Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det där är ju egenskaper som är en direkt motsättning till varandra. Ungefär som att säga att jag vill ha en liten hund, fast den ska samtidigt vara stor. Så den jämförelsen haltar lite
Ja, vi har ändrat på hundar i alla tider genom avel. Jag tycker ändå inte det är OK att raka en labrador naken för att man vill ha en nakenhund. Så länge man ser till hundens bästa är det väl OK, men jag är rädd att många inte tänker längre än vad näsan räcker och tar beslut och gör förändringar utan att tänka på vad man egentligen gör. Man måste ju se till funktionen och om det är behövligt för hunden eller bara en last. Jag har ingenting sagt om havanaisen, har ingen erfarenhet av rasen.
Nu var det ju så att många uppfödare inte tyckte det var OK, det var väl det TS skrev i sitt första inlägg? Annars hade den här diskussionen ju aldrig kommit upp. Och hur kan du säga att "hundar skadas inte av att man klipper den"? Det beror väl helt på vilken hund det är och vad den ska användas till! Du säger att pälsen inte fyller någon praktisk funktion, och jag hoppas du bara pratar om en specifik ras du har kunskap om för hos många raser fyller pälsen en väldigt stor funktion. En väldigt, väldigt stor funktion.
Ja, du vore en idiot om du propagerade för att alla hundar i alla klimat passar för klippning, men du skrev bara att hundar inte skadas av att man klipper dem, och med hundar förstod jag just alla hundar inte hundar så som i havanais. Min mening var att TS kan ju titta sig för lite noggrannare och kanske hittar hon sin perfekta matchning (bl.a. därför jag länkade till raser), om inte får hon hitta en uppfödare som tillåter att hon klipper ned hunden alt. inte nämna att hon kommer klippa ned den och se till att få sig en valp.
Jag har skrivit följande:
"Det handlar inte om att man inte får klippa hunden när man väl köpt den utan att uppfödarna inte vill sälja till någon som ska klippa ned.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Å ena sidan tycker jag synd om en del hundar som har sådan päls att de knappt syns där inne, å andra sidan känns det onödigt att köpa en långhårig hund för att klippa ned den, då kan man väl köpa en hund med päls som bättre passar ens önskemål. Men jag kan som sagt inte bestämma mig."
"Med tanke på att det finns några hundra hundraser i världen bör det ju finnas något som passar dig också, tänker jag. Har du kollat upp det noggrannt och upptäckt att det inte finns det så visst, då är det väl bara försöka hitta en uppfödare du får köpa ifrån."
Jag har inte riktigt tagit ställning utan sagt att jag inte riktigt vet vad jag tycker, samt att TS kanske kan titta upp om det finns något som passar henne än bättre än havanaisen. Och att om hon ingen hittar får hitta en uppfödare som hon får köpa ifrån.
Och Chihuahua är inte riktigt så motionstålig som jag vill ha den. Den ska ändå kunna hänga med på 1-2 timmar långa promenader i raskt tempo eller lite joggning kanske.
Har googlat på det där tidigare när jag funderade på chihuahua och det visade sig vara ganska många som var av åsikten att även om en klarar av det så mår den ofta inte bra av det utan blir stressad. Om man tänker på hur liten hunden är så kan man ju tänka sig vad två timmar rask promenad för en chihuahua motsvarar för en större hund.
Vad som är rätt och fel det vet jag inte men jag tycker det verkar rätt logiskt att chihuahua är ingen ras man väljer om man vill motionera lite mera med sin hund. Dom benen lär få pinna utav bara fasiken några kilometer i joggingspåret
Någon annan kanske har bättre koll på chihuahuaor och motionsnivå?