Att slå huvudet i väggen.

KungTulle

Trådstartare
Långt och eländigt...

Det är nog så att min ridning liksom gått i "stå". Det är roligt när jag väl tar mig tid att rida, med när jag väl gjort allting annat som ska göras under en dag är det redan sent om kvällen.

Och varje dag där jag tror att NU ska jag hinna rida så dyker det upp akutgrejor eller också är vädret så pissedåligt att det inte går.

Sist var i fredags em när grannen dök upp och ville jag skulle stängsla av mer än hälften av beteshagarna pga av att dom skulle gräva avlopp. Helst då samma kväll för att dom skulle börja lördag morgon!

Jippi!!!

Jag hann slå ner stolparna som behövdes men när jag skulle börja dra om trådarna började det åska så jag fick avbryta. Det var bara att säga till grannen att det inte kunde dras trådar förrän lördags em, eftersom jag skulle på jobb på lördag fm.

Innan både arrangerade jag egna kurser tillsammans med Spirit här på buke i akademisk ridning där vi tog ner en tränare fr Stockholmstrakten. Men det var en kamp varje gång att få deltagare och alla gnällde att det var för dyrt trots det var helt ideellt fr vår sida och kurserna var till självkostnadspris. Till slut bestämde vi att lägga ner kursverksamheten.

Sedan har jag ridit litet på strökurser, hittade dessutom en trevlig instruktör som bodde hyfsat nära. Men när jag väl kom igång med det så flyttade hon.

Sedan har det varit så att antingen dragbilen eller släpet har varit trasigt när det väl är kurser. Eller så har jag varit helt pank.

Att rida kurser var lite av ett sociat vattenhål för mig och en sporre att träna hemma och hålla igång hästarna hyfsat bra. Men nu har jag absolut inget som gör det kul att rida.

Jag har försökt hitta medryttare eller liknande utan napp. Om någon överhuvudtaget hör av sig är det oftast människor som säger att dom är superduktiga och sedan rider dom en gång och sedan hör dom aldrig av sig igen..( och dessa kan oftast inte ens trava lite på fyrkantsspåret), eller så är det folk som vill att deras barn ska rida gratis och att jag ska utbilda dom och vara dagis.

Har ju hästarna hemma på gården så det finns inga stallkompisar heller att rida tillsammans med. Granngården där vi hyrde ett litet bete ( ca 1 tunnland) såldes förra sommaren och de nya ägarna behövde betet själva. Jag trodde att det skulle bli litet kul i alla fall för att vi kunde rida ut i skogen tillsammans- men dom hinner inte heller rida särskilt ofta pga småbarn.

Vi kommer inte få ha kvar vårt andra bete ( 2 tunnland) mer än denna sommaren. Dessa grannar ska bygga en liten driving range på marken till deras bed and breakfastgäster. ( Jag HATAR golf i synnerhet när det går ut över det enda bete jag har..).

Så nästa sommar kommer vi stå helt utan bete till hingstarna. Det blir katastrof om det inte sker ett mirakel.

En annan granngård är visserligen till salu, med ca 20 tunnland mark till. Marken gränsar till vår tomt. Men det finns ingen chans att köpa det stället, dom vill ha fabulösa 3,8 miljoner och då är det ganska nedgågna byggnader till. Och nån mark vill dom inte stycka av och sälja till oss eftersom som vill sälja allting i klump.

Ja ja bara eländes elände.

Är det nån som kan komma med litet tips om hur jag ska finna lite skoj med ridningen igen? Helst nåt som inte kostar en massa pengar.

/KT-deprimerad trots jättegulliga hästar.

Senast ändrad:
Sv: Att slå huvudet i väggen.

Kan inte du och Spirit träna varandra lite? I tider av smala plånböcker är det ett sätt för mig att hålla igång - ber helt enkelt andra elever till min tränare att byta tjänster med mig. det behöver ju inte vara så superavancerat, man kanske tillsammans repeterar det man gjorde under senaste clinicen/lektionen?

Jag känner igen det du skriver...min pålle har av olika anledningar tappat mycket muskler så vi håller på att bygga upp på nytt.
Inga träningar är planerade utan nu är det grunderna med mycket klättring uteritter som hägrar och jag har så svårt att hålla motivationen uppe.
Dessutom har min pålle ett fruktansvärt humör och vägrar ta i lite extra i den lilla träningen på volten, mycket tråkigt att ta en strid med honom.

Mitt tips är att tillsammans med Spirit ha träningar tillsammans som Jacko föreslog men oxå filma varrandra, alltid kul att ta en fika tillsammans och gå igenom ritten.
Det är viktigt med det sociala, att ha någon att bolla med! Varför inte ha olika programridningar inför varrandra med filmning ? Klä er fina, putsa allt !

Ta en PAUS. Bestäm dig för att du INTE ska rida alls ett tag (valfri tid) och se till att bli lite sugen igen. Det brukar funka på mig efter ett par veckor.

Jag har alltid strul med sjuka och skadade hästar, så i många fall tvingas jag ta riduppehåll ändå, och då blir man jättesugen och motiverad efter ett tag. Brukar också åka och titta på andras träningar och ridning, det ger lite mersmak (du vet; ah, det där kan väl jag med, fast bättre, hur svårt kan det va- typ- när man sitter på läktaren är man ju världsbäst och så måste man hem och testa:cool::angel:)

Strunta i att rida. Är det inte kul så låt pållarna stå ett tag, det dör de inte av. Lusten kommer säkert tillbaka!

Eller gör ngt helt annat med dina hästar ett tag. Jag hoppade in på en cavalettikurs förra hösten, och det var faktiskt oväntat givande och utvecklande även för AR-ridningen.

Kanske har du tur och de som köper granngården vill hyra ut mark till dig, eller stycka av en bit som ni kan köpa!:idea:

Ush då, eländes elände... :(

Det är ju helt klart lite roligare om man hittar någon man kan bolla lite ridning med - som jag tror alla var lite inne på. Men detta att hitta tiden... Jag kanske får föreslå matlåda? Det kanske låter lite knasigt, men för mig har storkoken och matlådorna räddat mitt schema - och plånka. Det är jobbigt att göra, men när det väl är gjort underlättar det hela veckan o jag är så glad att jag gjort det. :laugh:

Ta en PAUS. Bestäm dig för att du INTE ska rida alls ett tag (valfri tid) och se till att bli lite sugen igen. Det brukar funka på mig efter ett par veckor.

Ehrm, jag har knappast ridit på hela våren. Red iofs i förrgår.

/KT

Ehrm, jag har knappast ridit på hela våren. Red iofs i förrgår.

/KT

Men det är mer en psykisk grej att verkligen bestämma sig för att INTE rida. Det är det som är grejen. Som att ha godisskålen och inte få smaka. Det gör en ännu mer sugen. När man tänker " jag vill/ska rida men hinner inte, fasen vad besvärligt" så får man ett gnag inombords med dåligt samvete och annat jobbigt hjärnbry. Man tänker på hästarna, det obefintliga vidareutvecklingen i träningen..... SKit i det. Låt dem och dig själv få en lång härlig vilsam sommar. Skulle andan falla på nån dag så rid, men släpp det där med "måste rida".
Eller är det så att du VILL rida till 100% men alltid får annat i vägen? Vill jag rida så gör jag det trots att jag är stuptrött, och mitt i natten. Kanske dags att göra matlådor som någon skrev? Eller börja med att strukturera upp livet och schemalägga ridningen? Säga "NEJ, nu tänker jag faktiskt inte göra NÅT annat än att rida. Detta är MIN ridtid. Ni andra får vänta (såvida ingen är döende och behöver skjuts till akuten eller nåt sånt). Boka också in att åka på någon inspirerande kurs som fotfolk eller bjud hem några vänner som får rida hos dig. Ta ett grillparty, en flaska vin och rid och ha kul. (Eller rid först och ta vinflaskan sen):angel:

Jag hade skittråkigt i höstas, mina tränare bytte tränare(som jag inte uppskattaade) så plötsligt stod jag utan tränare och hade ingen möjlighet att åka på clinik för den tränaren som jag fortfarande gillar dom få gångerna han var i sverige.
Plötsligt var det inte motiverat att träna alls längre. Efter några trista månader så ringde dressurmuppen till hopptränaren och förvandlade kusen till hopphäst. Spårklippte hästen(så han såg gräslig ut men påminde om en hopphäst) och började träna. Innan hade vi inte hoppat på 5 år och innan dess var det sporadiskt, dessutom är både hästen och jag i fullständigt avsaknande av talang för hoppning. Men att ha två inbokade pass i veckan, ett med löshoppning och en hopplektion gjorde att jag tog tag i det igen och faktiskt behövde träna även veckans andra dagar. och vips så kom motivationen tillbaka och jag letade rätt på en dressyrtränare jag inte ridit för på många år som dock bor lite långt bort. Men nu har jag åkt och ridit hennes dressyrhästar ibland och hon har kommer ut några gånger(när hon har ärenden åt det hållet)

Så nu fungerar även dressyren och det är jätteroligt att rida igen:love:

Sensmoralen, finns det inget annat ni kan träna på som ni inte kan så mycket om? Så ni iallafall får bli bättre på¨något så kanske motivationen med dressyren löser sig?(testa distans, skogskörning, pressisions körning, hoppning, klicker träning, "cirkus"-konster?)

Kram och happas det löser sig snart!

Tyvärr är jag höggravid & försöker själv få det att gå runt hemma med mina egna hästar :(
Annars hade jag gärna hjälpt KT.

Likadant med bete till hingstarna, har visserligen min vinterhage, dom hade kunnat gå några veckor i, men gräset är så jäkla dåligt i den hagen att det är mest skräp som dom inte äter. Har inte brytt mig om att plöja upp & så om, då den slits ned väldigt hårt.
Sommarhagarna behöver jag själv, visserligen har jag gott om bete iår.
Men jag kan inte ta in en hingst på sommarbetet, då jag själv har ett sto hemma. :(

Jättetråkigt med ditt sommarbete till hingstarna, och att dina grannar vägrar att sälja av mark till dig. Jag har lite mer mark än dig.
Men har en superbra bonde där jag kan låna ännu en bit mot att mina hästar går tillsammans med hans nötdjur & jag ser till att alla djuren har vatten.

Ska kolla lite med omgivningen ang bete.

Inspiration är lätt att fixa!

Kom hit o rid lektion en dag för skoj skull (Gratis såklart) o ta en kopp o snacka bort lite väder o vind, ta massor av nytt tänk med dig hem!

Ta med dig den gravide så att jag kan peta i hennes mage! :D :love:

Att tappa tråden händer ju, men det finns spår tillbaka :bow:

Bara att höra av sig!

(Carola, fiskar efter kaffegäster :angel: )

Inspiration är lätt att fixa!

Kom hit o rid lektion en dag för skoj skull (Gratis såklart) o ta en kopp o snacka bort lite väder o vind, ta massor av nytt tänk med dig hem!

Att tappa tråden händer ju, men det finns spår tillbaka :bow:

Bara att höra av sig!

(Carola, fiskar efter kaffegäster :angel: )

Jaaaa!!!!!

Fika blir jättekul! Jag pmar lite senare i veckan. ( Har massa förberedelser att göra inför medeltidsdagarna i Lund som jag ska på kommande helg...)

Tack förresten till alla som tipsat och pmat och ringt, allt för att muntra upp mig!

Jag har hittat en litet tråd tror jag.... och lekte lite Dick Turpin igår....

Kolla in min nya avatar och i Dick Turpin tråden på gnägg. Det hela var jättekul! Funderar glatt på att mer aktivt börja skotträna Tor...:angel:

Hade varit kul att kunna skjuta fr hästryggen.

/KT

!
(Carola, fiskar efter kaffegäster)

Peta I min mage :eek: Nu blev du ganska läskig Carola.
Vet inte om jag vågar komma nära dig om du ska rota I min mage. :p

*fnissar* Fiskar du efter kaffegäster så är både jag & KT fel personer, ingen av oss dricker kaffe, men Te går alldeles utmärkt. ;)

Hade planerat in att ändå våldgästa Jen80 ganska snart ändå :D

Så varför inte....:D

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 388
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... Ja, var fasen ska man börja. Ni vet, när det bara känns rätt? Jag sålde min egen häst för drygt ett år sedan nu pga av olika...
Svar
4
· Visningar
879
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar