Att motivera en häst

Riley

Trådstartare
Jag visste inte om jag skulle välja ridtravare eller övrigt som prefix, men i och med att det här inte direkt känns som ett typiskt travarproblem så hoppas jag det här blir rätt.

Jag har ett vbltravarsto, 7 år, som förra hösten slutade tränas för travet för gott och jag är istället sugen på att försöka utbilda henne till en åtminstone grundutbildad ridhäst. Men hur sjutton bär man sig åt för att komma dit när allt man försöker göra tvärhatas av hästen?

Det finns en sak hon tycker är roligt i motionsväg, och det är att få vara ute och springa framför vagn eller under sadel i skogen. Då har jag en pigg, glad häst med klippande öron som bjuder framåt och tycker livet är skitkul. Annars? Tänk er varmblodsversionen av Mulle.
Att fjanta runt i cirklar och åt olika håll på en ridbana? Totalt meningslöst. Löshoppa? Varför hoppa när man kan springa rakt igenom hindret (vi talar dock om kryss uppbyggda på plasthinkar på max 40 cm, så det är inte så farligt som det låter) eller tvärstanna och leta efter gräs? Longera? Åh, springa på en cirkel, skitkul, jag... tror jag tittar på kompisarna i hagen eller undersöker backen istället. Tömköra? Ungefär lika kul som ett veterinärbesök. Och så vidare i all oändlighet.

Vad gäller hoppningen hoppar hon dock glatt... om jag står på andra sidan hindret med en morot (vilket ni får säga vad ni vill om, jag är inte heller något stort fan av att muta med godis utan var mest ute efter att se om hon var rädd eller helt enkelt inte hade motivation nog).

Så: Hur, hur, hur får man en häst att tycka att annat arbete än det gamla vanliga är roligt?

Jag har försökt variera träningen så mycket som möjligt, börjat från noll och tagit det lugnt, verkligen varit supernoga med att berömma när hon gjort rätt och/eller de få gånger hon bjudit till, men hennes inställning förblir densamma. Och visst, är det så att hon verkligen inte vill göra annat än att "travridas/köras" kommer jag förstås hålla mig till att göra det, men har någon fler tips vill jag ju gärna prova dem innan jag ger upp.

Är väldigt tacksam för alla råd och förslag!

Sv: Att motivera en häst

Skriver en snabbis till dig :) Hur fungerar det om du gör samma arbete när du rider ute i skog och mark som på banan? Om du tänker unghäst liksom. Då brukar bjudningen finnas naturligt och hästen blir alltså mer motiverad.
Sedan är det ju det som du redan skrivit att eftergivt och beröm är det viktigaste av allt. En av mina hästar ställer sig helt stilla om jag glömmer att beröma honom på ett tag :crazy: Kanske inte det ypperliga läget, men ett bra exempel :D

Försök att tänka utifrån vad hon reda tycker är roligt och arbeta uifrån det :)

Sv: Att motivera en häst

Jag känner igen mig väldigt mycket angående min häst! Hon tycker livet är överlägset bäst när man lämnas i fred i hagen, helst även naken. Då kan hon stå still, sola och ÄTA... Jag försöker övertala henne om att motion är nyttigt men detta har varit svårt.

Jag började också med devisen variation förnöjer men har faktiskt börjat ifrågasätta det synsättet med den här hästen. Hon har en förmåga att bli tittig och tänka mycket bakåt när vi rider i naturen (utom på hemväg förstås...) samtidigt som hon inte har haft musklerna att bära sin kropp och mig på ett ändamålsenligt sätt. Jag har i stället under senaste tiden, på inrådan av min tränare, gymnastiserat henne mycket målmedvetet på banan. Oerhört korta pass och gärna flera gånger om dagen. Här pratar vi alltså inte om att rida henne trött utan enträget gymnastisera hennes kropp för att motionen ska bli lättare. I stort sett samma övningar varje gång, skolor, övergångar, tempoväxlingar, varierat voltarbete. MASSOR med öppna för att stärka bärigheten i bakbenen och få upp hennes lite tunga framdel. Min tränare säger "Shoulder-in is like aspirin - good for everything". Detta arbete tycker jag mig börja se resultat av (har jobbat så här ca en månad). Hon känns lite sliten i kroppen för tillfället så jag ska ge henne några dagars vila över helgen men jag tycker hon känns betydligt mer positiv. Det är som att hon äntligen börjar känna att hon klarar av uppgiften, hon vet vad som förväntas och får massor med beröm förstås. Vet inte om det är er melodi men kan vara värt att fundera på.

Innan höll jag på som en toka, red dressyr en dag, red ut åt ett håll en dag, hoppade en dag, körde med vagn en dag, tömkörde en dag, red ut åt ett annat håll en dag, klättrade en dag osv. Det var som om hon aldrig hann bli bra på nåt av allt det jag begärde... När hon nu börjar få en bra muskelgrund blir allt annat också lättare.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 388
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat