Att låna ut box eller inte?

Sv: Att låna ut box eller inte?

Jag tycker inte om att låna ut boxar. Framför allt för att gästande hästar brukar vara väldigt bra på att snurra runt i boxen och gräva sönder bädden... Dessutom brukar besökare generellt vara dåliga på att mocka!

Nu har jag tack och lov eget stall som jag bestämmer över själv, men har en del aktiviteter i ridhuset då det behövs tillgång till boxar. Jag har två tomma boxar och några små hagar som jag använder i första hand. För att hyra ut fler boxar så har jag satt en prislapp så att jag tycker det är värt det och kan fylla på med strö efteråt.

Att som inackorderad låna ut min box utan kompensation skulle jag inte gå med på utan protester, om det inte fanns reglerat i villkoren när jag flyttade dit.

Är det här alltså en punkt i det nya kontraktet?
Och hyresvärden menar att antingen accepterar ni det nya kontraktet eller så flyttar ni?

Då tycker jag att ni ska gå ihop och säga ifrån, om hyresvärden inser att alla hyresgäster protesterar mot denna punkt och hellre flyttar så kommer det säkert gå att diskutera.

Jag tycker att er hyresvärd gör fel. En sak om ni får chansen att säga ja eller nej dessutom får en peng för att ni lånar ut boxen.
Men annars nej.

låter lite som att ens hyresvärd skulle hyra ut ens lägenhet när man är på jobbet :confused: och är man sjuk eller ledig så får man hålla sig borta de timmarna..
Jag antar att hon tar betalt oxå från de som lånar boxen...?

Tack för alla svar o synpunkter. Vårt strö ingår i stallhyran så det blir i såfall en mer kostnad för hyresvärden. Vi har inte skrivit på något kontrakt o givetvis funderar man på att flytta på djuren pga denna punkt.
Så här står det i det nya kontraktet:

"Boxen kan komma att användas som daguppstallning vid kurser o tävlingar"
"Boxen får ej lånas ut dagtid utan hyresvärdens godkännande"

Som några av oss resonerar så vill vi inte låna ut pga smittorisk men också pga att många som lånar slarv mockar. Jag som skriver är pedant o vill inte att min häst ska ligga i piss (o speciellt inte i någon annans) om det går att undvika. Sen kan man alltid spekulera vem som ska ta ansvaret på sig att kontrollera att det blir mockat. Visst på tävling har man ofta uppstallning men på de flesta stall finns det uppstallning eller så hyr de boxar för det tillfället.
Ska prata med hyresvärden en gång till för att se om denne kan tänka sig att ändra sig i denna punkt.
Fortsättningen lär följa.

Tackar än en gång för allas synpunkter. Otroligt skönt att veta att det är fler som tänker som mig/oss.:)

Jag hade aldrig gått med på de, hade nog hellre flyttat då om man inte har något val.

Jag var i ungefär den situationen i ett stall jag hade kuse/-ar i för ca ett år sen.
Snordyr hyra (1200:- i hyra för utebox, viss service ingick men dyrt foder + strö + medlemsavgift + anläggningsavgift tillkom) och det som gällde var att ville de ha boxarna för tävling så meddelade de oss så vi fick säga till om dom fick använda boxarna eller inte. Bara det att när jag sa till ett par dagar efter att lappen satts upp (dvs första tillfället jag fick tag i någon av de ansvariga) så fick jag meddelande att nej, nu var det för sent att säga ifrån. Då fick vi info att vi skulle få avdraget på hyran som kompensation. Det såg jag inte röken av.
Nu var det bara två tillfällen boxarna hyrdes ut under tiden jag var där. Men jag tyckte det var dålig stil.

Det här tycker jag låter som en bra formulering eftersom det i praktiken bör innebära att stallägaren måste få tag på DIG för att DU ska godkänna, inte att du ansvarar för att säga ifrån om du inte vill att boxen ska användas.

Är det på tävling det är tänkt att boxarna skall lånas ut? Låter inte så genomtänkt med tanke på hur stränga dopingreglerna är. Det vore ödesdigert för ägaren/ryttaren till hästen som lånar en box om hästen som står där normalt behandlats med något som tävlingshästen får i sig. På travet är boxarna desinficerade och "plomberade" när man kommer av den anledningen. Och ja - det förekommer dopingtester även på lägre nivå, även om det inte är lika vanligt.

Det här tycker jag låter som en bra formulering eftersom det i praktiken bör innebära att stallägaren måste få tag på DIG för att DU ska godkänna, inte att du ansvarar för att säga ifrån om du inte vill att boxen ska användas.

Jag tolkar det så här. Den som hyr boxen är inte hyresvärd. Det är den som äger boxen. Den som äger boxen ska få låna ut den om h*n vill, men inte den som hyr boxen.

Krasst man man säga så här, beror på vad man har för kontrakt. OM det i kontraktet står specificerad boxplats, så ska stallägaren ha boxhyrarens tillstånd om det däremot står att ni hyr en boxplats men inte specificerad så har stallägaren möjlighet att hänvisa er till annan box i mån av behov.

Hyresvärden är stallägaren, hästägaren är hyresgäst.

Det hade jag aldrig gått med på med tanke på smittorisk osv. Man vet aldrig om folk får för sig att fodra i min hästs krubba och då har jag inte längre kontrollen på vad min häst får i sig osv osv.

Fast där har man ju som ryttare alltid ansvaret att se till att boxen är okej innan man släpper in sin häst. Det är väl snarare så att man inte vill behöva städa efter andra om man nu själv hyr en box över längre tid.

Är inte ok anser jag, skulle aldrig komma på tanken att begära att mina hyresgäster skulle behöva finna sig att andra nyttjade deras box. Den box de hyr är "deras" och ska under inga omständigheter nyttjas av andra under liknande omständigheter.

Kicki :laugh:

Det är synd, många tänker ju "mitt stall, såklart gör jag som jag vill".
Så är inte fallet, så kolla upp vad som gäller.

Det är ju en sanning med modifikation. Det är klart att jag gör som jag vill i mitt stall, men jag måste ju trots allt hålla mig till det kontrakt som båda parter skrivit på. Sedan får jag ju som hyresvärd i princip skriva vad jag vill ska gälla, men får ju då även ta i beräkningen att folk inte hyr in sig efter att ha läst kontraktet.

Om nu TS och hennes hyresvärd inte har skrivit något kontrakt ännu så får ju hyresvärden göra egna regler och direktiv som denne behargar. Men det gör det ju inte helt moraliskt rätt för den skull, som jag skrev i tidigare inlägg så är det inte ok i mina ögon att göra så här.

Kicki :laugh:

*kl*

OM jag skulle låna ut min box så skulle jag vilja ha tillbaka den ordentligt rengjord. Det innebär INTE mockad utan allt strö ut, sopad och gärna tvättad och sedan nytt strö in.

Man vet ju inte vad den som lånar har stoppat i sin häst, tänk om man åker för det i dopingkontroll sen?

kl

Svarar som majoriteten;
Skulle inte gå med på det.

I ett stort stall där jag stod så fick vi reducerad hyra under betesperioden och då hade dom ridlägerhästar i "våra" boxar.
Men det var frivilligt att ha hästen på bete till reducerat pris.
Då fick dom permanenet hyresgästena som inte ville ha hästen på bete stå i ena halvan av stallet och ridlägergästerna i andra halvan. Sen tvättades hela stallet och virkonades innan våra hästar skulle in igen.

Låter jättestruligt att ha tillfälliga gäster i sin box.
Har man hyrt ut boxen en gång så är den ju redan uthyrd.

Fy vad dålig stil av hyresvärden. Själv hade jag aldrig accpeterat att bli behandlad så. Visst är det ingen dum idé att kunna tillgodose ett par boxar för uthyrning till ryttare som kommer och tävlar. MEN för det första så måste man ju bli tillfrågad och tycka att det är helt Okej att boxen hyrs ut. Dessutom borde man få reducerad månadshyra per varje uthyrningstillfälle alt. en ersättning varje gång boxen hyrs ut i "2:a hand."

Dessutom ska boxen mockas ur Ordentligt efter användandet annars får ryttaren som hyrt boxen debiteras en extra kostnad för detta anser jag.

Men man vet ju aldrig, dels kan bäddarna bli upptrampade/oskötta av att en ny häst står där, dessutom kanske den är uppstressad. Dessutom kanske en ny häst t.ex. sparkar sönder något och detta måste ju stallägaren ha i huvudet. Sedan kan det ju hända att det blir så att man måste strö med mer, nytt fräscht strö dessutom. Och ffa. så är det väll smittorisken man ska vara mest uppmärksam på.

På förra anläggnigen där min häst var uppstallad så stod de hästarna som kom och tävlade främst i ridskolehästarnas boxar samt i tomma boxar som annars användes för privata uppstallningar. Sedan var det om någon frivilligt ville hyra ut sin box.

Här där jag står nu är det 12 dräktiga ston i stallet - visserligen skulle det inte finnas någon anledning till att okända hästar skulle komma hit och träna eller tävla eftersom vi inte ens har ridbana, Men hit får inga nya hästar komma in i stallet alls efter 1:a okt. pga. smittorisk eftersom så många ston är dräktiga står det för mycket på spel!

Av smittskyddsskäl, nej.
Hade inte det problemet funnits så hade jag väl kunnat låna ut min box till reducerad hyra p.g.a spånkostnader.

Jag håller med dig till fullo. Det finns en anledning till att det finns gäststall på tränings- och tävlingsanläggningar...

Vad händer om man själv vill delta på träning/tävling? Får man stå i transporten då?

Man vet ju inte vad den som lånar har stoppat i sin häst, tänk om man åker för det i dopingkontroll sen?

Det var min tanke med. Tänk om någon fodrar med otillåtet preparat. Då är det kört om man själv tävlar en vecka senare. Man ska inte tro att doping bara förekommer på OS nivå.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 446
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 691
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 563
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 974
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar