Att skaffa en andra hund.

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag funderar smått på att skaffa en hund till. Då det ger bra sällskap åt nuvarande hund, jag vill ha en till draghund att lägga på tvåspann med nuvarande hund, och att varva med då jag tränar. Nuvarande hund är en väldigt krävande ras, behöver mycket arbete. Vi kör agillity, spår, sök och drag, även börjat smått med rallylydnad och lydnad. Jag söker alltså en allroundhund, i samma storlek som min hund. Jag har en oreggad bordercollie på 19kg.

Den "andra hunden" ska ej vara så krävande som nuvarande ras. Men jag ska kunna arbeta med hunden på samma sätt som nuvarande, och den ska ha "go" i sig om än inte vara en lika stor arbetsnarkoman som nuvarande. Eftersom jag kommer att dra året om så gärna någon som passar för drag.

De raser jag haft i tanke är

Vit herdehund
Riesenschnauzer
Lapsk vallhund
Finsk lapphund

Tips, förslag, åsikter? :) Någon annan ras som eventuellt skulle kunna passa bättre?

Sv: Att skaffa en andra hund.

Samojed?
En kompis har två, trevliga familjehundar. Lättlärda o roliga att jobba med. Kan slappa i soffan några dagar utan att få spelet.

Riesenschnauzern tycker jag verkligen att du ska plocka bort från listan direkt, det är en brukshund som kräver mycket arbete och aktivering.

Finsk lapphund tycker jag verkar käcka.

Samojed?
En kompis har två, trevliga familjehundar. Lättlärda o roliga att jobba med. Kan slappa i soffan några dagar utan att få spelet.

När jag tänker samojed tänker jag en utomhushund, typ huskey. De samojeder jag träffat har haft väldigt mycket utfall och agg mot främmande hundar, hur är jakten? Det är ju en helt främmande ras för mig, detta är bara vad jag hört och sett. :)

Riesenschnauzern tycker jag verkligen att du ska plocka bort från listan direkt, det är en brukshund som kräver mycket arbete och aktivering.

Finsk lapphund tycker jag verkar käcka.

Okej, jag blev tipsad om riesen förr, men även den är ju främmande för mig. När jag kikade på den lapska föreslog min kompis den finska, hon har själv en lapsk men trodde den skulle kräva mer. Jag söker en brukshund eftersom jag har tävlingsambitioner, men bordercollien är för mycket hund tycker jag (jag söker alltså den hund jag skulle ha köpt från början ;) ), han kommer ha mitt största fokus eftersom han kräver så pass mycket, men jag vill ha en hund att varva med som jag kommer att tävla och arbeta med. Den finska låter väldigt passande då jag läser om den. :) skulle dock behöva träffa mer av rasen.

Det stämmerinte. Jag har träffat massor o alla har varit bra med andra hundar. De är inte lika självständiga som malamutes.
Deras jagar inte, går alltid lösa ute på promenad.

Det stämmerinte. Jag har träffat massor o alla har varit bra med andra hundar. De är inte lika självständiga som malamutes.
Deras jagar inte, går alltid lösa ute på promenad.

Okej, :) hur är dom att arbeta med? känns ju inte som någon agillity hund.

Jag söker en hund att göra samma saker med som jag gör med nuvarande. Alltså agillity (vårat huvudintresse) lydnad, spår, sök och drag. Jag gjorde ett felval i att skaffa en border då jag först och främst saknar får. Söker alltså den hund som skulle ha varit optimal från början åt mig. :)

De tränar sök, lydnad o drag.
Tycker du ska kolla med lite olika uppfödare, finns olika linjer. Satsa på bruksmeriterade hundar som gjort dragprov.

Samojed?

Och jag som har samojed "via sambon" skulle aldrig rekommendera dem. Envisa draghundar (om man väljer rätt linjer) men ungefär där tar deras förmildrande drag slut, i mina ögon;)

När jag tänker samojed tänker jag en utomhushund, typ huskey. De samojeder jag träffat har haft väldigt mycket utfall och agg mot främmande hundar, hur är jakten? Det är ju en helt främmande ras för mig, detta är bara vad jag hört och sett. :)

Samojeden är en polarspets, de trivs bra utomhus året om men går inte att göra nått med så fort det är varmare än 15 grader. De låter mycket (Spetsar...) och kan ha ganska rejäl jaktinstinkt.

Jag skulle absolut inte beskriva dem som lämpliga hundar för träning inom nått annat än drag.

De tränar sök, lydnad o drag.
Tycker du ska kolla med lite olika uppfödare, finns olika linjer. Satsa på bruksmeriterade hundar som gjort dragprov.

Jag drar jag på skidor och rullskridskor, det är alltså "snabbt och lätt", samojeden känns mer som en slädhund som behöver få dra och arbeta på det sättet för att komma till sin rätt. Eftersom dragande är en rolig konditionsaktivering på sidan av agillityn, lydnaden spåret och sök känns det fel att skaffa en vad jag ser slädhund.

hittills ligger den finska lapphunden högst på listan ser det ut som, men jag vill gärna ha fler valmöjligheten. :)

Jag drar jag på skidor och rullskridskor, det är alltså "snabbt och lätt", samojeden känns mer som en slädhund som behöver få dra och arbeta på det sättet för att komma till sin rätt. Eftersom dragande är en rolig konditionsaktivering på sidan av agillityn, lydnaden spåret och sök känns det fel att skaffa en vad jag ser slädhund.

Samojeden har inte en suck att hinna med när jag drar med mina BCs. De är inte sprinthundar!

Samojeden har inte en suck att hinna med när jag drar med mina BCs. De är inte sprinthundar!

Ja precis, min hund är väldigt explosiv, och det skulle nog bli väldigt ojämnt drag. Eftersom jag vill köra agillity så vill jag ju en snabb och smidig hund. :)

storleksmässigt ser den bra ut, men jag hittar ingen mentalbeskrivning på den? Den är ju gräsligt ful i mina ögon också. Så hade jag endast gått på utseendet hade den åkt! :)

Hovawart kanske? En allround hund som funkar till det mesta. Drag, sök, spår osv. Tror att både vit herde och riesen kan vara ett alternativ oxå. Ja, alla tre är bruksraser som kräver sitt men det låter som att du kommer aktivera din hund ganska mycket.

Hovawart kanske? En allround hund som funkar till det mesta. Drag, sök, spår osv. Tror att både vit herde och riesen kan vara ett alternativ oxå. Ja, alla tre är bruksraser som kräver sitt men det låter som att du kommer aktivera din hund ganska mycket.

hovawart är ju fruktansvärt fina! Läste om dom i tidningen brukshunden nr 4. Låter som fina hundar. :) dock aldrig träffat någon! Ja jag söker ju en brukshund eftersom jag vill arbeta med hunden. riesen och vita herdehunden kanske är lite stora och klumpiga dock för agillity ?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 177
Senast: Kajsalisa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 775
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka