Att skaffa en andra hund.

Sv: Att skaffa en andra hund.

hittar ingen schnauzeruppfödare i närheten av där jag bor, hade velat träffa den rasen då jag blev väldigt nyfiken.... :(

Jag tycker att Riesens är väldigt vackra hundar, stora och ståtliga och så gillar jag skägget. Men jag skulle aldrig orka med en sån, tycker de är så stökiga och brötiga, och sen har de så himla mycket ljud för sig. Är man van vid BC blir nog en riesen lite för... mycket.

Om du gillar vallhundsmentaliteten så kanske kh collie hade kunnat vara något? Har sett några ganska trevliga på tävling, de verkar inte heller lika "pratiga" som långhåren. Annars finns det ju retrievers (flattar är snabba som bara den, men lite flamsiga) eller varför inte en kelpie? Om du väljer bort de allra ösigaste så har du i kelpien en väldigt enkel och trevlig hund. De är ju brukshundar, men det verkar som om du är ute efter en ganska aktivitetskrävande men i övrigt enkel hund?

en flat kommer jag nog aldrig köpa.. Jag har väldigt svårt för överdrivet flams. Dock är min oreggade border en riktigt clown, omogen och livlig ;) och det tycker jag bara är roligt! Men när jag ber honom att jobba så gör han det. Jag har aldrig varit riktigt imponerad av collie.. De jag har träffat har varit oerhört försiktiga. Min border är mjuk men han springer genom sten när han jobbar om så krävs. Collien känns mycket försiktigare på det viset?

Nöjer sig verkligen inte en Riesenschnauzer med ovan nämnda träning :eek: Inget ifrågasättande då jag ej känner till rasen bra, men det kom ändå som en liten chock :o

När jag sa att hon borde välja bort riesen var det pga detta TS skrivit:

Den "andra hunden" ska ej vara så krävande som nuvarande ras. Men jag ska kunna arbeta med hunden på samma sätt som nuvarande, och den ska ha "go" i sig om än inte vara en lika stor arbetsnarkoman som nuvarande.

Vill man inte ha en krävande hund (till) så tycker jag personligen inte att det är så klokt att kolla på bruksras. Men det är ju upp till var och en att besluta var som är en FÖR krävande ras ;).

Det är svårare att få tag på en mentalt bra schnauzer, än en riesenschnauzer om du vill ha en hund som faktiskt ska jobba ibland. En medel-riesen är förigare än medelschnauzern. Den är också mer okomplicerad mentalt än schnauzern. Varför är så få schnauzrar korade trots att möjligheten faktiskt finns för rasen? Att hitta kombinationer med riesenföräldrar som är korade i generationer är lätt.

Riesen är utmärkta draghundar, (arbetsvilliga, starka och relativt snabba). De är experter på att underhålla sig själva på oskyldiga sätt. En riesen kan sysselsätta sig i timmar om den får en gammal socka att döda/gräva ned/gräva upp/slänga i väg.....

De älskar visserligen att jobba, men är nästan lika nöjda om de får följa med i bilen och shoppa en dag i stället, eller hänga med på visit till vänner och släkt, eller gå en tur på stan etc, etc..

Det är sant att riesen är stora, brötiga och kan vara gapiga ibland. Men gillar man hundar vill man väl ha den ras som ger MEST hund för pengarna?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=14721488#post14721488
Här kan du läsa mer om schnauzrar :)

Hade jag varit du hade jag inte valt en schnauzer, kul hundar men saknar, i mina ögon, en del förighet. En bra hoffe har tydlig av och på knapp, är jäkligt kul att jobba med och är med på allt du hittar på. Man ska ha i åtanke att det ursprungligen är vakthundar och att de kan ha en del skärpa. Har hört folk likna dem vid en persika "mjuk på utsidan men hård invändigt" och det tycker jag stämmer ganska bra.

Lapphund kan jag inte yttra mig om alls.

Precis som pumah skrev kan en retriever oxå vara något för dig eller cillamuffins förslag på en kelpie. Tror oxå att om du är van vid border collie kan en riesen vara för mycket. Kanske även en hoffe men det bästa är ju om du kan träffa några och sen bestämma dig.

Klockren Labrador säger jag också. Gå igenom provlistor och se vilken kennel som idag föder upp bra hundar för bruks- och lydnadstävling.

Ida heter en tjej som kört mycket Agility på lite högre nivå om jag inte minns helt fel.

www.labrador.nu

Tänkte se till att träffa några i alla fall :) Någon nämnde kelpie, jag har träffat två stycken, och är inte imponerad.. Men det tror jag berodde mycket på att dessa hundar inte fick det dom behövde. Den ena, en större kelpie var på samma stall som jag, den var heeeelt fanatisk i kattern (visst gillar hundar katter men detta var extremt), min hund och resterande hundar busade med varandra och hade roligt, denna stod vid trappen och kollade upp mot katerna utan att släppa blicken på något annat, inte ens fast de andra hundarna flög på henne och bjöd till lek, inte när matte åkte iväg på ridtur heller. Den andra kelpien jag träffat var likadan fast på pinnar... Väldigt fanatiska hundar har jag alltså fått en bild av.

Ska kika upp olika retriver raser tänkte jag.

Jaktlabbar har jag ju träffat och faktiskt tyckt väldigt mycket om. Dom har varit väldigt behagliga de jag träffat. Hoffe vill jag väldigt gärna träffa! Har läst mycket om dem och dom är ootroligt vackra och verkar vara härliga hundar. :)

Jag har träffat två sådana kelpies, båda från rena vallningslinjer (Evallen i grunden). Sedan har jag träffat en himla massa andra kelpies som inte alls har haft de tendenserna. Titta efter hundar med Vickulas, Busligan och längre bak Glimmergruvans, Chiffers och Nemårs i stamtavlan. De är bruksavlade, många vallar gärna men jag upplever att de inte "låser sig"/tjuvvallar som de rent vallningsavlade kan göra.

Om du gillar vallhundsmentaliteten så kanske kh collie hade kunnat vara något? Har sett några ganska trevliga på tävling, de verkar inte heller lika "pratiga" som långhåren.

Det finns faktiskt åtminstone en korthårig collie som jag känner till som tävlat i drag(nordisk stil). Dessutom är de ofta duktiga agilityhundar.

Jag har träffat två sådana kelpies, båda från rena vallningslinjer (Evallen i grunden). Sedan har jag träffat en himla massa andra kelpies som inte alls har haft de tendenserna. Titta efter hundar med Vickulas, Busligan och längre bak Glimmergruvans, Chiffers och Nemårs i stamtavlan. De är bruksavlade, många vallar gärna men jag upplever att de inte "låser sig"/tjuvvallar som de rent vallningsavlade kan göra.

Okej :) Det ska jag absolut kolla upp. Jag har ju varit sugen på kelpie tills jag träffade dessa två.

Det finns faktiskt åtminstone en korthårig collie som jag känner till som tävlat i drag(nordisk stil). Dessutom är de ofta duktiga agilityhundar.

men alltså, hur är det med collie mentaliteten? För de jag har träffat har varit oerhört rädda och försiktiga. Och det är inget jag vill ha i en hund.

Korthåren är generellt något bättre än långhåren men framför allt skiljer det sig otroligt mellan olika linjer. Vissa uppfödare struntar i resultaten på mentalbeskrivningar, bryr sig bara om utställningsresultat och meriterar inte hundarna på något annat vis. Mentaliteten hos hundar från den typen av uppfödare är helt annorlunda än vad den är hos hundar från uppfödare som endast avlar på hundar med bra resultat på MH och MT och som tävlar i bruks och lydnad.

Nu finns det krav för valphänvisning hos Collieklubben som gör att de värsta avarterna faller bort - föräldrarna får t ex inte ha visat skotträdsla på MH - men med lite detektivarbete förbättrar man chanserna för att få en mentalt stabil och arbetsduglig collie ännu mer.

Hoffe vill jag väldigt gärna träffa! Har läst mycket om dem och dom är ootroligt vackra och verkar vara härliga hundar. :)

Det är härliga hundar. :) Vet inte hur det ser ut med hoffar och uppfödare i dina trakter men kika på hovawartklubbens uppfödarlista.

I Barmarks SM i Hällefors va det fyra hoffar som deltog. En placerade sig på silverplats med sin husse i klassen mountainbike (5,8km). Så dra kan dom ;)

Hade, det var nog många år sedan de slutade föda upp kelpie. Tror bara de har schäfrar nu? Om de fortfarande håller på.

Korthåren är generellt något bättre än långhåren men framför allt skiljer det sig otroligt mellan olika linjer. Vissa uppfödare struntar i resultaten på mentalbeskrivningar, bryr sig bara om utställningsresultat och meriterar inte hundarna på något annat vis. Mentaliteten hos hundar från den typen av uppfödare är helt annorlunda än vad den är hos hundar från uppfödare som endast avlar på hundar med bra resultat på MH och MT och som tävlar i bruks och lydnad.

Nu finns det krav för valphänvisning hos Collieklubben som gör att de värsta avarterna faller bort - föräldrarna får t ex inte ha visat skotträdsla på MH - men med lite detektivarbete förbättrar man chanserna för att få en mentalt stabil och arbetsduglig collie ännu mer.

Okej, men i övrigt är korthåren och långhåren lika varann? Man blir ju lite skeptiskt när man träffat så många osäkra saker.

Ringer jag rasklubbarna ger dom mig bra tips om uppfödare? Tänkte på de flesta raser nu.

Det är härliga hundar. :) Vet inte hur det ser ut med hoffar och uppfödare i dina trakter men kika på hovawartklubbens uppfödarlista.

I Barmarks SM i Hällefors va det fyra hoffar som deltog. En placerade sig på silverplats med sin husse i klassen mountainbike (5,8km). Så dra kan dom ;)

Det verkar finnas i sundsvall i alla fall, det är ju inte så farligt långt bort.

Okej, men i övrigt är korthåren och långhåren lika varann? Man blir ju lite skeptiskt när man träffat så många osäkra saker.

Ringer jag rasklubbarna ger dom mig bra tips om uppfödare? Tänkte på de flesta raser nu.

Korthåren brukar vara livligare och mer sociala men som sagt, skillnaderna är större mellan hundar från de uppfödare som avlar seriöst och de som inte aktivt avlar för en bra mentalitet och arbetsegenskaper än vad de är mellan de olika hårlagen.

Jag har träffat flera bra långhår men de kommer också från bra uppfödningar.

Jag skulle inte lita rakt av på en kennel som någon rasklubb tipsade om, det är många som inte har några krav alls utöver de som finns för registrering. Man får kolla upp en del själv oavsett ras om man vill ha en bra hund.

De vita hedehundarna (2st) jag träffat har gjort utfall mot andra hundar trots att dom andra hundarna inte visat aggressivitet.
Samojederna (2st) jag har träffat har varit skälliga men ooootroligt snälla mot andra hundar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 177
Senast: Kajsalisa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 775
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka