Att klippa ner långhårsras

Mischmasch

Trådstartare
Har funderingar på att någon gång i framtiden köpa hund och har därför spånat en del på vilken ras jag skulle vilja ha. Under mina tonår hade jag en bichon havanais och jag har mer och mer börjat inse att det nog var en väldigt passande ras för mig. Lättsam, lättlärd, trevlig, soffhund, bra storlek, lagomt aktivitetsbehov, mjuk. Ja allt egentligen, förutom pälsen..

Havanaisen jag hade brukade vi klippa ner på ett hundtrim och det var så skönt att ha honom korthårig. Inte bara att jag slapp en halvtimmes pälsvård varje dag utan det var så mycket mer praktiskt. Men har varit in på en del uppfödares hemsidor nu och ofta står det att "om du har tänkt klippa ner den, välj en annan ras!", så det verkar inte vara så populärt. Vill ju både kunna ha hunden nerklippt och ha en bra relation med uppfödaren.

Så, finns det någon annan ras som är som en "korthårig havanais" eller tror ni man kan hitta någon uppfödare som tycker det är okej att man klipper ner sin sällskapshund? Vill ju ha havanaisen för dess underbara personlighet.

Sv: Att klippa ner långhårsras

bichon frisé då? Har noll koll på skillnaden i temperament egentligen men de är ju ganska närbesläktade så vitt jag har förstått? Friseérna är ju lockiga, tänker att det kanske är lite enklare pälsvård (och såna verkar vara nedklippta ganska ofta, de jag ser på stan iaf....)

Är verkligen inte så förtjust i den lockiga pälsen på frisén. Har iofs bara träffat en och den pälsen var inte alls trevlig, lite som ett får.Sen tilltalar den mig inte utseendemässigt med den pälsen :-)

Vi har massor med havanaiser i närheten av oss och samtliga är nerklippta. Och då menar jag samtliga. Minns inte när jag senast såg en med full päls. De verkar allihop vara glada, trevliga och friska hundar. Vet inte varför uppfödarna är så bestämda med det där. Ska man inte ställa ut hunden spelar det väl ingen roll?

..... Havanaisen jag hade brukade vi klippa ner på ett hundtrim och det var så skönt att ha honom korthårig. Inte bara att jag slapp en halvtimmes pälsvård varje dag utan det var så mycket mer praktiskt. Men har varit in på en del uppfödares hemsidor nu och ofta står det att "om du har tänkt klippa ner den, välj en annan ras!", så det verkar inte vara så populärt. Vill ju både kunna ha hunden nerklippt och ha en bra relation med uppfödaren...

klart du kan ha hunden nedklippt, funkar på alla (?) raser. däremot om det är möjligt att återställa pälsen till "utställningsskick" eftet nedklippning är en annan femma. tex strävhårspälsar blir minst sagt konstiga om man klippt dem, silkiga och tovande istället för sträva. kan det vara något liknande med havanaisen? enklast är väl att fråga uppfödaren.

på tema andra raser:
svägerskan har bichon frisé, pälsen är som mjuk ull och går alldeles utmärkt att korttrimma. hon håller sin "fin-klippt", vilket innebär några timmars pälsvård i veckan.... (hunden är allergisk och behöver badas varje vecka, så då följer pälsvården med på köpet :) ), svärmor hade sina friséer nedklippta, men de blev rätt snabbt lurviga och småtoviga om hon inte höll efter pälsen ändå.

Att dom går utmärkt att klippa ner vet jag ju redan, har själv haft en nerklippt havanais. Frågan var hur man tacklar problemet att många uppfödare inte verkar vilja sälja till en köpare som har tänkt klippa ner hunden.

Har själv Havanais och skulle lätt kunna sälja till en som sade sig att de skulle klippa ner hunden och hålla den nerklippt. MEN, de skulle inte få någon av de finaste i kullen, utan någon med en utställningsmässig defekt.

Så det borde inte vara omöjligt att hitta någon som säljer till dig om du ska klippa ner den, om du kan tänka dig valpen i kullen som inte passar till utställning.

Lycka till :D

Varför skulle man inte få klippa hunden? Har man köpt den så är det väl man själv som bestämmer.

Jag hade shih-tzu som klipptes ned några ggr per år. Han trivdes mycket bättre korthårig. Utom precis första gången han blev nedklippt. Då gömde han sig i en garderob när han kom hem. :D

Varför skulle man inte få klippa hunden? Har man köpt den så är det väl man själv som bestämmer.

Det handlar inte om att man inte får klippa hunden när man väl köpt den utan att uppfödarna inte vill sälja till någon som ska klippa ned.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Å ena sidan tycker jag synd om en del hundar som har sådan päls att de knappt syns där inne, å andra sidan känns det onödigt att köpa en långhårig hund för att klippa ned den, då kan man väl köpa en hund med päls som bättre passar ens önskemål. Men jag kan som sagt inte bestämma mig.

Ofta vill uppfödare av typiska utställningsraser att man just ställer ut. Dels så utvärderas avelsarbetet och dels så gör man reklam för kenneln.
Och det går ju inte med nedklippt hund. Jag hade vissa tveksamheter angående pälsen när jag köpte min tibbeterrier och uppfödaren rekomenderade då den av hundarna som ändå inte kunde ställas ut. Det vore ju synd att "slösa" en snygg hund på mig.

Jag har som sagt klippt ned min långhårs hund, men det är lite sorgligt varje gång för han är ju så snygg i längre päls.
Det värsta är ju att många klipper ned hundarna så FULT. Jag har lämnat in honom en gång för professionell klippning och trots att jag bad dom att ta ALLT så levererades han med päls kvar på svansen - som en djävla diskborste. Eller så vill de spara håret på öronen och huvudet så han får en "söt" (kräksmiley) pagefrisyr...
Så nu har jag köpt en trimmer och rakar ned honom helt naken nästan. (Förutom den gången jag klippte mig en schnauzer!)

Att dom går utmärkt att klippa ner vet jag ju redan, har själv haft en nerklippt havanais. Frågan var hur man tacklar problemet att många uppfödare inte verkar vilja sälja till en köpare som har tänkt klippa ner hunden.

och svaret på den frågan är ju att fråga uppfödaren :) kan h*n inte tänka sig att sälja en hund till dig för att du vill klippa ner den så är det ju bara så att du inte får köpa valpen utan får vända dig till någon annan. kan mycket väl tänka mig att det kan vara som i escodobes fall, att, om uppfödaren har en valp som inte lämpar sig för utställning av olika skäl, mycket väl kan tänka sig att sälja till dig trots ett skrivet önskemål om att inte klippa ner valparna. lite grann som ett "prutat och klart" som säljaren ändå kan tänka sig att rucka på för rätt köpare :)

Förutom den gången jag klippte mig en schnauzer!) :)

Har du foto på "schnauzern"?

Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Å ena sidan tycker jag synd om en del hundar som har sådan päls att de knappt syns där inne, å andra sidan känns det onödigt att köpa en långhårig hund för att klippa ned den, då kan man väl köpa en hund med päls som bättre passar ens önskemål. Men jag kan som sagt inte bestämma mig.

Men samtidigt kanske den hunden som både har pälsen och temperamentet man vill ha inte finns? Och man går väl hellre på personligheten när man köper hund?

Jag menar, hade rasen "korthårig havanais" funnit så hade jag inte tvekat en sekund men jag har ännu inte hittat någon korthårig ras med det temperament jag vill ha.

En gång klippte jag min pudelkorsning som schnauzer/terrier. Han har ju hängöron så det blev väl mest lik Kerry blue kanske. Men det är kul leka lite!

228419_10150172615533964_599948963_6867456_1182688_n.jpg

228269_10150172617453964_599948963_6867496_4734788_n.jpg

225436_10150172617803964_599948963_6867507_4141851_n.jpg

och till TS. Så länge man inte får den i kullen som är lovande till utställning så kan de väl knappast neka??

Det värsta är ju att många klipper ned hundarna så FULT. Jag har lämnat in honom en gång för professionell klippning och trots att jag bad dom att ta ALLT så levererades han med päls kvar på svansen - som en djävla diskborste. Eller så vill de spara håret på öronen och huvudet så han får en "söt" (kräksmiley) pagefrisyr...
Så nu har jag köpt en trimmer och rakar ned honom helt naken nästan. (Förutom den gången jag klippte mig en schnauzer!)

Jag vet! Haha, var exakt samma sak när jag lämnade in min havanais för klippning. Ville ha han helrakad men dom tjatade och gnatade om att få lämna svansen för det skulle bli sååå fint. I helsike heller, det såg bara fjompigt ut :p

Med tanke på att det finns några hundra hundraser i världen bör det ju finnas något som passar dig också, tänker jag. Har du kollat upp det noggrannt och upptäckt att det inte finns det så visst, då är det väl bara försöka hitta en uppfödare du får köpa ifrån.

Vår hund är perfekt på alla sätt utom just pälsen. Han blir smutsig, tovig, blöt o han är inte alls glad i att bli bortstad o badad varje dag.'Lägger man sen till att pälsern var totalt värdelös för honom så kändes det självklart att klippa ner. På sommaren höll han på att få värmeslag o kunde inte göra mycket o på vinyern frös han jämt iom att det blåste rätt igenom allt fluff.
Nu har vi en mycket gladare o mer aktiv hund som slipper bli varm på sommaren, kan vara med i stallet utan att behöva saneras i två timmar. Har stickad tröja på vintern, ngt som han även tidigare var tvungen att ha.
Ser inget konstigt med att klippa ner långhårs hundar. Vi är själva intresserade av Havanais o kommer då hålla den nerklippt.

89079_1243194090.jpg

091124004.jpg

100807005.jpg

Jag förstår inte varför man tycker det är onödigt att köpa en långhårig hund för att klippa ner den. Jag har själv två shih tzu som jag klipper ner några gånger per år. Ser bara fördelar med att klippa ner dom. Har en styvsvärmor som föder upp shih tzu. På sommaren när det är jättevarmt ligger hennes långhåriga i skuggan och flämtar, medans de klippta springer runt och mår bra.

På en korthårig hund fastnar inte massa pinnar och grejer som skapar obehag och på vintern fastnar lätt snökocklor i lång päls så efter varje promenad får man då antingen bada dom så att de smälter eller föna dom eller låta hunden gå in med de så det blir blött i hela huset.
Det märks hur glada hundarna blir när dom blir av vid den långa pälsen. Och dom får leva ett hundliv. Jag kan tänka mig att har man en lång päls i utställningsskick så blir man nog lite hämmad. Man vill nog t ex inte att ens hund ska springa runt i skogen och bli skitit utan håller sig säkert till asvalt eller rent gräs. För blir en långhårig hund skitig så måste man bada den och se till att den blir ordentligt torr efter så den inte får fukteksem.

Visst vore det jättebra om det fanns korthårig shih tzu, men tyvärr finns inte det. Väldigt många sällskapsraser är långhåriga. De enda jag kan komma just nu som är korthårig är Petit braccon (stavas?).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 057
Senast: hundtant
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 133
Senast: valpköpare
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 473
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 554
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt