Sv: Att skaffa en andra hund.
De är förvisso hundar som kräver sitt jobb och bör få apportera, men samtidigt så är de (bra) hundarna jag träffat väldigt positiva, roliga och lättlärda hundar att träna med och så länge de får använda huvudet så tackar de liksom inte nej till något. Så om det är så att du tittar åt retrieverraserna så tycker jag absolut att du kan kolla även på Tollare
Det är inte särskilt ofta jag känner att en Tollare kan vara rätt ras för någon, men jag tror att om du tittar på vettiga kennlar som avlar på jaktdugliga hundar med bra mentalitet så kan det nog vara en ras som lever upp till dina önskemål.Jag funderar smått på att skaffa en hund till. Då det ger bra sällskap åt nuvarande hund, jag vill ha en till draghund att lägga på tvåspann med nuvarande hund, och att varva med då jag tränar. Nuvarande hund är en väldigt krävande ras, behöver mycket arbete. Vi kör agillity, spår, sök och drag, även börjat smått med rallylydnad och lydnad. Jag söker alltså en allroundhund, i samma storlek som min hund. Jag har en oreggad bordercollie på 19kg.
Den "andra hunden" ska ej vara så krävande som nuvarande ras. Men jag ska kunna arbeta med hunden på samma sätt som nuvarande, och den ska ha "go" i sig om än inte vara en lika stor arbetsnarkoman som nuvarande. Eftersom jag kommer att dra året om så gärna någon som passar för drag.
De raser jag haft i tanke är
Vit herdehund
Riesenschnauzer
Lapsk vallhund
Finsk lapphund
Tips, förslag, åsikter? Någon annan ras som eventuellt skulle kunna passa bättre?
De är förvisso hundar som kräver sitt jobb och bör få apportera, men samtidigt så är de (bra) hundarna jag träffat väldigt positiva, roliga och lättlärda hundar att träna med och så länge de får använda huvudet så tackar de liksom inte nej till något. Så om det är så att du tittar åt retrieverraserna så tycker jag absolut att du kan kolla även på Tollare