen.

Jag får en massa tips om musik och folk vill att jag ska gå långa promenader. På morgonen. När det är mörkt. Det finns ju inte på kartan. Och så ska jag väl göra alla dagens uppgifter direkt på morgonen. Det kommer inte heller att hända.

Jag vill liksom bara vakna på morgonen. Men vet inte hur. Idag gjorde jag det ändå och kände mig redo för sängen för över två timmar sedan. Har tvingat mig att vara vaken ändå.

Jag vill inte gå ut när det är mörkt. Så enkelt är det. Jag tycker det är skittråkigt att inte kunna se naturen i dagsljus. Pannlampan ger inte dagsljus. Det blir bara något tråkigt som ska göras och det är inte njutbart eller trevligt på något sätt. Bara något att plåga sig igenom liksom.

Jag vet mycket väl att man kan sitta på stol och göra yoga. Jag har liksom jobbat åt MediYoga så jag har en del kunskap. Men jag vill inte. För jag KAN sitta i lätt meditationsställning. Är liksom inte så stel och orörlig att jag måste sitta på stol. Att sitta på stol är för dem som inte klarar annat.
I månsken kan det ju vara jättevackert ute och man ser definitivt naturen. Men du kan väl promenera i dagsljus då om det är roligare?

Ja men kan du sitta på yogamatta är det ju inget problem. Med tiden kommer det gå bättre, oavsett specialkudde eller ej.

I månsken kan det ju vara jättevackert ute och man ser definitivt naturen. Men du kan väl promenera i dagsljus då om det är roligare?

Ja men kan du sitta på yogamatta är det ju inget problem. Med tiden kommer det gå bättre, oavsett specialkudde eller ej.
Det framgår av tråden att jag går dagligen. I dagsljus då. Jag gillar inte månsken för det är lika illa som pannlampa.

Nej, jag kan inte sitta på en yogamatta utan kudde. Jag sitter fel då. Knäna hamnar för högt upp. Bäckenet vinklas också fel.

Det framgår av tråden att jag går dagligen. I dagsljus då. Jag gillar inte månsken för det är lika illa som pannlampa.

Nej, jag kan inte sitta på en yogamatta utan kudde. Jag sitter fel då. Knäna hamnar för högt upp. Bäckenet vinklas också fel.
Vad är problemet då? Hur tidigt vill du promenera? Här blir ljust vid nio och med frukost och sånt innan skulle du ju komma upp i tid?

Sätt dig på vad tusan som helst. Eller satsa på att bli rörligare med tiden. Eller sitt inte alls, finns massor av yogapositioner som inte är sittande.

det är ju lättare för mig som har jobb och djur, jag måste ju gå upp och komma igång direkt. Jag sover aldrig till senare än klockan 6 nån dag på året.
Jag tröttnar övrigt fort på vissa saker, som tex yoga. men jag tänkte, du kanske inte ha som rutin att du ska tex elda direkt för att få det varmt och skönt (nu under vintern). Börja lösa korsord kanske? Vakna, fodra katterna, elda, sätta på en kopp kaffe/te eller vad som helst och lösa lite korsord?

Jag får en massa tips om musik och folk vill att jag ska gå långa promenader. På morgonen. När det är mörkt. Det finns ju inte på kartan. Och så ska jag väl göra alla dagens uppgifter direkt på morgonen. Det kommer inte heller att hända.

Jag vill liksom bara vakna på morgonen. Men vet inte hur. Idag gjorde jag det ändå och kände mig redo för sängen för över två timmar sedan. Har tvingat mig att vara vaken ändå.

Nej, du vet inte hur och tipsen verkar inte hjälpa dig heller. Kanske är det bättre att vända sig till din arbetsterapeut/annan hjälpande instans med problemet.

Vad är problemet då? Hur tidigt vill du promenera? Här blir ljust vid nio och med frukost och sånt innan skulle du ju komma upp i tid?

Sätt dig på vad tusan som helst. Eller satsa på att bli rörligare med tiden. Eller sitt inte alls, finns massor av yogapositioner som inte är sittande.
Som jag sagt så gör jag bara MediYoga. Inget annat. Och då ska man sitta ibland. Men jag har inte råd med MediYoga Play i alla fall. Och jag har sagt varför det inte funkar att sitta på en hoprullad matta. Antingen är den för hård eller så blir den för platt. Jag får inte rätt stöd i något av fallen. Den hoprullade mattan är också svår att flytta på vilket kan behöva göras flera gånger under ett pass.

Det ska vara dagsljus när jag går ut. Och det är det inte 7.30. Jag har inget som helst behov av att komma ut så tidigt som möjligt. Det enda jag vill är att vakna. Och jag vill inte börja prestera direkt på morgonen.

det är ju lättare för mig som har jobb och djur, jag måste ju gå upp och komma igång direkt. Jag sover aldrig till senare än klockan 6 nån dag på året.
Jag tröttnar övrigt fort på vissa saker, som tex yoga. men jag tänkte, du kanske inte ha som rutin att du ska tex elda direkt för att få det varmt och skönt (nu under vintern). Börja lösa korsord kanske? Vakna, fodra katterna, elda, sätta på en kopp kaffe/te eller vad som helst och lösa lite korsord?
Jag ger katterna mat och går på toa om jag kommer upp tidigt. Sen vet jag inte vad jag ska göra och går och lägger mig igen, för jag är så trött. I bästa fall tänder jag i alla fall lyset och sätter på lite musik.

Jag har haft väldigt bra hjälp av en wake-up-light eller bara en dagsljusskärm för att inte känna mig död av trötthet vintermånaderna. 20 minuters exponering inom 30 minuter från uppvaknandet ska påverka de kroppsegna sömn- och vakenhetshormonerna. Nu kostar ju de en slant, men går med jämna mellanrum på tradera/blocket för någon enstaka hundring om det inte är de nyaste modellerna. Min dagsljusskärm fanns som premie vid en tidningsprenumeration (som jag inte ville ha men gav bort i julklapp). Tyvärr har jag inte sett något sådant erbjudande nu, men kanske värt att hålla utkik efter. Jag googlade tidningsprenumeration premie för att komma till listor med aktuella erbjudanden.

Eller om du har någon växtbelysning att använda en halvtimme där efter du givit katterna mat/gått på toa. Som att ”sola” en stund (och ladda de inre solcellsbatterierna). :)

Jag har jättesvårt att komma upp på morgnarna, det är en pina. Efter mycket experimenterande har jag kört nuvarande lösning i nästan två år, och det fungerar ok.

Jag har en wake up-light, som jag har som första alarm. Soft ljus och något fågelkvitter på låg volym. Första snoozen är här. Brukar ha två på denna.
Därefter går mobilen igång. Jag har flera larm på den - 8-10 stycken med ca 2-3 min mellanrum, på nattduksbordet. Olika signaler som jag dessutom byter emellanåt. Snoozar på alla.
Sista larmet, ”nu är det verkligen dags att gå upp-larmet”, har jag på en iPad som ligger så långt bort i sovrummet som det går komma. Där är 2-3 larm, det sista är ställt på när jag verkligen måste gå upp och har jättehögt ljud och typ en siren som signal.

Hela proceduren är utspridd över 30-40 min. Jag kan absolut inte gå upp vid första larmet, då är jag fortfarande typ medvetslös.

Jag försover mig emellanåt ändå 😅 men med detta är det faktiskt ganska sällan.

Tur att jag gillar mitt jobb (och att sluta tidigt), annars hade jag aldrig pallat börja 6.45 varje morgon.

Jag har jättesvårt att komma upp på morgnarna, det är en pina. Efter mycket experimenterande har jag kört nuvarande lösning i nästan två år, och det fungerar ok.

Jag har en wake up-light, som jag har som första alarm. Soft ljus och något fågelkvitter på låg volym. Första snoozen är här. Brukar ha två på denna.
Därefter går mobilen igång. Jag har flera larm på den - 8-10 stycken med ca 2-3 min mellanrum, på nattduksbordet. Olika signaler som jag dessutom byter emellanåt. Snoozar på alla.
Sista larmet, ”nu är det verkligen dags att gå upp-larmet”, har jag på en iPad som ligger så långt bort i sovrummet som det går komma. Där är 2-3 larm, det sista är ställt på när jag verkligen måste gå upp och har jättehögt ljud och typ en siren som signal.

Hela proceduren är utspridd över 30-40 min. Jag kan absolut inte gå upp vid första larmet, då är jag fortfarande typ medvetslös.

Jag försover mig emellanåt ändå 😅 men med detta är det faktiskt ganska sällan.

Tur att jag gillar mitt jobb (och att sluta tidigt), annars hade jag aldrig pallat börja 6.45 varje morgon.
Vilken procedur! Själv vaknar jag helst utan larm så larmet är satt på ”verkligen måste gå upp”-tid och har inte signalerat mer än 1 eller 2 gånger per år. Oftast vaknar kroppen av sig själv, utvilad, 5-10 minuter innan ”ideal” gå-upp-tid (som är sådär 30-40 minuter innan ”verkligen måste”) och då vill jag inget hellre än att komma upp och sätta igång. Men det gäller att man kommer i säng i lagom tid för att det ska funka perfa.

Det där med snooze har jag aldrig riktigt förstått. Och hört lite för många gånger som bortförklaring för sen ankomst, även om det säkert inte är grundproblemet (alltså funktionen i sig).

Vilken procedur! Själv vaknar jag helst utan larm så larmet är satt på ”verkligen måste gå upp”-tid och har inte signalerat mer än 1 eller 2 gånger per år. Oftast vaknar kroppen av sig själv, utvilad, 5-10 minuter innan ”ideal” gå-upp-tid (som är sådär 30-40 minuter innan ”verkligen måste”) och då vill jag inget hellre än att komma upp och sätta igång. Men det gäller att man kommer i säng i lagom tid för att det ska funka perfa.

Det där med snooze har jag aldrig riktigt förstått. Och hört lite för många gånger som bortförklaring för sen ankomst, även om det säkert inte är grundproblemet (alltså funktionen i sig).
Jag har aldrig i mitt liv känt att jag "vill komma upp och sätta igång" tror jag. 😅 Vi är ju väldigt olika.

Jag har aldrig i mitt liv känt att jag "vill komma upp och sätta igång" tror jag. 😅 Vi är ju väldigt olika.
Har inte alltid haft det så. Men sen jag fick hjälp att börja sova effektivt (från extremt dålig sömn i många år) så är återhämtningen så bra och batterierna verkligen laddade efter varje natt - och då får jag den effekten. Det finns liksom 100% kraft och vetskapen att så jäkla mycket energi har jag inte senare samma dygn…

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 708
Senast: Twihard
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 062
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 300
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka