Att inte bli bjuden på kalas...

Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Och vad menar du att man uppnår genom att inte låta sitt barn bjuda in de kompisar som h*n tycker om??

Jag upprepar:
Det kanske är svårt för den som har ett barn som inte är utsatt, att förstå hur hårt en sådan uteslutning tar på ett barn som redan är svagt i kamratgruppen.
Det är där jag trodde att vuxna hade lättare för att förstå resonemanget om varför man inte exkluderar någon eller några få från en rolig tillställning dit alla andra blir bjudna.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

:bow: Precis så enkelt kan det vara!



Tack. Jag började tro att världen var galen.

Däremot förstår jag mer och mer hur det kommer sig barn kan vara så elaka mot varandra i skolan. Om de inte ens får en vettig grundinställning hemifrån om hur man bemöter sina medmänniskor, så är det inte konstigt att de är som de är.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Däremot förstår jag mer och mer hur det kommer sig barn kan vara så elaka mot varandra i skolan. Om de inte ens får en vettig grundinställning hemifrån om hur man bemöter sina medmänniskor, så är det inte konstigt att de är som de är.

Mina barn är inte ett dugg elaka mot andra, däremot har ett av mina barn blivit utsatt för elaktheter från sk "klasskamrater".

Att jag då skulle ha tvingat mitt barn att bjuda dessa elaka barn eller avstå från att bjuda en del av de andra, (som verkligen är riktiga kompisar) för att inte de elaka ungarna ska bli ledsna finns bara inte.

Och inte tusan har mitt barn som blivit illa behandlat genom hela skoltiden mått dåligt av att inte bli bjuden på en del av de andra barnens kalas.

Jag personligen anser inte att den bästa lösningen att tvinga barnen till att antingen umgås med de det inte vill eller avstå från en del bra kompisar för att de som barnet inte vill vara med inte ska bli ledsna eller besvikna..

Det synsättet gör dock inte mina barn hemska och elaka :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Intressant diskussion!

Jag kan i o f s förstå resonemanget att barnet ska slippa att bjuda sin/sina mobbare.

Men mobbare jobbar i grupp... Alltså tror jag att ett mobbat barn kan ha skäl att utesluta fler än en eller två av klass"kamraterna"... :crazy: Hemskt, men sant! Och då löser sig det problemet.

Det vanligaste är nog ändå att det är samma barn, som sällan blir bjudna: De redan utsatta! Själv skulle jag inte kunna sova gott om nätterna om jag lärt mitt barn att bidra till detta!!

För att återgå till den 12-årige killen, som jag skrev om tidigare i tråden. Han, som stod och kikade in på festen han inte var bjuden till... :( Han är inte en mobbare! Han är en snäll och lite känslig kille, som har den dåliga smaken att vara tjock! :angel: :cool:

På dotterns fest fick han komma. Det gjorde han också. Det kändes bra!
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Det är min erfarenhet (inte bara min personliga via min son) att det snarare är så här som den medvetna exkluderingen fungerar. Det är de barn som redan är utsatta som trycks ner ännu mer.

Jag förstår inte varför man skulle vilja bidra till att få någon att må sämre när man på ett enkelt sätt kan undvika det?

Varför måste man absolut ställa till med en klassfest när man vet att det finns några få i klassen man inte vill bjuda?
Varför inte göra en lite mindre fest så får man dit sina närmaste vänner utan att bidra till att någon/några enskilda blir mer utsatta?
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Förstår inte heller hur något så enkelt (och för mig fullkomligt självklart) kan te sig så svårt... :cool:
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Men det är ju jättestor skillnad på att inte vilja bjuda sina mobbare och att inte vilja bjuda en som är klassad som töntig.

Mobbare är ofta fler än en eller två. De kanske är 6-7 stycken och DET är en annan sak. Men töntarna är ofta ensamma redan från början.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Det lär dom att det är OK att "ta bort" folk man inte önskar. Att det är godkänt att säga "Alla får vara med utom du och du".

Jag lär mina barn att man inte behöver vara med folk som är elaka, suger energi från en och som får en att må illa, vilket förhoppningsvis också lär dem att de inte behöver stanna i ett förhållande som inte är bra från dem när de växer upp om det skulle falla sig så illa :cool:
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Det här med kalas är en laddad fråga... :crazy:

Jag minns redan från min egen barndom kommentaren:

- Då får du inte vara med på mitt kalas!

Det kunde man köra med året runt... Knäppt och knasigt!
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Men det är ju jättestor skillnad på att inte vilja bjuda sina mobbare och att inte vilja bjuda en som är klassad som töntig.

Men varför tvinga barn att umgås med någon som de inte gillar??

Tror ni på allvar att det barnet inte fattar att det får vara med "på nåder" och tror ni på allvar att barnet som av sina föräldrar blev tvingad att bjuda de som h*n inte gillar på sitt kalas gillar de barnen bättre sedan ??

Det blir snarare tvärtom.. Att det barn som blev inbjudet av tvång, blir belastad med även det = Barnet blir orätt beskylld för något som det inte haft med att göra och ännu mer utskuffat från gemenskapen.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Tycker att denna inställning är lite... bekväm. :crazy:

Äsch, han vet ju att han är ett mobbingoffer och att ingen vill vara med honom!

För mig känns det som om man som vuxen signalerar just det.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

:confused: :confused:

Varifrån kom nu detta att det är mobbingoffer som inte blir bjudna på kalas??

Tror inte mitt mobbade barn skulle vilja vara med på sina mobbares kalas och ge dessa presenter, hur som haver.
Kan fråga det mobbade barnet i fråga, när h*n kommer hem från skolan..
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Äsch, han vet ju att han är ett mobbingoffer och att ingen vill vara med honom!

Dina ord.. Inte mina!

Skulle aldrig ens tänka på det viset och inte heller tar jag för givet att de klasskamrater som mina barn inte umgås med/bjuder på kalas är mobbingoffer :crazy:

Mina barn älskar inte alla och vill inte umgås med alla och jag som förälder tycker inte att barn ska tvingas att umgås med de som de inte vill. Ser inget positivt alls i det och att min åsikt är sådan gör inte mina barn till vare sig elakingar eller mobbare!
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Ja, men här pratar vi inte om några 30 elever och svett-marie. Jag upprepar: 4 flickor som är bra kompisar och som alltid bjuder varandra (ja, fram tills nu då) och som brukar leka ihop på fritiden. Kan man leka med någon på fredag varför duger man inte på lördag, liksom!!!???

Sms är för fega och omogna förvisso. Anledningen som jag också skrev var för att jag lätt blir så arg att jag säger saker jag inte vill eller borde säga. Det var för att bespara den andra personen mitt humör som inte alltid är så trevligt. Det var INTE för att jag inte vågar ringa eller ta det öga mot öga. Jag vågar det!!

Jag håller med.
Hur svårt kan det vara att bjuda med den 4e flickan?

Jag tycker du på något sätt ska fråga vänligt om det kanske hänt något lr så, som gjort att hon inte blev bjuden!
Det tycker jag faktiskt.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Inställningen är inte bara bekväm, den är aningslös och i förlängningen grym.

Som förälder bör man se till att ens barn inte ens sätter ett annat barn i situationen att bli ännu mer utsatt än vad det redan är.

Ett kalas för klassen ska vara just som det låter: ett kalas för KLASSEN, inte för hela klassen utom Pelle och Anna, oavsett varför just de inte bör bli bjudna.

Om du som förälder ser varåt det barkar, verkar ditt barn vilja bjuda alla utom en eller två, då ser du till att avgränsa kalaset ännu mer så att det inte blir frågan om ett "nästan-klasskalas" som pekar ut och exkluderar några få.

Därefter skulle jag, men kanske inte alla, ta reda på mer om varför mitt barn inte vill bjuda in just Pelle och Anna. Handlar det om att de är elaka mot mitt barn eller är det mitt barn som bara "inte vill vara" med dom två?

Det handlar inte om att tvinga sitt barn att umgås med alla, man kan inte tycka om alla och det är inte det jag är ute efter heller. Men man ska inte medverka till att göra andra människor illa vare sig man gillar dem eller inte. Ren etik och medmänsklighet helt enkelt. Det måste man få med sig hemifrån från tidig ålder, annars tror man att det är OK att dela upp människor och behandla vissa människor illa eller nedlåtande efter eget tycke och smak. Det är INTE acceptabelt.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Mina barn älskar inte alla och vill inte umgås med alla och jag som förälder tycker inte att barn ska tvingas att umgås med de som de inte vill. Ser inget positivt alls i det och att min åsikt är sådan gör inte mina barn till vare sig elakingar eller mobbare!

Jo det kan det faktiskt göra.
Många mobbare tycker faktiskt att de har full rätt att göra som de gör med andra människor. En del har t o m uppbackning hemifrån med just de ord du använder: att deras barn inte vill och därför inte måste umgås med det och det barnet.

Gör man ett klasskalas så är det för hela klassen annars gör man inte ett klasskalas. Skitsamman anledningen!
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Jag har aldrig haft klasskalas någonsin, men barnen bjuder de kompisar de vill ha på sina kalas, precis som alla andra barn gör här, utan att föräldrar ringer runt till varandra och frågar varför just deras barn inte är bjudna. Det är heller ingen som inbillar sig att deras barn inte blir inbjudna pga illvilja...

Vi på landet kanske är mer förskonade från det synsättet?
 
Senast ändrad:
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Ja fast Gnist, så länge inte dina barn bjuder alla i klassen utom några få, så har det ju inte uppkommit några problem eller hur?

Några barn blir sällan bjudna på kalas, det är tråkigt, men det är inte så mycket att göra åt. Det är när det blir en medveten handling, att en klasskamrat (i samråd med sina föräldrar) faktiskt gör just det vi skrivit om: bjuder alla i klassen utom någon/några få så det blir oetiskt och okamratligt.

Att ställa till ett kalas och bjuda sina närmaste vänner är inte oetiskt. Det är begripligt och det går att acceptera även av den som inte tillhör de där närmaste vännerna.

Så jag hoppas att vår diskussion har varit ett stort missförstånd och att du ändå förstår varför det inte är OK att bjuda klassen utom Pelle och Anna.

Själva brukar vi bjuda de närmaste vännerna + kusinerna, 10-12 barn allt som allt. De få gånger vi haft kalas för hela klassen så har dock HELA klassen blivit bjuden även de mina barn inte leker med i vanliga fall.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Tror ni på allvar att det barnet inte fattar att det får vara med "på nåder" och tror ni på allvar att barnet som av sina föräldrar blev tvingad att bjuda de som h*n inte gillar på sitt kalas gillar de barnen bättre sedan ??

Ett barn, som känner att det får var med "på nåder" är nog ofta lite utstött, ja... "Tuffe Ture" känner det nog inte lika lätt så.

Så det var ovanstående meningar, som gav mig "dåliga vibbar".
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 381
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 426
Senast: Pratsch
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 363
Senast: Voeux
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 776
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp