Att inte bli bjuden på kalas...

Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Jag förstår att TS är undrande eftersom de är så få flickor i den klassen. Men som sagt det kan ha blivit nån fnurra på tråden eller nåt liknande.
Mina barn har fått välja helt själv vilka de vill bjuda och jag har begränsat antalet. Det har aldrig varit nån som ifrågasatt det. Däremot kan jag reta mig till vansinne på när man har bjudit till kalas och bett den inbjudna höra av sig om de inte kan komma och de inte gör det.
Min yngsta dotter fyller år mitt i sommaren så jag kan ju förstå om folk kanske är på semester eller liknande just då. Men jag brukar skicka ut inbjudan i väldigt god tid och be de höra av sig snarast om de inte kan komma pga resor och liknande. I somras hade min dotter bjudit 10 stycken tjejer varav 3 kom!! INGEN av de andra hörde av sig. Jag såg ju hur ledsen min dotter blev så jag ringde runt till de som inte hört av sig. ALLA påstod att de glömt bort det. Skitsamma tänkte jag. Nu i sommar ska hon få bjuda 2-3 av sina bästa kompisar och så ska vi åka ut till hästarna och där ska vi ha picknick och lite ridning.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Litenvit skrev:
Jag har varit med om att en unge i min sons klass bjöd alla i klassen utom min son och en kille till. Och delade dessutom ut inbjudningarna i skolan så att det tydligt märktes vilka som inte blev bjudna. Nu var de visserligen inte bästa kompisar - långt ifrån - men att tillåta sitt barn göra ett sådant urval i en grupp så att man exkluderar någon enstaka eller några få, det är fanemej ren mobbing. Det värsta var att föräldern inte ens fattade det när jag ringde och undrade om det blivit fel i inbjudningarna.

när vuxna människor inte fattar att de sanktionerar mobbing och exkludering när de uppmuntrar sina barn att välja bort människor i sin umgängeskrets på det här viset, då blir jag förbannad.

Mobbing?? För att barnen inte gillar alla i klassen tillräckligt för att vilja ha dem med på sitt kalas??

I fråga om din sons ickeinbjudan till kalas, så tror inte alls att det var en illvilligt utstuderad plan för att de som inte blev bjudna skulle må så dåligt som möjligt av det hela. Det vanligaste är ju att inbjudningarna delas ut i skolan (i alla fall här gör alla så).

Det är bara i osäkra vuxnas hjärnor en sådan tanke kan fabriceras misstänker jag :angel:

Jag kan ju ibland tycka att det är fördjävligt kränkande att tvinga barn att bjuda in barn de inte tycker om, inte alls umgås med, kanske är rädda för etc. bara för att allt alltid ska vara så förbannat PK :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Mobbing?? För att barnen inte gillar alla i klassen tillräckligt för att vilja ha dem med på sitt kalas??

Ja, om bara en (eller två) utesluts!

Det är bara i osäkra vuxnas hjärnor en sådan tanke kan fabriceras misstänker jag :angel:

Det tror inte jag. Jag tror (är nästan säker!) att det drabbar osäkra barn också... :(

Jag kan ju ibland tycka att det är fördjävligt kränkande att tvinga barn att bjuda in barn de inte tycker om, inte alls umgås med, kanske är rädda för etc. bara för att allt alltid ska vara så förbannat PK :mad:

Går att lösa - man kan bjuda bara sina favoriter. Då blir det väl sällan alla utom en eller två...
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

I somras hade min dotter bjudit 10 stycken tjejer varav 3 kom!! INGEN av de andra hörde av sig. Jag såg ju hur ledsen min dotter blev så jag ringde runt till de som inte hört av sig. ALLA påstod att de glömt bort det.

Nä fy vad dåligt! Stackars din lilla dotter!
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Mobbing?? För att barnen inte gillar alla i klassen tillräckligt för att vilja ha dem med på sitt kalas??

I fråga om din sons ickeinbjudan till kalas, så tror inte alls att det var en illvilligt utstuderad plan för att de som inte blev bjudna skulle må så dåligt som möjligt av det hela. Det vanligaste är ju att inbjudningarna delas ut i skolan (i alla fall här gör alla så).

Det är bara i osäkra vuxnas hjärnor en sådan tanke kan fabriceras misstänker jag :angel:

Jag kan ju ibland tycka att det är fördjävligt kränkande att tvinga barn att bjuda in barn de inte tycker om, inte alls umgås med, kanske är rädda för etc. bara för att allt alltid ska vara så förbannat PK :mad:

Nä fy fan, rent ut sagt.
När jag hör folk resonera som du så blir jag mörkrädd!!

Vad får man ut av att bjuda alla i klassen utom två mer än att gno in i ansiktet på dessa två att man inte gillar dem och att de inte är önskvärda?

Menar du att du som vuxen människa inte förstår hur det barn som inte få inbjudan känner sig när alla i klassen får en inbjudan utom de?

Då är det inte konstigt att mobbing, intolerans och krig finns i världen. Det är synd om människor som inte kan känna empati med andra, men det är ännu värre för de som drabbas av dessa empatilösa personer.

Själv är jag lärare och den förälder som skickar med en sådan bunt inbjudningar att delas ut till alla utom några få skulle få veta att den levde. De regler jag räknade upp i mitt första inlägg tar jag ordagrant på första föräldramötet och det förväntar jag mig att folk förstår och respekterar. Det gör de också - har hittills inte mött på någon som inte förstår varför man gör så.
 
Senast ändrad:
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Men, å andra sidan: Ponera att det i en klass finns två personer som är elaka mot födelsedagsbarnet - varför ska då dessa få komma på kalaset?
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Jag kan ju ibland tycka att det är fördjävligt kränkande att tvinga barn att bjuda in barn de inte tycker om, inte alls umgås med, kanske är rädda för etc. bara för att allt alltid ska vara så förbannat PK :mad:

Måste bara fråga dig speciellt om detta:
- Är det då inte mer naturligt att barnet bjuder sina närmaste kompisar istället?

Jag tror inte att ditt barn är bästis med ALLA i klassen utom några få.

Barn förstår att andra barn bjuder sina bästa kompisar och om man inte ingår bland dem så blir man inte bjuden. Det brukar också vara rätt lätt att förklara för dem om de ändå skulle bli ledsna.

Vad de däremot inte fattar är när hela klassen, alltså den grupp man antas ingå i om dagarna får komma hem till någon, men denne har valt bort några få ur gruppen. Jag tror inte att min sons klasskamrat i detta fall faktiskt lekte med alla tjejer i klassen, likväl blev de bjudna.
Att lära sitt barn att det är OK att välja bort folk ur en grupp tycker jag är så jätte-no-no så det finns inte i mitt vokabulär.

Om min son skulle komma med ett sådant förslag så skulle jag säga:
Antingen ALLA i klassen, eller så blir det ett mindre kalas där du får välja dina närmaste kompisar.

Är det så svårt att förstå varför?
Är det svårt att se vad medveten exkludering kan leda till och vad för signaler det sänder till ens barn?
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Men, å andra sidan: Ponera att det i en klass finns två personer som är elaka mot födelsedagsbarnet - varför ska då dessa få komma på kalaset?

Kommer den relationen att bli bättre för att de inte blir bjudna?
Är inte det ett gyllene tillfälle att som förälder kolla in dessa barn närmare, kanske komma till tals med deras föräldrar och hitta ett sätt att reda ut situationen.

I min sons fall var det snarare tvärtom. Han och pojken som inte blev bjuden är inte högstatus utan det här var bara ytterligare ett sätt att trycka ner dem lite till. Sanktionerat av en vuxen dessutom.

Ska tillägga att min son inte längre går i denna klass och att han nu har schyssta klasskompisar och trivs bra i skolan. I förra skolan hade han ont i magen varje dag. Så blir det på en skola där någon i klassen tillåts regera med såna här subitila nedtryckningsmetoder och ingen vuxen reagerar.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Måste bara fråga dig speciellt om detta:
- Är det då inte mer naturligt att barnet bjuder sina närmaste kompisar istället?

Jag tror inte att ditt barn är bästis med ALLA i klassen utom några få.

Jag har dock aldrig påstått att mina barn är kompisar med alla :smirk:


Mina barn får bjuda de kompisar de vill och om min snart 6-åriga tjej bara vill bjuda in vissa av sina klasskamrater så tvingar jag henne inte att bjuda in övriga. Så gör ingen här.

Kan inte förstå sådana som dig som till varje pris ska tvinga barnen att umgås med barn som de själva inte vill vara med. Hur tror du barnet som av föräldrarna tvingas bjuda in sina mobbare till sitt kalas mår??

Tack och lov verkar det finnas föräldrar som respekterar sina barn tillräckligt mycket för att inte tvinga på dem umgänge de inte vill ha mot deras vilja.

Tycker det är förfärligt att läsa att vissa tycker att det är det bästa alternativet :crazy:

Knepigt nog har aldrig mina barn lidit av att inte bli bjudna på alla ungars kalas :eek: Kan det bero på att de inte bryr sig om någon de inte umgås med har kalas månne?? :cool:
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Kommer den relationen att bli bättre för att de inte blir bjudna?

Jag vet inte. Men knappast sämre heller, i alla fall inte om det rör sig om en ren mobbingsituation. När jag var i barnkalasåldern hade jag i alla fall verkligen inte velat bjuda de personer som kallade mig diverse mindre trevliga saker, för hur roligt hade det varit att bli retad på sitt eget kalas?

Tilläggas kan att jag heller inte hade något som helst intresse av att gå på vissa klasskompisaras kalas, och hade jag blivit bjuden hade jag ändå förstått att jag egentligen inte var välkommen. (För övrigt förekom kalas för hela klassen ytterst sällan. Och nej, jag var aldrig direkt mobbad, men jag tillhörde inte de som hade flest kompisar heller.)
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Då har du missförstått mig.

Jag har inget emot att man bjuder vissa av sina klasskompisar.

Det man inte gör, är att bjud alla utom vissa. Av uppenbara skäl.

Är det så att man tycker så illa om vissa av klasskompisar, då gör man inget storkalas där alla andra utom just de blir inbjudna.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Jag vet inte. Men knappast sämre heller, i alla fall inte om det rör sig om en ren mobbingsituation. När jag var i barnkalasåldern hade jag i alla fall verkligen inte velat bjuda de personer som kallade mig diverse mindre trevliga saker, för hur roligt hade det varit att bli retad på sitt eget kalas?

Tilläggas kan att jag heller inte hade något som helst intresse av att gå på vissa klasskompisaras kalas, och hade jag blivit bjuden hade jag ändå förstått att jag egentligen inte var välkommen. (För övrigt förekom kalas för hela klassen ytterst sällan).

Jag tror att min son kanske inte hade kommit på kalaset även om han blivit bjuden. Men det är enklare att tacka nej, det kan ju finnas mycket som kommer emellan så det behöver inte vara ohövligt att tacka nej till ett kalas.

Det är däremot milsvid skillnad mellan att inte bli bjuden och stå där ensam utan inbjudningskort när alla andra springer omkring med sina och frågar " ska du gå dit?" och att bli bjuden och tacka nej.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Kan inte förstå sådana som dig som till varje pris ska tvinga barnen att umgås med barn som de själva inte vill vara med. Hur tror du barnet som av föräldrarna tvingas bjuda in sina mobbare till sitt kalas mår??

Återigen: då anordnar man inte ett storkalas för klassen, eller hur?
Man bidrar inte till att förbättra sin situation om man tar till samma medel mot andra som man själv blivit drabbad av.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Då har du missförstått mig.

Jag har inget emot att man bjuder vissa av sina klasskompisar.

Det man inte gör, är att bjud alla utom vissa. Av uppenbara skäl.

Är det så att man tycker så illa om vissa av klasskompisar, då gör man inget storkalas där alla andra utom just de blir inbjudna.

:bow: Precis så enkelt kan det vara!
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Enligt dig, så ska ju inte barnen få bjuda in delar av klassen så ska man då inte låta barnen ha kalas alls eller :confused:

Om barnet gillar alla utom några, så ska h*n inte då få bjuda alla de vill?
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Det håller jag med om.

Men situationen kunde som sagt ha varit den omvända - att de två som inte blivit bjudna var två taskiga personer, som ägnade sig åt att reta födelsdagsbarnet varje dag. Och förstår jag inte varför man ska bjuda dem! Födelsedagsbarnet kanske trivs med och är omtyckt av de andra barnen i klassen, och vill bjuda alla förutom just de elaka. (För det är ändå gansk vanligt att ett barn bara blir mobbat av några få personer i klassen).
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Enligt dig, så ska ju inte barnen få bjuda in delar av klassen så ska man då inte låta barnen ha kalas alls eller :confused:

Om barnet gillar alla utom några, så ska h*n inte då få bjuda alla de vill?

Exakt så.

Jag är dock oroad av att du inte tycks förstå varför.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Och vad menar du att man uppnår genom att inte låta sitt barn bjuda in de kompisar som h*n tycker om??
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

(För det är ändå gansk vanligt att ett barn bara blir mobbat av några få personer i klassen).

Exakt!

Ska då ett flertal andra barn bli nekade att komma på kalaset så att de som mobbar inte ska bli ledsna och känna sig särbehandlade?
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Det håller jag med om.

Men situationen kunde som sagt ha varit den omvända - att de två som inte blivit bjudna var två taskiga personer, som ägnade sig åt att reta födelsdagsbarnet varje dag. Och förstår jag inte varför man ska bjuda dem! Födelsedagsbarnet kanske trivs med och är omtyckt av de andra barnen i klassen, och vill bjuda alla förutom just de elaka. (För det är ändå gansk vanligt att ett barn bara blir mobbat av några få personer i klassen).


Jag förstår hur du menar.

Jag tror dock att det allra vanligaste är tvärtom, att några i klassen räknas som töntar och nördar och därför inte blir bjudna på flertalet kalas av flertalet av deras sk klasskompisar.

Detta känns ännu svårare när klasskompisarna bjuder alla andra, inklusive tjejerna i klassen (om vi nu antar att det är en kille som ställer till kalas) men inte nörden, för att tala helt fritt.

Det kanske är svårt för den som har ett barn som inte är utsatt, att förstå hur hårt en sådan uteslutning tar på ett barn som redan är svagt i kamratgruppen.
Det är där jag trodde att vuxna hade lättare för att förstå resonemanget om varför man inte exkluderar någon eller några få från en rolig tillställning dit alla andra blir bjudna.

Handlar det om riktiga mobbare som barnet inte vill bjuda så tycker jag dock att utgångspunkten förändras, det vill jag tillstå. Men lösningen kanske ändå inte är att ställa till ett storkalas där alla utom mobbaren bjuds.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 406
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 429
Senast: Pratsch
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 363
Senast: Voeux
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 791
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp