Att låna ut box eller inte?

Sv: Att låna ut box eller inte?

Sätt upp en STOOOR skylt på boxen med texten "Medicinering pågår i denna box", så ska du se att de lämnar din tom i alla fall :devil:

Där jag förut hade min häst uppstallad så lånade stallägaren privathästarnas boxar till ridlägerhästarna under sommaren de flesta veckor. Helt ok med mig, för ville jag ha boxen på dagen, då flyttade jag eller personalen hästen som stod där till en annan box som inte beboddes av privathäst. Personalen mockade också om man ville det.
Min häst kom in rätt tid och fick rätt mat vid insläppet, därför kändes det ok att de hade boxen. Stallhyran var också inklusive strö vilket jag tycker är en nödvändighet för att ett sådant arrangemang ska fungera.

Skulle aldrig gå med på utlåning om inte lånet av box styrdes av personal som såg till att det inte blev ngt krångel för mig och min häst. Likaså skulle jag inte gå med på det om inte strö ingick i stallhyran. Och jag skulle kräva att ha tillgång till min box om jag behövde den under dagen.
Och att personal/stallägare/annan ansvarig mockade, för att säga att folk som ska låna boxen ska mocka och göra snyggt efter sig, det vet jag att det inte funkar!

*KL*

Jag skulle inte gå med på det. Dels smittorisken, dels risken att få in dopingämnen, och dels risken att få förstörd bädd och nedbajsade väggar (många hästar blir ju nervösa och får diarré när de åker bort). Sen vore det förstås stressande för min häst att känna andra hästars lukt i sin box utan att han får träffa dem.

Dessutom vill jag att min häst ska få äta, kissa och vila i sin box när den kommer in från hagen, innan jag tar ut den för att rida. Om jag ska rida dagtid behöver jag alltså tillgång till boxen dagtid.

Vad är det för tävlingar du brukar va på?
Reg och uppåt finns det åtminstonde här möjlighet til boxplats.

Det var min tanke med. Tänk om någon fodrar med otillåtet preparat. Då är det kört om man själv tävlar en vecka senare. Man ska inte tro att doping bara förekommer på OS nivå.

Sen så är det ju inte alltid frågan om medveten doping heller. Kanske någon har slarvat med karenstider, kanske någon häst som fått i sig något som den inte skulle ha fått egentligen. Den kanske masseras med ett ej godkänt liniment efter träningen.

Nej, det hade jag aldrig accepterat.

skulle jag aldrig gå med på.
Boxen skall vara tillgänglig för den som betalar hyra.
Har varit med om betalande kallhyra på sommaren. Hästen har varit på bete, och stallägaren har lånat ut boxen.
Antingen red. hyra el din tillåtelse.

Dessutom är boxen din hästs revir.

Detta ska du inte acceptera och vägrar stallägaren att gå med på detta, hävda att det handlar om kontraktsbrott då du inte har tillgång till din boxplats när du vill vilket står i alla uppstallningsavtal som godkänts av jurist.

Har du inte tillgång till din boxplats när du vill, ska du ha ersättning/reducering av stallhyran.

Tänk på smittorisken som många andra redan har påpekat! Det räcker med att hästen som stått i din box har haft andra avmaskningsrutiner...så får man det som ett brev på posten...

Om man vill jäklas med stallägaren lite, ställ din häst i en av hans/hennes boxar nästa gång. Då kanske det inte är lika roligt... :devil:

*kl*

När jag varit på tävling (med min häst eller "bara" som publik) har det ofta funnits gäststallar alt. några boxar reserverade för gäster, eller så har arrangören ordnat med boxplats i stall i närheten (hade tur i somras; arrangören hade hyrt ett helt stall, superfint var det, där det över helgen bara stod tävlingsekipage :love:). Det tycker jag är ett bra upplägg. Skulle som gäst aldrig förvänta mig att någon som står där i vanliga fall ska flytta sig för min skull eller att jag skulle få låna boxen bara för att hästen är i hagen.

Jag skulle inte acceptera ett kontrakt där jag mer eller mindre gör mig skyldig att låna ut min box hux flux. Däremot kanske enstaka gånger kunna låna ut boxen, om det passar för mig när hyresvärden vill låna ut den. Dock ska den "lämnas tillbaka" urmockad (rubbet!), sopad, rengjord (ingen skit på väggarna efter annans häst..) och med nytt strö.

Hej jag som hyresvärd skulle ALDRIG tillåta det.Åker man på tävling får hästen lära sig att stå i sin transport eller bli uppbunden någonstans när man ska på med sadel etc.(om det ej finns särskilda stallar som man kan sätta in dom i typ ett ex.falsterbo)Under vilopauser får ägaren till hästen ta in den i transporten under tiden.Dels för att tänka på smittorisken alla tävlingsryttare vet ej om deras hästar har något.tex kvarka som en häst kan smitta av sig till andra och ej visa något symtom själva!Tråkigt men sant.Jadu jag och säkert många fler hyresvärdar kan klara oss utan den extra slanten man får för att ta in okända hästar i stallarna!Jag skulle ta mig ett ordentligt snack med hyresvärden och få en förklaring.Får du ej det bör du nog överväga att byta stall till ett som är endast avsedda till dig och din häst!Hälsn Picia

*knapplån*

Vad gör hyresvärden om alla hästarna står inne (tex pga flera timmars regn med Noak ark varning)?

I många stall där jag har ridit gör man ofta iordning eftermiddagens mat och lägger i krubban om man är där på förmiddagen. Det kan ju också ställa till problem om en främmande häst ställs in i boxen lite obetänksamt.

Sen håller jag med alla andra i tråden om smittor, spån, uppgörelser med boxgrannen,slarv och ev större risk för stölder med mycket nytt folk i stallet.

Hur har det gått förresten?

Hej alla ursäkta:o att jag inte är den snabbaste att berätta hur det gått men...

Har pratat med hyresvärden och det visade sig att hälften av oss hade haft åsikter om detta så kontentan av detta blev att:
1. De som tycker att det är ok att låna ut ska bli tillfrågade först och få göra ett val då det är aktuellt med utlåning.
2. I första hand ska hyresvärden upplåta sina egna boxar (har fem hästar själv).
3. Hyresvärden ska under året tillförskaffa sig ett antal uteboxar för korttids uppstallning.

Sen måste det ju finnas riktlinjer på allt ska gå tillväga. Tycker absolut att vid ett boxlån så ska den vara utskurad o ny spånad. Typ plomerad som vid travet. Hästar som ska vistas i stallet ska givetvis vara vaccinerade osv. Sen kan jag också tycka att det är så små pengar att "tjäna" för hyresvärden med tanke på om man får in en smitta i stallet.

Får hoppas att det kommer att skötas så att alla blir nöjda och om det inte sköts ja, då flyttar jag.

Tackar alla som haft synpunkter och gett stöd i denna obegripliga fråga:confused:

Vad gör hyresvärden om alla hästarna står inne (tex pga flera timmars regn med Noak ark varning)?

Förhoppningsvis står ingen häst inne om det är Noaks Ark-varning ;)
Då får vi hoppas att alla hästägare begett sig till Arken med sina hästar.. Om dom nu släpper in valackar är iofs en annan fråga..

Till TS.
Vad bra att ni fått rett upp det.
Jag hade inte avsatt min boxplats till någon annan just pga smittorisken. Sen är jag liksom du pedant och INGEN kan göra något med mina hästar/boxar lika bra som jag!!

Förhoppningsvis står ingen häst inne om det är Noaks Ark-varning ;)
Då får vi hoppas att alla hästägare begett sig till Arken med sina hästar.. Om dom nu släpper in valackar är iofs en annan fråga..

:rofl::rofl:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 446
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 691
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 563
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 974
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar