Att outa användare på anonyma forum (som Bukefalos)

Känns som om man snart får avsluta alla inlägg som inte är oerhört korrekta, faktagivande med OBS Skämt, och är det någon som tar illa upp ber jag om ursäkt.

När jag läste trådrubriken så kan jag svara att Nej det är aldrig ok at outa någon på ett anonymt forum om personen inte själv gett sitt godkännande.

Kan tycka det är ok att skicka ett pm och fråga om det är någon man tror man känner men inte mer än så. Då har ju mottageren ett val.

Det behövs väl inte mycket social kompetens för att förstå att allt som hotar den anonymiteten är att betrakta som ett hot m e m?
Jo det gör det.
Det har ju under forumets gång hänt upprepade gånger att olika användare tycker att sådant är roligt.
Så den sociala kompetensen är inte på något vis självklar.

Jo det gör det.
Det har ju under forumets gång hänt upprepade gånger att olika användare tycker att sådant är roligt.
Så den sociala kompetensen är inte på något vis självklar.

... och om man gång efter annan får påtalat för sig att det man håller på med är obehagligt och oönskat, är det inte läge att fundera över sin inställning? Vad som händer i huvudet? Hur man tänker på andra?

Det går faktiskt bra.
Jag har fått många bra synvinklar så här långt.
Fast ju mer tråden handlar om MacG och hans "skämt", desto större är risken att tråden ryker eftersom det är ett brott mot forumreglerna att diskutera identifierbara personer. Det var mest så jag tänkte.

Det ämne du säger dig vilja diskutera tror jag skulle vara intressant för en större krets än de som är engagerade i MacGyvergate.

Jag tycker inte att det är roligt, så det kan jag inte svara på.
Men det är många andra skämt här på Bukefalos som jag inte heller tycker är roliga.
Och jag kan då rimligen inte se varför dessa skulle vara okej heller.

Här handlar det om skämt som utsätter andra för stort obehag. Faktiskt så stort obehag att det är gränsande till olagligt (hot). I vilka andra sammanhang är "inte roliga skämt" att betrakta som hot? Jag tycker faktiskt inte att det finns någon som helst humor för någon i att hota andra. Den enda som kan se det som kul är väl - vad jag kan utläsa - den som uttalar hoten. Och därmed försöker förminska sina hot som "skämt".

Kvinnojourerna är fulla av vittnesberättelser om mäns skämtlynne. Underlig"t att så många män finner en bra smäll vara "lite skoj". Ett hot "bara på skoj".

Inte för att definiera eller värdera andras upplevelser!
Men för att förklara sin egen nivå kanske.

Det har inte slagit er att mina upplevelser påverkar min nivå?
Om jag har blivit illa utsatt och avtrubbad så visar det sig ju också på mitt sätt att förhålla mig till hur man uttrycker sig.

Poängen är att man skall tänka sig för gällande det som man skriver på nätet.
För det går att få fram mer information än vad som man vill ur det som man skriver.
Jag är inte den enda människan på jorden med dessa egenskaper.
De går dessutom att simulera med en dator.
Om någon vill en illa på riktigt så kommer den att kunna det om man släpper ut skadlig information.

Ergo!
Var försiktiga med vad ni skriver på nätet.

Det var ett omyndigförklarande av övriga forummedlemmar alltså. Ett antagande att de inte själva förstått det?

Så vad var meningen med det då?

Men för att förklara sin egen nivå kanske.

Det har inte slagit er att mina upplevelser påverkar min nivå?
Om jag har blivit illa utsatt och avtrubbad så visar det sig ju också på mitt sätt att förhålla mig till hur man uttrycker sig.

Fast du kan ändå inte använda det som varken en definition eller försvar heller. Du måste oaktat dina upplevelser och trösklar beakta andras upplevelse och justera gentemot det.

Eller måste och måste - social inkompetens är ju inte förbjuden, men..

Eller måste och måste - social inkompetens är ju inte förbjuden, men..
Problemet blir stor med 2 personer som inte kan anpassa sig till varandra.
Den ena anser att "Litet skämt får man tåla".
Och den andra anser att "Jag har råkat ut för så mycket så alla måste ta hänsyn till mina speciella behov".
Och ingen av dem kan se det från den andras synvinkel.
I det läget så brukar det smälla.
Något som ofta syns här på Bukefalos.

... och om man gång efter annan får påtalat för sig att det man håller på med är obehagligt och oönskat, är det inte läge att fundera över sin inställning? Vad som händer i huvudet? Hur man tänker på andra?
Jo om man vill vara med i gemenskapen så måste man ju ta den hänsynen.
Annars så får man ju inte vara med.
På Bukefalos så hanteras det med Banning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 849
Senast: Otherside
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 536
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: tessan.g
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 426
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar