Att outa användare på anonyma forum (som Bukefalos)

Jag hade gärna sett detta prövat.

Vi pratar om att hota att förfölja någon genom att berätta att man vet var personen bor och att man väntar utanför. Det är rätt grovt.
Det kommer inte ens genom Polisens grovgallring.
Vet säkert.
Mer vill jag inte lämna ut så här på ett öppet forum.

Fast det där är ju i stil med argumentet att om ingen fälls har ingen våldtäkt begåtts. Jag lovar att polisen lägger noll och inga resurser på en cykelstöld men min cykel är fortfarande stulen.
Nu så var ju frågan just om den rättsliga prövningen.
Och svaret är, precis som med din cykel, att det inte händer någonting.

Det kan vara brottsligt även i det här fallet, utan att det blir någon påföljd. Jag har t ex stulen utrustning som anmäldes 2014, men den anmälan har ännu inte hanterats.
De ärenden som jag tänker på är nedlagda av olika orsaker.
En vanlig orsak är "Brott kan ej styrkas".
Jag har suttit i Polisförhör om sådant här.
Och varit i domstol som målsägare 2 gånger.
En fällande dom för olaga hot via telefon och en friande dom för ofredande vid biljakt.

Jag upplevde snarare att frågan är om huruvida ett visst sätt att uttrycka sig räknas som hot och på det är svaret Ja. Oavsett om det blir en rättslig prövning eller hamnar längst ner i pappershögen.

Viva delar min uppfattning och det jag avsåg. Jag anser det solklart vara hot, och hade velat se det prövat (om det är hot).

Jag upplevde snarare att frågan är om huruvida ett visst sätt att uttrycka sig räknas som hot och på det är svaret Ja. Oavsett om det blir en rättslig prövning eller hamnar längst ner i pappershögen.
Det hamnar inte ens i pappershögen.
Det måste vara ett reellt hot om något specifikt.
Och det måste komma från en tydligt identifierbar person och vara till en annan tydligt definierbar person.

Olaga hot är tyvärr så dumt lagtextformaterat att man måste hota med "brottslig gärning" för att det ska uppfylla rekvisiten (ja det finns flera rekvisit såklart men det där med hot om brottslig gärning ställer oftast till det).

Viva delar min uppfattning och det jag avsåg. Jag anser det solklart vara hot, och hade velat se det prövat (om det är hot).
Jo men det hjälper inte.
Det kommer inte ens till domstol utan fastnar på vägen.
Tro min jag har en hel garderob med T-shirtar.
Jag har tillbringat massor av tid med Poliser som lagt massor av tid på massor av historier som denna och värre.
Det finns inget rättsligt att göra.

Olaga hot är tyvärr så dumt lagtextformaterat att man måste hota med "brottslig gärning"
Ja precis.
Den fällande domen gällde hot om mordbrand.
Personen hotade att bränna ner mitt hus om natten medan jag sov i det.
Den friande domen handlade om att jag blev utsatt för biljakt och prejad av en annan bil så att jag blev tvingen att stanna.
Personen klev sedan ur sin bil och hängde i mitt takräcke så att jag inte kunde åka därifrån.
Men jag hade inte blivit utsatt för tillräckligt med oväsen för att det skulle räknas som ofredande.

Tänk att du har varit med om precis ALLT.
De senaste 5 åren har varit som en dålig deckarserie.
Allt finns dokumenterat på papper och film.
Det händer att jag inte tror på det själv ibland, det är liksom för osannolikt.
Men det är bara att ta fram kartongen med rapporter och domar och läsa.

Jag råkade ut för människor av ett kaliber som man inte trodde fanns.
Nu så är det över.

Senast ändrad:
Tänk att du har varit med om precis ALLT.
Det är ingen större konst om man bor granne med hillbillys och inte viker ner sig för deras dumheter. Själv vågade jag en period inte jobba på helgerna utan att ha någon som bodde hos mig som husvakt då jag har långa helgpass och det bodde en obehaglig husockupant i en grannfastighet. Jag var orolig varje dag att för att hitta däcken sönderskurna när jag skulle till jobbet bl a.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 849
Senast: Otherside
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 536
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 426
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar