Att inte bli bjuden på kalas...

Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Tror inte mitt mobbade barn skulle vilja vara med på sina mobbares kalas och ge dessa presenter, hur som haver.

Det har du nog rätt i. Men om alla andra fått inbjudan hade det kanske känts skönt att vara bjuden. Man kan ju tacka nej. :crazy:
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Barn är inte dumma (i alla fall inte mina) och skulle snabbt räkna ut att den inbjudan var framtvingad av föräldrarna och att det blir ytterligare ett skäl för mobbaren att tycka illa om mitt barn.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Därefter skulle jag, men kanske inte alla, ta reda på mer om varför mitt barn inte vill bjuda in just Pelle och Anna. Handlar det om att de är elaka mot mitt barn eller är det mitt barn som bara "inte vill vara" med dom två?

Precis! Utmärkt tillfälle att ha tentaklerna ute...
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Barn är inte dumma (i alla fall inte mina) och skulle snabbt räkna ut att den inbjudan var framtvingad av föräldrarna och att det blir ytterligare ett skäl för mobbaren att tycka illa om mitt barn.

Usch, jobbigt!! :(

Kanske en hypotetisk fråga. Barn, som mobbar har väl lärt sig någonstans att det är ganska okej... (ja, nu generaliserar jag!). Så att just deras föräldrar skulle framtvinga en inbjudan känns mindre troligt... :crazy:
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Tyvärr är det ju ofta så att föräldrarna sällan vet att deras barn mobbar och en del föräldrar vill inte erkänna för sig själv att deras barn är en mobbare och kommer med allehanda ursäkter för barnets beteende.

Mobbningen sker i skolan, som "inte ser" någonting och även om de uppmärksammar problemet så kontaktas inte föräldrar till mobbande barn av skolan har jag erfarit när jag själv ringt och försökt reda ut varför mitt barn blir mobbat.
Skolan gör ärligt talat inte ett skit...Snarare tvärtom :crazy:
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Barn är inte dumma (i alla fall inte mina) och skulle snabbt räkna ut att den inbjudan var framtvingad av föräldrarna och att det blir ytterligare ett skäl för mobbaren att tycka illa om mitt barn.

Fast det spelar ingen roll.
Känner de att det är så, så tackar de nej.
De kanske lika gärna känner att de vill vara med på kalaset för att alla andra i klassen är där och då kan de ju vara med i lekarna tillsammans med barn i klassen som de faktiskt är vän med. De får hur som helst ett tillfälle att vara med i gemenskapen.

Dessutom, och det är det viktigaste i sammanhanget, visar DU i egenskap av vuxen förebild, att det inte är acceptabelt att utesluta någon i gruppen på ett så fult sätt.
Det är här många vuxna sviker sina barn och missar en jätteviktig del av uppfostran.
Man kanske gör det "i god tro" och resonerar som du att man inte kan tvinga barnen att leka med varandra. Men i fall som dessa så handlar det inte om att tvinga att leka, utan att vara en god medmänniska och att inte utesluta folk ur gemenskapen.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Jag antar att du själv föregår med gott exempel och relativt regelbundet bjuder hem folk du inte tål att umgås med??
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Skolan gör ärligt talat inte ett skit...Snarare tvärtom :crazy:

Okej. Men här har du en som jobbar i skolan och som gör sitt bästa för att se.

Tyvärr handlar det ofta om att föräldrarna ger sina barn vapen att stöta ut vissa barn ur gemenskapen. Som jag sa förut, så behöver det inte handla om att man är riktigt medveten om att det är just det man gör, men det är aldrig för sent för att öppna ögonen.

Barn gör som de vuxna gör. Att vara en god förebild är ibland skitjobbigt och det kräver att man blir medveten om de signaler man skickar ut och hur de tolkas av barnen. Tolkningen är inte alltid sådan man trodde.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Jag antar att du själv föregår med gott exempel och relativt regelbundet bjuder hem folk du inte tål att umgås med??


Jag skulle aldrig, understruket aldrig, bjuda hem en samling människor som till vardags ska fungera som en grupp, men välja att utesluta en av dem.
Då väljer jag att inte bjuda hem dem som en grupp alls. Precis som jag hela tiden sagt.
Jag bjuder alla eller mina allra närmaste kollegor i det fallet.

Då ska vi hålla i minnet att vuxna ändå hunnit skaffa sig mentala strategier för att klara av en uteslutning på detta sätt och kan klara sig bättre än ett oskyddat barn. Men det känns nog även om man nått vuxen ålder. Mobbing på arbetsplatser förekommer.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Kort sagt: Du umgås inte med och bjuder inte hem personer som du inte gillar eller som behandlar dig illa!

Mycket intressant...
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Kort sagt: Du umgås inte med och bjuder inte hem personer som du inte gillar eller som behandlar dig illa!

Mycket intressant...

Nej precis!
Och därför skulle jag inte drömma om att anordna en fest där jag bjuder in hela jobbet utom just de kollegorna.

Då måste du ju ha missförstått det jag hela tiden skrivit!
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Jag antar att du själv föregår med gott exempel och relativt regelbundet bjuder hem folk du inte tål att umgås med??

Jag tror att ni talar lite i kors med varandra du och litenvit. :crazy:

Det man närmast kan jämföra med som vuxen är väl en arbetsplats. Om jag jobbar i ett gäng med 10 personer och vi regelbundet träffas även på fritiden så är det väl ändå ganska självklart att när vi träffas i "jobbgänget" så träffas alla 10? Om det med jämna mellanrum bjuds hem till varandra så gör jag ju inte så att jag utelämnar just Hulda, men ingen annan.
Om jag däremot blir "bästis" rent privat med Gittan, Bettan och Lisa och jag bara bjuder hem just de 3 någon gång ibland så är det ju inget konstigt med det.

Jag tror det är så litenvit menar med just klasser. Och där håller jag med: man bjuder inte 25 av 26 elever i klassen på "klassfest" hemma. Om man däremot bjuder 12 av 26 elever så är det en helt annan femma. Då handlar det om nära vänner/bästa kompisar som man helst vill vara med.

Jämför med en kusinträff, släktträff eller vad som helst. Inte 17 säger jag när/om jag fyller jämnt att "ja, alla i släkten är hjärtligt välkomna utom just du farbror Kurt för dig vill jag inte ha där".

Jag håller dock med om mobbare; dock tror jag som litenvit att då bör man luska vidare i den saken. Och jag har väldigt svårt (talar av egen erfarenhet i saken) att tro att det bara är EN enda elev i hela klassen som i så fall mobbar mitt barn. Även om en är ledande så finns i regel ett koppel av medföljare. Och då lär det väl snarare bli 7-8-10 stycken som mobbar mitt barn och som då inte blir bjudna till festen. Om mitt barn säger "jag vill bjuda hem alla i klassen utom Agda" så inte 17 skulle jag bara köpa det utan att fråga varför.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

jadu, vi har lite olika åsikt. jag tycker INTE att det är okej att bjuda alla utom en. Det ÄR taskigt tycker jag. DET sticker ut. Man att bjuda ALLA barn i en grupp så tror jag inte att någon känner sig bjuden på nåder.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Okej. Men här har du en som jobbar i skolan och som gör sitt bästa för att se.

Själv har jag ganska goda erfarenheter av barnens skolor, men jag tror säkert det finns skolor, som gör för lite. Och att det finns föräldrar, som inte förstår/vill se barnets dåliga beteende...

Själv hade jag blivit tokig om jag arbetade med barn - inte på barnen, men på ointresserade och oengagerade föräldrar.

OBS! Absolut inte riktat till någon här! :o Kom på att det kanske kunde tolkas så! :)
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Och du utesluter gärna EN person ur en grupp för att du inte gillar just den ?
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Umgås inte i grupper, likande skolklasser så jag behöver vare sig exkludera eller inkludera folk ur/i en grupp.

Jag personligen umgås dock inte med vare sig energitjuvar eller personer som jag inte kommer överens med eller som är rent elaka.
Gjorde det inte under uppväxten (tack föräldrar som inte tvingade mig att umgås med mina mobbare och andra jag inte gillade) och gör det inte nu som vuxen.

Mobbingskada som gör att jag är sådan?? Kanske det, men det är så jag är och det är inget jag ber om ursäkt för!
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Umgås inte i grupper, likande skolklasser så jag behöver vare sig exkludera eller inkludera folk ur/i en grupp.

Men om du haft arbetskamrater (t ex 10 stycken) och ville bjuda hem dessa, tror jag att du skulle bjuda samtliga, även om du inte tyckte lika bra om alla. Tror i vilket fall inte att du skulle undanta en av dem.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

*KL*

Håller med Litenvit! Sjukt bra resonerat och jag håller med till punkt och pricka. Ville bara säga det :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 381
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 426
Senast: Pratsch
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 363
Senast: Voeux
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 776
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp