Att outa användare på anonyma forum (som Bukefalos)

Det är ju en del av problemet, att den som skriver meddelandet menar att skämta medan den som tar emot meddelandet ser det som något annat än ett skämt.
I det här fallet tydligen som ett hot.

Om man nu menar att skämta men mottagaren ser det som ett hot, då är det läge att backa och be om ursäkt. Om nån skulle ta något jag sa eller skrev som ett hot skulle jag bli lite förtvivlad och verkligen fundera över hur jag uttrycker mig för att det inte ska hända igen.

Det är ju en del av problemet, att den som skriver meddelandet menar att skämta medan den som tar emot meddelandet ser det som något annat än ett skämt.
I det här fallet tydligen som ett hot.

Men det är ju de tidigare erfarenheterna som ger överkänsligheten för nya händelser.
De nya händelserna bär inte ansvar för de gamla erfarenheterna.

Rent spontant känns det ju lättare att den som orsakat obehaget hos en annan person ber om ursäkt, än att personen som blev illa till mods ska rycka upp sig och intala sig själv att denne överreagerade fastän det fortfarande inte alls känns bra.

Jo.. det är jäkligt obehagligt att ha en man gömd bakom soptunnan.
Detta är ett typiskt exempel på komunikationsproblem. En part häver ur sig ett dåligt skämt och den andra parten tar det som blodigt allvar och tar illa vid sig eller kanske blir rädd.

Jag har hört liknade skämt i många versioner, till skillnad från här så har det varit mellan folk som har en relation och med det samma inser att det är ett skämt. Här blir det jobbigt en det kanske är dags att acceptera att @MacGyver skämtade, jag ser det som direkt orealistiskt att han gömmer sig bakom någons soptunna.

Detta är ett typiskt exempel på komunikationsproblem. En part häver ur sig ett dåligt skämt och den andra parten tar det som blodigt allvar och tar illa vid sig eller kanske blir rädd.

Jag har hört liknade skämt i många versioner, till skillnad från här så har det varit mellan folk som har en relation och med det samma inser att det är ett skämt. Här blir det jobbigt en det kanske är dags att acceptera att @MacGyver skämtade, jag ser det som direkt orealistiskt att han gömmer sig bakom någons soptunna.
Ja och då vore det bra att han bara bad om ursäkt .

Om man nu menar att skämta men mottagaren ser det som ett hot, då är det läge att backa och be om ursäkt. Om nån skulle ta något jag sa eller skrev som ett hot skulle jag bli lite förtvivlad och verkligen fundera över hur jag uttrycker mig för att det inte ska hända igen.

Jamen eller hur! Herregud vad jag hade skämts om jag hade uttryckt mig så att någon hade tagit mina ord som ett hot. Det finns inte på kartan att jag i det läget skulle dumförklara motparten med att jag bara skämtade och att denne borde ha begripit det.

Det är inte grejen med huruvida han skämtade eller inte som är problemet, det är hur han tacklar reaktionerna på hans inlägg.

Det är inte grejen med huruvida han skämtade eller inte som är problemet, det är hur han tacklar reaktionerna på hans inlägg.
Han har uppenbarligen svårt med att tackla dem och har vissa problem med att be om ursäkt. Jag tror det är svårt att lära gamla hundar att sitta, lika svårt som att få @MacGyver att be om ursäkt. Uppenbarligen har han svårt att se andra sidor av saken.

Nej det är verkligen ett stört beteende att hålla på att påpeka att man vet bukefalisters riktiga namn. Stört och obehagligt.
Vet inte vad som har hänt, men om......någon skulle veta vem jag är och outa det skulle jag bli skogstokig.
Jag skulle aldrig skriva saker som jag skriver idag om jag var "offentlig"

Men det är väl inte tillåtet, eller........?

Rent spontant känns det ju lättare att den som orsakat obehaget hos en annan person ber om ursäkt, än att personen som blev illa till mods ska rycka upp sig och intala sig själv att denne överreagerade fastän det fortfarande inte alls känns bra.
Det stämmer ju väl med att det är mottagaren som avgör vilket meddelande den får och avsändaren som har ansvaret att vara tydlig nog för att det skall bli rätt.

Ett skämt är bara ett skämt om mottagaren skrattar. Tänker man så, inser sitt misstag om det som var tänkt som ett skämt inte alls skrattas åt utan får en sådan reaktion som det blev nu och då genast ber om ursäkt för sitt klavertramp så är det snart glömt. Börjar man raljera om överkänslighet, överreaktioner, fortsätter med sådant man själv tycker är skämt trots att mottagaren inte alls tycker att det är kul så är man ute på djupt vatten. Oavsett tidigare händelser, referensramar eller vad som äger varje människa sina känslor och är i sin fulla rätt att känna det hen känner och då bör den som har trampat i klaveret inte bete sig som en omogen tonåring och fortsätta utan genast be om ursäkt och inte upprepa samma dumheter i tråd efter tråd. Det finns väldigt många sätt att få positiv uppmärksamhet istället för negativ och positiv är så mycket bättre för alla parter.

Som vanligt här på buke så måste det mesta missuppfattas som inte faller vissa på läpp, vill inte den som läser förstå andemeningen i det hela eller också passar inte förklaringen, jag skiter i vilket då inte jag äger det problemet. Nu lämnar den här elaka skrämmande, obehagliga (m.fl. tillmälen) gubbjäveln i den här tråden för den leder ingenstans utan går bara i cirklar. Ha´t så kul!

Det handlar inte om att någon missuppfattas för att ett "skämt" inte faller någon på läppen.

Det handlar om att du inte använder dig av vedertagen netikett här på forumet i det här fallet.
Det är inte ok att oombedd berätta att du känner till vem någon är irl och det är definitivt inte ok att raljera om att "dyka upp" - varken bakom eller framför någons soptunna.
Det är så grundläggande på ett anonymt forum så det inte ska behöva tas upp överhuvudtaget.

När så flera användare, både dem du vänt dig mot och andra, reagerar på ditt uppförande så hade det varit läge att backa och be om ursäkt istället för att fortsätta ditt raljerande.

Mitt tips är att du tar en funderare på hur du vill uppfattas på forumet och hur du ska bemöta andra i fortsättningen.

LenaH, moderator

Hur menar du "tillåtet"?
Jag blev outad med bild och allt.
Det var många år sedan men inte blev någon straffad för det.
Jag vet inte riktigt hur jag menade....... :o
Tråden har ju en annan vinkling än jag trodde den hade i och med överskriften.
Nu verkar det ju gälla en användare och inte allmänt, vilket jag trodde.

Exempel; jag trodde mer att om någon jag känner skulle komma på vem jag var för att vi känner varandra sen tidigare och den och personen skulle gå ut med det och säga, "ja hon heter så, bor där, hade den hästen"osv osv, så att det går att känna igen mig för flera i forumet och utanför forumet.

Det är väl det jag menar med "tillåtet" eller nätetikett, rättare sagt.

Dåligt exempel, kanske! :o

En fråga till dig; hade du gett samtycke för att publicera din bild?
Om inte, hur reagerade du och vidtog du några åtgärder?

Jo just när det gäller MacGyver så.
Vi har diskuterat ganska så mycket över hur det blev som det blev i ditt fall.
Och helt ärligt så kan jag bara inte förstå din oerhört starka reaktion.
Den reaktion i närheten av ren panik som du uppvisar.
Nej, jag vet inte vad du lever i för fantasivärld (eller jo, jag kan ju anta vems), men du är rimligtvis inte vara ens i närheten av att veta något av verklighet och sanning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 849
Senast: Otherside
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 536
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: tessan.g
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 426
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar