Det som förbryllar mig är den relativa frånvaron av ideal, inte den absoluta utan den relativa i förhållande till det kvinnliga idealet, och inte vilket ideal det är. Manliga ideal har haft starka positioner under historien. Eftersom det har funnits perioder av att män, kanske främst i vissa samhällsklasser, har definierat sig utifrån ett så tydligt ideal är det lite märkligt att de inte gör det längre i samma grad som kvinnor. Kvinnor har väl så gott som aldrig tagit en 50+ år lång paus från kvinnoidealet på det sättet?Jag tror att vi kanske måste se det mer cykliskt över en större tid? Mansidealet har ju varit ganska fluktuerande över tid. Se tex en stora förändringen som skedde med mansidealet runt skiftet 1700-1800. Kanske kommer ett skifte om 50 år?
Kanske är det bara så att män och kvinnor försöker definiera sig gentemot olika grupper inom populationen och att det är det som förvirrar mig. Om man tar exempelvis dandyn inte främst som en fråga om motsvarigheten till sexuell selektion utan som en klassfråga eller konkurrensfråga där man definierar sin status och sina resurser gentemot andra män. Då behöver män i en värld med lägre inkomstklyftor eller inte lika hierarkiskt samhälle inte definiera sig i lika hög grad gentemot varandra. De har heller inte direkt behövt definiera sig på samma sätt gentemot kvinnor alltsedan de för länge sedan fick ett resursmässigt övertag genom ägandesystemet. Fri spekulation utifrån tankeexperimentet att det rör resurser på liknande sätt som för djur, ett i sig helt orimligt tankeexperiment eftersom vi inte är såpass jämförbara med andra djur längre, och antagligen är jag också vid det här laget helt off topic. Tror det är bäst att jag lämnar tråden till de som är mer intresserade av människor och mindre fixerade vid andra djur.