Att klippa ner långhårsras

Sv: Att klippa ner långhårsras

klart du kan ha hunden nedklippt, funkar på alla (?) raser.

Förlåt för lite OT men det skulle inte fungera att klippa ner en lapphund. Deras päls är skyddande, både mot värme och kyla. Det som är jobbigt för en lapphund är direkt sol (men vilken hund blir inte varm när termometern på solväggen visar 40 grader?). Men om jag sticker ner fingrarna i min killes päls när det är varmt ute i skuggan (tänk dom senaste somrarna) eller varmt inomhus så är han fortfarande sval, eftersom pälsen skyddar honom. Skulle han däremot vara nerklippt skulle han bli betydligt varmare än han blir idag.

Ja, det verkade vara fastställt att det inte fungerar på alla raser då det efter nedklippning inte går att återställa pälsen till ursprungligt utseende/funktion. Jag ville också berätta att det kanske inte heller är så bra att klippa ner alla långhårsraser för att själva tanken med klippningen (om man antar att tanken är att hunden inte ska bli överhettad/mer lättskött päls) inte fungerar på alla raser. Lapphunden har redan lättskött päls och dom har lättare att bli överhettade klippta. För vissa spelar det förmodligen ingen roll att det inte går att återställa det ursprungliga utseendet eller funktionen, då dom förmodligen kommer fortsätta ha hunden nerklippt.

Jag tror även det var fastställt att havanaisens päls inte tar skada av att klippas ner. Däremot tar det jäkligt länge att spara ut den igen :)

Ainon: Där ser man! :laugh: Fast på din beskrivning låter det nästan som att en chihuahua är lite föör hurtig för min smak :D

Men varför skulle man ens vilja klippa ned en lapphunds päls? De kräver väl inte några direkta mängder av pälsvård och ställer knappast till besvär för hunden?
Till skillnad riktiga långhårspälsar som kan dra till sig så mycket snö att hunden inte kan röra sig eller orsaka fuktexsem om hunden badar ett par gånger om dagen en varm dag? Eller kräver att man sätter pappiljotter i pälsen så att valparna inte trasslar in sig osv

Senast ändrad:

Tittar man på pälsvårdsidor ska york tex ALDRIG självtorka utan fönas om den blivit blöt, hanhundar ska helst duschas varje kväll eftersom pinket fräter på pälsen och hundens päls ska vara upprullad på pappiljotter jämt.

Handen på hjärtat (jag vet att det finns en del galningar med pälshundar som låter hundarna vara hundar - galateha tex,) men hur ofta tror ni egentligen ägarna låter sina pappiljottade hundar bada i havet, rulla sig i lera eller brottas i en barrskog?

Jag la ner när jag insåg att jag skulle få spendera lika mycket tid med att borsta hunden som att vara utemed honom under en tämligen lång period, och jag kan verkligen inte dra med en djävla hårfön för att få hunden torr när jag ska tälta!

Men varför skulle man ens vilja klippa ned en lapphunds päls? De kräver väl inte några direkta mängder av pälsvård och ställer knappast till besvär för hunden?
Jag tror inte någon vill det, det var ett svar på att det fungerar att ha alla hundraser nedklippta, jag gav ett exempel på en hundras där det "inte går" att ha den nerklippt.
Med som längst 10 centimeters päls skulle jag vilja kalla min hund en riktig långhårig hund... ;) Men nej, han behöver inte borstas och fönas så fort han varit ute och rullat sig i leran, sprungit runt i skogen eller badat. Däremot är han lite knepig att bada, när man har kommit till svansen är huvudet torrt igen :P Det gäller att vara snabb med schamponeringen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 057
Senast: hundtant
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 133
Senast: valpköpare
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 473
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 554
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt