Att låna ut box eller inte?

T

teamlonely

Kanske vi hakar upp oss på små saker men undrar mest hur ni gör i andra stall. Vår hyresvärd vill kunna låna ut våra hyrda box/ar till andra dagtid vid träningar o tävlingar. Det är egentligen ok kan man tycka om man först blir tillfrågad o sedan får göra ett val. Vår hyresvärd lyssnar inte på detta utan menar att det är bara att gilla läget. Har ställt frågan om man skulle behöva boxen under dagen då den är upptagen o man vill ta in sin häst, vad gör man då? Svaret blev då att det gick bra att ställa den i någon annans box. Hann inte med tanken då men i efterhand har vi funderat, om då den hästägaren i sin tur kommer o vill ha sin häst i boxen vart ska då den eller våra hästar ta vägen?
Det finns inte någon tanke på reducerad hyra eller liknande, vad göra?
Hur gör ni?:confused:
Kontraktet är ny skrivet o kommer i bruk när det nya ridhuset är färdigt.

Sv: Att låna ut box eller inte?

Hade aldrig någonsin gått med på det. Ni hyr ju boxen och ska därför ensamma bruka den.
Hur har stallägaren tänk med ströt? Ska ni stå för det som en annan häst skitar ner?
Nej usch. Aldrig någonsin!
Ni betalar ju för att ha tillgång till er box och då ska det reduceras eller nåt annat säger jag bara. Fy. Vad sur jag blev!

Vad står i kontrakten??

Jag hade inte tyckte detta var OK!
Dels tänker jag: betalar ni för strö? Vem mockar efter denna häst?

Har jag någon gång lånat ut boxar här över en fm eller några timmar efter lunch vid arrangemang så har jag alltid lånat ut mina egna boxar aldrig någon annans.

Tycker inte ni ska accepetera detta!

Fy vilken oschysst hyresvärd. Skulle bli urförbannad å andra sidan skulle jag bli mkt förvånad om våran hyresvärd gjorde ngt dylikt.:mad:

Jag hade ALDRIG accepterat det av SMITTskydds skäl!!! Vad tänker hyresvärden på?:devil:

Av smittskyddsskäl, nej.
Hade inte det problemet funnits så hade jag väl kunnat låna ut min box till reducerad hyra p.g.a spånkostnader.

I mitt förra stall hyrde vi ut våra boxar dagtid ibland vid tävlingar. Detta var självklart frivilligt och vi fick 100:-/dag...

Jag skulle aldrig gå med på det, i så fall till reducerad hyra för varje användningstillfälle.

Stallet dit jag åkte och tränade innan fick inte andra hästar ens sätta en hov över tröskeln in till stallet, just p g a smittorisken.

Och även för risken att oroa andra hästar eller irritera hästen i boxen jämte, brukar ju kunna bli en hel del skrikande och gapande och bankande när 2 nya hästar möts.

//Domino_s

Jag hade inte velat låna ut min box. För det första är jag pedant och mockar på mitt sätt, nooga. Jag vill ha koll på bädden och skulle inte uppskatta att ngn annan mockade i min box, eller hade en häst som trampar upp bädden - vissa hästar är förjäkliga.

Sen är min hästs box, min hästs revir. Den ska lukta honom och ingen annan.

Jag kanske är kinkig men jag hade absolut inte velat låna ut min box om jag hade hästen installad nattetid. Inte ens om jag fick ersättning för det.

Vår hyresvärd lyssnar inte på detta utan menar att det är bara att gilla läget.
Inte alls någon småsak utan fullt befogat att reagera på tycker jag. Helt oacceptabelt av stallägaren/hyresvärden, det skulle behöva vara rejäl kris innan jag accepterade sådana villkor istället för att leta upp ett annat stall.

Kanske vi hakar upp oss på små saker men undrar mest hur ni gör i andra stall. Vår hyresvärd vill kunna låna ut våra hyrda box/ar till andra dagtid vid träningar o tävlingar. Det är egentligen ok kan man tycka om man först blir tillfrågad o sedan får göra ett val. Vår hyresvärd lyssnar inte på detta utan menar att det är bara att gilla läget. Har ställt frågan om man skulle behöva boxen under dagen då den är upptagen o man vill ta in sin häst, vad gör man då? Svaret blev då att det gick bra att ställa den i någon annans box. Hann inte med tanken då men i efterhand har vi funderat, om då den hästägaren i sin tur kommer o vill ha sin häst i boxen vart ska då den eller våra hästar ta vägen?
Det finns inte någon tanke på reducerad hyra eller liknande, vad göra?
Hur gör ni?:confused:
Kontraktet är ny skrivet o kommer i bruk när det nya ridhuset är färdigt.

Nä aldrig i livet!!!
Det finns smittorisk
Om man har bädd så kan den bli föstörd...
....och en massa andra saker som jag inte kommer på....

I ett litet stall där man kommer överens är det kanske ok men på en stor anläggning.... NÄPP!!!!!

Jag tror att det finns något som reglerar sånt här i hyreslagen....
Kolla upp det.

//M

Tror knappast att det är ok juridiskt sett..du står ju som hyrestagare och ingen annan.
Kontakta jurist eller gå in på hyresnämnden och kika.

Som vanligt tror många stallägare som hyr ut att man per automatik har bestämmelserätt över allt, men så är det inte. Det finns faktiskt lagar och regler över sådant i och med att man hyr ut en lokal och det finns inget som säger att bara för att man äger stallet så kan man göra som man vill.

Det är synd, många tänker ju "mitt stall, såklart gör jag som jag vill".
Så är inte fallet, så kolla upp vad som gäller.

Jag hade aldrig gått med på att låna ut min box till "gäster". Man har ingen aning om hästen är frisk el bär smitta. Dessutom så har jag en häst som är oerhört känslig när det gäller nya hästar och kan inte slappna av på flera dagar efter att en ny häst har kommit.
Vill man ha plats för gästande hästar så skulle jag rekommendera att ha något annat utrymme, där man kanske kan bygga tillfälliga boxar alt ha gäster i. Kanske skulle man kunna göra ett litet utestall el dyl.

Tja
Vi har ju själva hyrt box när vi har varit på tävlingar/träningar så jag ser inget konstigt i själva idéen.

Men det är helt klart att det ska vara frivilligt och att de som går med på det ska ha reducerad hyra de dagarna som tack.

Det skulle jag verkligen inte uppskatta eller för den delen acceptera. Hade inte hyresvärden förstått det hade jag bytt stall.

det skulle jag aldrig acceptera! Som andra redan skrivit, ffa pga smittosrisk, men även för att det är hästens "bo".
Har ni skrivit på avtal med detta får ni tyvärr stå ert kast men då skulle jag flytta så fort som det bara går. Eller diskutera med stallägaren om ni säger upp er men vill stanna kvar med ett nytt avtal.

Jag skulle aldrig komma på iden att ställa andra hästar i boxar som är uthyrda, utan hästar som kommer på besök står i gästboxar, eller andra som tillfälligt är tomma. Helst i ett annat stall.

Jag förstår inte varför man inte bara kan låta de hästarna som kommer få stå i sin transport eller i liten hage? Det kan inte vara så svårt att spänna upp tillfälliga elband längs en hage och göra små fyrkanter med plats för 1 häst i varje.

På tävling/träning brukar det aldrig annars finnas möjlighet till box enligt min erfarenhet. Man får använda sin transport eller binda nånstans.

Nej det är inte ok tycker jag. Jag har stått på stall där det är
mycket tävlingar, dom brukar sätta upp mobila uteboxar vid
behov. Där får gästhästarna stå. Om jag hyr en lägenhet så
kan ju inte fastighetsägaren låta någon annan sova i min säng
när jag inte är hemma, eller hur?

Stallet dit jag åkte och tränade innan fick inte andra hästar ens sätta en hov över tröskeln in till stallet, just p g a smittorisken.

Glömde skriva detta.
På klubben vi var inhyrda på innan fick vi sätta stopp på folk som tog in sina hästar i "vårat" stall. Framförallt för smittorisken och även för att dom bara slängde sina saker omkring sig (folk som tidigare vart inhyrda och ansåg de hörde hemma där..) osv.
Klubben där jag tränar får man inte ta in sin häst i deras stall. Dock rids ju lektions och privat hästar ihop men ja... In i stallet har endast hästar som är uppstallade behörighet.

Vårat egna stall likadant, hästar som inte är hyresgäster är ej välkommna in i stallarna. Finns väl nåt undantag och det är vår granne som har 2 hästar som aldrig är i väg någonstans och det är om hon behöver låna spolspiltan eller när vi klipper hennes shettis.

Hej
Jag som hyresvärd, tycker inte att man ska kunna ställa in andras utefrån kommande hästar, om det inte klart o tydligt framgår i kontraktet att så får ske. Gästen betalar ju för tillgång till boxen när hon/han vill ställa in sin häst.
Har vi clinik och det finns möjlighet att ta in häst så får dom i första hand stå i våra hästars boxar och i andra hand i de boxar vars hyresgäst medtycker.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 446
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 691
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 563
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 974
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar