Intressant att ni gör tolkningen att bara för att hästar har energi så kan de inte bete sig och att underlaget är fiber trots att ts inte skriver det någonstans, vad jag kan se (återigen, rätta mig om ts skrivit det)
Men ja, det är nog bättre som sagt att flytta. Jag får också känslan att stallägaren kommit på att hen inte vill ha inackordering alls. Någonstans, även som stallägare, borde man ju vara intresserad av att säkerheten går först (till exempel om det behövs longeras några varv innan man sitter upp, blir ju liksom ingen skillnad om det nu skulle vara så att hästen leker rodeo på volt innan ridning eller om den leker rodeo med ryttaren efter uppsittning, den det blir skillnad för är ju liksom ryttaren som kanske slipper en avåkning med skador vilket borde gynna stallägaren också).
Om fiber är så oerhört känsligt borde det rimligen inte att ha hopptävlingar på det här underlaget heller som sagt, i alla fall inte högre ponnyhoppningar där b-ponnyerna både gasar och bromsar och svänger omöjliga 90-graders svängar i samma fart...
Så tror jag också det är och var min första tanke också när jag läste ts. Utifrån preferensen jag har då att det inte är förbjudet någonstans häromkring att jobba hästen från marken, oavsett om det handlar om longering eller lössläppning eller något annat. Om det dessutom finns tio hästar och ingen kan gå med ts häst trots att ts efterfrågat det, då tycker jag det är mer att bara jävlas med ts (och visar att stallägaren inte överhuvudtaget är intresserad av god hästhållning eller att få ts med häst att trivas). Jag förstår inte vad hästägaren liksom får ut av det, mer än att hen inte vill ha inackordering och inte vågar tala om det för ts.
Nja, det är ju en vanlig ridskola. Som dock har en väldigt aktiv voltigesektion. Oavsett - så tar ju inte underlaget skada med det... Jag har sett många grupper där då dottern varit aktiv tidigare, hästarna får galoppera på rätt snabbt emellan själva passen. De går ett pass, alla får träna övningen, sedan släpps de ut på lite större volt och får sträcka ut och sedan tar man in dem igen. Ingen voltigeträning går hästen för i samma monotona tempo hela tiden. Det skulle slita (på hästen, inte på underlaget). Nej, som sagt, här kan man uppenbarligen hantera underlag. Sedan undrar jag fortfarande, var står det att det är fiber? Det är ju inte så att fiber är det första man slänger in idag, speciellt inte i ett privatägt ridhus som uppenbarligen inte hyrs ut till utomstående? Är det så självklart att det är fiber för er? Men absolut. Gillar man inte reglerna får man flytta, håller med om det. Vilket också var vad jag skrev i första inlägget som Du valde att svarade på. JAG tycker det är skitlöjligt och hade aldrig stått i ett sådant stall med en sådan ägare.