Att klippa ner långhårsras

Sv: Att klippa ner långhårsras

Fast om man inte ska köpa en hund och "ändra" den pälsmässigt så skulle en tibbe se ut som de gör i Tibet och inte som en utställninsgvinnande tibbe...

Jag tycker inte att det finns någon korthårig ras som liknar alla de långhåriga sällskapsraser som finns - malteser, bichonerna, lasa apso, shih tzu osv. Vill jag ha en shih tzu, inte skaffar jag mig en petit brabacon bara för att shih tzun är långhårig? Långhårsraserna inom sällskap är ju nästan "ett släkte för sig", de är relativt snarlika i beteende. Att då skaffa något annat är ju att gå ifrån vad jag egentligen letar efter.

Jag tycker absolut att TS ska forsätta leta bland bichon havanais-uppfödarna, tycker det låter väldigt märkligt med folk som inte vill klippa ner. Har man hunden bara till sällskap är det ju helt naturligt. Så fort "utställningskarriären" var över för våra shih tzus klipptes de helt, likadant med de som vi bara hade till sällskap. Väldigt vanligt inom den rasen iaf.

Fast det där är ju egenskaper som är en direkt motsättning till varandra. Ungefär som att säga att jag vill ha en liten hund, fast den ska samtidigt vara stor. Så den jämförelsen haltar lite :)

Exakt - det jag ville få fram är att vissa saker går inte att få, även om det inte är egenskaper som är i direkt motsättning till varandra. Ibland går det inte att få allt man vill ha för att man har orimliga krav.

Jag kan ingenting om tibbar - jag har i tråden sagt att jag förstår varför uppfödarna väljer att sälja till folk som vill behålla hundarna långhåriga. Precis som jag tidigare sagt anser jag inte att det är rätt alla gånger, men ja, jag tycker att man bör fundera en gång extra innan man ändrar det ena eller det andra, det kan ju hända att hunden faktiskt behöver det den har.

Nej, vill du ha en shih tzu så köper du ju en sådan, men TS sa ju att om hon hittade någonting liknande en havanais men ändå inte en havanais så skulle hon köpa en sådan - dvs. hon MÅSTE inte ha en havanais om hon hittar någonting som passar henne ännu bättre, om jag förstod rätt. Jag har som sagt ingen erfarenhet av varken havanais eller någon av de andra hundarna jag hittade åt henne, jag kollade bara upp det på SKK:s hemsida och läste rasbeskrivningarna, det är ju det enda jag kan utgå ifrån. Tyckte inte alls de var långt ifrån hennes krav.

Ja, vi har ändrat på hundar i alla tider genom avel. Jag tycker ändå inte det är OK att raka en labrador naken för att man vill ha en nakenhund. Så länge man ser till hundens bästa är det väl OK, men jag är rädd att många inte tänker längre än vad näsan räcker och tar beslut och gör förändringar utan att tänka på vad man egentligen gör. Man måste ju se till funktionen och om det är behövligt för hunden eller bara en last. Jag har ingenting sagt om havanaisen, har ingen erfarenhet av rasen.

Nu var det ju så att många uppfödare inte tyckte det var OK, det var väl det TS skrev i sitt första inlägg? Annars hade den här diskussionen ju aldrig kommit upp. Och hur kan du säga att "hundar skadas inte av att man klipper den"? Det beror väl helt på vilken hund det är och vad den ska användas till! Du säger att pälsen inte fyller någon praktisk funktion, och jag hoppas du bara pratar om en specifik ras du har kunskap om för hos många raser fyller pälsen en väldigt stor funktion. En väldigt, väldigt stor funktion.

Jag har skrivit att jag förstår det med, utställningar är ofta enda meriten för just utställningshundar och uppfödare vill ofta att man ställer ut.

Men du jämför äpplen och päron.
För hundens bästa kan ibland vara att just raka ned hunden, ta en titt på bilderna jag länkade till och bilden i mitt inlägg tillexempel. Ska man se till det naturliga och funktionella för rasen så är inte utställningspäls det man bör försöka sträva efter. Sen är det imponerande med de som orkar hålla dem i päls och samtidigt låta hundarna bada i lera och leka i kramsnö. Men allt för ofta är det hunden som får anpassa sig efter pälsen.

Det här är en riktigt snygg och funktionell pälslängd på ceasar (tibetansk terrier)

Bild006.jpg

araki-fabulous-willy2.jpg
Utställningspäls

Många gånger så klipps tibbarna ned någon gång om året i tibet. Har man själv varit ute i skogen ett par dagar med en hund som får bada, sova i tält osv så riskerar hunden att se ut så här (Jag klippte ned ceasar första gången när vi varit ute i skogen 8 timmar och han trots mycket nogrann pälsvård fick fuktexsem eftersom han badat, det var liksom inte värt att inskränka hundens nöje för en snygg päls. Men jag grät faktiskt lite dendär första gången)
NativeTibetanTerriers.jpg
Bunden tibetansk terrrier i tibet
E272749C80194B1190AC03F2AEE5B6F0.jpg
Korthårigare eller klippt "tibetanskt" tibbeterrier i tibet.
Man får ju inte glömma att hundarna har haft/har arbetsuppgifter

Senast ändrad:

Om man nu ska hårddra det hela lite så är det väl bättre att klippa ner en Havanais, om det är just den rasen som har alla de INRE egenskaperna man söker hos en hund. Än att ta en som passar en pälsmässigt, men inte bli nöjd med de inre/försöka ändra på hunden?

Finns de som låter pälsen växa ut igen efter det att deras Havanais varit nerklippt och ställer den sedan, tar visserligen tid, men det är inte en päls som blir förstörd av att klippas ner.

Vet även större uppfödare som har hundar ute på foder som okejar att hunden klipps ner efter den gjort vad den ska i utställningsringen, just för att matte/husse vill ha en mer funktionell hund och inte lägga all tid på pälsvård.

Har inte kommit ihåg hur man multiquotar så jag tar det "för hand" ;)

"Ibland går det inte att få allt man vill ha för att man har orimliga krav. "

Ja om dom nu hade varit orimliga. Att vilja ha en liten spinkig minihund utan underhudsfett samtidigt som den ska vara überstark och kunna simma isvakar kallar jag orimligt. Att klippa en hund som fungerar lika bra att klippa som vilken pudel eller löwchen som helst, bara att man bestämt att den ska ha långt hår i rasstandarden, det ser jag inte alls som orimligt.

"Precis som jag tidigare sagt anser jag inte att det är rätt alla gånger, men ja, jag tycker att man bör fundera en gång extra innan man ändrar det ena eller det andra, det kan ju hända att hunden faktiskt behöver det den har."

Skulle kanske ha döpt tråden till "Att klippa ner en havanais" för om vi sitter och diskuterar huruvida det är rätt eller fel att klippa ner pälsen på en, ja vad vet jag, eurasier (?) så är jag helt på din sida. Men nu pratar vi om hundar vars päls inte har någon annan funktion än estetisk och där dom ofta mår bättre eller minst lika bra av att bli klippta.

"Nej, vill du ha en shih tzu så köper du ju en sådan, men TS sa ju att om hon hittade någonting liknande en havanais men ändå inte en havanais så skulle hon köpa en sådan - dvs. hon MÅSTE inte ha en havanais om hon hittar någonting som passar henne ännu bättre, om jag förstod rätt. Jag har som sagt ingen erfarenhet av varken havanais eller någon av de andra hundarna jag hittade åt henne, jag kollade bara upp det på SKK:s hemsida och läste rasbeskrivningarna, det är ju det enda jag kan utgå ifrån. Tyckte inte alls de var långt ifrån hennes krav."

Jag vill ha havanaisens personlighet, har haft en havanais i fem år och det passade mig som handen i handsken. Jag sa att om det fanns en ras som var "korthårig havanais" så hade jag inte tvekat en sekund. Finns flera raser som är snarlika havanais men kruxet är att dom också är långhåriga. Kan väl sammanfatta det som att om jag vill ha en korthårig havanais så tycker jag exempelvis petit brabancon är rätt långt ifrån mina krav.

Min åsikt är att hundar ur den kategori jag pratar om; bichoner, lhasor, shih tzu m.m. skiljer sig rätt mycket från hundar ur andra kategorier. Och till och med inom den kategorin så har jag önskemål om att jag hellre har en havanais än t. ex lhasa för jag tycker personligheten skiljer sig åt redan där. Min uppfattning är att havanaisen är mer lättsam och gladlynt. Lite "cirkushund och clown" eller hur man nu ska beskriva känslan.

Hittade några gamla bilder som jag slänger med;

32776495.jpg

Den något långhårigare versionen. Hade inte den bästa pälsen när vi tog över honom, tovig och hatade pälsvård. Det var egentligen det som var anledningen till den första klippningen, att börja om från scratch.

32776493.jpg

32776491.jpg

Den korthåriga versionen :laugh:

Ja, vi har ändrat på hundar i alla tider genom avel. Jag tycker ändå inte det är OK att raka en labrador naken för att man vill ha en nakenhund. Så länge man ser till hundens bästa är det väl OK, men jag är rädd att många inte tänker längre än vad näsan räcker och tar beslut och gör förändringar utan att tänka på vad man egentligen gör. Man måste ju se till funktionen och om det är behövligt för hunden eller bara en last. Jag har ingenting sagt om havanaisen, har ingen erfarenhet av rasen.

Nu var det ju så att många uppfödare inte tyckte det var OK, det var väl det TS skrev i sitt första inlägg? Annars hade den här diskussionen ju aldrig kommit upp. Och hur kan du säga att "hundar skadas inte av att man klipper den"? Det beror väl helt på vilken hund det är och vad den ska användas till! Du säger att pälsen inte fyller någon praktisk funktion, och jag hoppas du bara pratar om en specifik ras du har kunskap om för hos många raser fyller pälsen en väldigt stor funktion. En väldigt, väldigt stor funktion.

Jag inser nu att jag har uttryckt mig dåligt. Jag menar självklart inte att man ska klippa ner en hund om pälsen då blir förstörd och en för hunden viktig funktion går förlorad. Jag vore en idiot om jag propagerade för att man ska raka en labrador för att man vill ha en nakenhund och det har jag heller inte gjort. Jag syftar på fall då det inte är så och då det handlar om estetik och inte funktion hur man hanterar pälsen. Diskussionen gällde ju en bichon havanais och huruvida man kunde klippa den. Du säger att du inte vet något om rasen, men hävdar ändå att TS bör se sig om efter en annan hund med kort päls. Alltså har du ju tagit ställning i den diskussionen. Och jag tycker att du har fel när det gäller det som TS fråga gäller. Huruvida man bör raka en siberian husky är liksom en helt annan diskussion. Det är en ju en ras där pälsen har en funktion som är viktig för hunden.

Har ju ingenting annat sagt - att ibland kan det vara det bästa att raka ned hunden? Har även gett ett exempel på när jag själv haft en hund rakad. Protesterar mest mot de som påstår att ingen hund lider av att bli klippt osv., det är ju ett himla konstigt påstående.

Ja, hittar man ingenting som passar en på alla punkter måste man ju välja någon. Men varför inte försöka hitta något som passar en perfekt först? Det kan ju finnas en sådan. Jag har själv hittat en sådan ras. Kanske TS inte hittar någon, men det skadar ju inte att leta.

Ja, du vore en idiot om du propagerade för att alla hundar i alla klimat passar för klippning, men du skrev bara att hundar inte skadas av att man klipper dem, och med hundar förstod jag just alla hundar inte hundar så som i havanais. Min mening var att TS kan ju titta sig för lite noggrannare och kanske hittar hon sin perfekta matchning (bl.a. därför jag länkade till raser), om inte får hon hitta en uppfödare som tillåter att hon klipper ned hunden alt. inte nämna att hon kommer klippa ned den och se till att få sig en valp.

Jag har skrivit följande:

"Det handlar inte om att man inte får klippa hunden när man väl köpt den utan att uppfödarna inte vill sälja till någon som ska klippa ned.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Å ena sidan tycker jag synd om en del hundar som har sådan päls att de knappt syns där inne, å andra sidan känns det onödigt att köpa en långhårig hund för att klippa ned den, då kan man väl köpa en hund med päls som bättre passar ens önskemål. Men jag kan som sagt inte bestämma mig."

"Med tanke på att det finns några hundra hundraser i världen bör det ju finnas något som passar dig också, tänker jag. Har du kollat upp det noggrannt och upptäckt att det inte finns det så visst, då är det väl bara försöka hitta en uppfödare du får köpa ifrån."

Jag har inte riktigt tagit ställning utan sagt att jag inte riktigt vet vad jag tycker, samt att TS kanske kan titta upp om det finns något som passar henne än bättre än havanaisen. Och att om hon ingen hittar får hitta en uppfödare som hon får köpa ifrån.

Ja, du vore en idiot om du propagerade för att alla hundar i alla klimat passar för klippning, men du skrev bara att hundar inte skadas av att man klipper dem, och med hundar förstod jag just alla hundar inte hundar så som i havanais. Min mening var att TS kan ju titta sig för lite noggrannare och kanske hittar hon sin perfekta matchning (bl.a. därför jag länkade till raser), om inte får hon hitta en uppfödare som tillåter att hon klipper ned hunden alt. inte nämna att hon kommer klippa ned den och se till att få sig en valp.

Jag har skrivit följande:

"Det handlar inte om att man inte får klippa hunden när man väl köpt den utan att uppfödarna inte vill sälja till någon som ska klippa ned.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Å ena sidan tycker jag synd om en del hundar som har sådan päls att de knappt syns där inne, å andra sidan känns det onödigt att köpa en långhårig hund för att klippa ned den, då kan man väl köpa en hund med päls som bättre passar ens önskemål. Men jag kan som sagt inte bestämma mig."

"Med tanke på att det finns några hundra hundraser i världen bör det ju finnas något som passar dig också, tänker jag. Har du kollat upp det noggrannt och upptäckt att det inte finns det så visst, då är det väl bara försöka hitta en uppfödare du får köpa ifrån."

Jag har inte riktigt tagit ställning utan sagt att jag inte riktigt vet vad jag tycker, samt att TS kanske kan titta upp om det finns något som passar henne än bättre än havanaisen. Och att om hon ingen hittar får hitta en uppfödare som hon får köpa ifrån.

Och min poäng är att jag tycker att hon ska skaffa en havanais om hon vill ha en havanais, eftersom pälslängden i det här fallet saknar betydelse för hunden.

Och Chihuahua är inte riktigt så motionstålig som jag vill ha den. Den ska ändå kunna hänga med på 1-2 timmar långa promenader i raskt tempo eller lite joggning kanske.

Jag är dagmatte till en chihuahua, som då gladeligen hänger med på flera timmars promenad och gärna springer lös med mina vinthundar. Även om den är liten i kroppen så behöver den nästan lika mycket motion som mina stora, och huvud träning. Och skulle hon inte få långpromenaden varje dag så blir hon efter ett par dagar :devil:, då har jag min yngsta och henne som två dårar som försöker göra av med energin inomhus, rätt så roligt att se en borzoi, två silken och så lilla chihuahuan i bus :love:

Har googlat på det där tidigare när jag funderade på chihuahua och det visade sig vara ganska många som var av åsikten att även om en klarar av det så mår den ofta inte bra av det utan blir stressad. Om man tänker på hur liten hunden är så kan man ju tänka sig vad två timmar rask promenad för en chihuahua motsvarar för en större hund.

Vad som är rätt och fel det vet jag inte men jag tycker det verkar rätt logiskt att chihuahua är ingen ras man väljer om man vill motionera lite mera med sin hund. Dom benen lär få pinna utav bara fasiken några kilometer i joggingspåret :D

Någon annan kanske har bättre koll på chihuahuaor och motionsnivå?

Har googlat på det där tidigare när jag funderade på chihuahua och det visade sig vara ganska många som var av åsikten att även om en klarar av det så mår den ofta inte bra av det utan blir stressad. Om man tänker på hur liten hunden är så kan man ju tänka sig vad två timmar rask promenad för en chihuahua motsvarar för en större hund.

Vad som är rätt och fel det vet jag inte men jag tycker det verkar rätt logiskt att chihuahua är ingen ras man väljer om man vill motionera lite mera med sin hund. Dom benen lär få pinna utav bara fasiken några kilometer i joggingspåret :D

Någon annan kanske har bättre koll på chihuahuaor och motionsnivå?

Min chihuahua (1,8kg) hänger med på fjällvandringar där vi gått upp till 3,5 mil oledat (stenskravel, stora stenfält där han får hoppa mellan stenarna, vad, brant stigning i någon km osv till såklart även relativt plan mark som på fotot nedan), det kan bli uppemot 9h vandring (1mil tar betydligt längre tid i fjällen än i normal mark) flera dar i rad. Han följer utan problem med på en skidtur mitt i vintern på isen och kan även hänga med på joggingturer runt 5km och såklart raska promenader i vanlig mark tills ens egna fötter blöder ;)
Kan säga att han orkar mer än alla bichon hundar jag någonsin träffat, många chihuahuor (finns olika typer) har faktiskt en atletisk kroppsbyggad trots deras lilla storlek. Dessutom har de en fördel att de inte så lätt blir överhettade.

Jag upplever han inte det minsta stressad sålänge han får röra sig dagligen (brukar normalt promenera 1h med han på morgonen + några kortare på em på vardagarna). Dock kan han bli lite olidlig om han av någon anledning inte får komma ut ordentligt på någon dag, men vilken hund blir inte det.

Min lilla friluftshund :love:
228921_10150244730936156_589361155_8087641_4997426_n.jpg

Sen om det är havanaiser du verkligen gillar så skulle jag ringa runt till uppfödare och höra, tror säkert att det finns någon uppfödare som tycker det är ok att hunden kommer att hållas nerklippt.
Kan kanske ta en hel del samtal dock innan rätt uppfödare hittas

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 057
Senast: hundtant
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 133
Senast: valpköpare
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 469
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 554
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka