Sv: Att inte bli bjuden på kalas...
Jag antar att du själv föregår med gott exempel och relativt regelbundet bjuder hem folk du inte tål att umgås med??
Jag tror att ni talar lite i kors med varandra du och litenvit.
Det man närmast kan jämföra med som vuxen är väl en arbetsplats. Om jag jobbar i ett gäng med 10 personer och vi regelbundet träffas även på fritiden så är det väl ändå ganska självklart att när vi träffas i "jobbgänget" så träffas
alla 10? Om det med jämna mellanrum bjuds hem till varandra så gör jag ju inte så att jag utelämnar just Hulda, men ingen annan.
Om jag däremot blir "bästis" rent privat med Gittan, Bettan och Lisa och jag bara bjuder hem just de 3 någon gång ibland så är det ju inget konstigt med det.
Jag tror det är så litenvit menar med just klasser. Och där håller jag med: man bjuder inte 25 av 26 elever i klassen på "klassfest" hemma. Om man däremot bjuder 12 av 26 elever så är det en helt annan femma. Då handlar det om nära vänner/bästa kompisar som man helst vill vara med.
Jämför med en kusinträff, släktträff eller vad som helst. Inte 17 säger jag när/om jag fyller jämnt att "ja, alla i släkten är hjärtligt välkomna utom just du farbror Kurt för dig vill jag inte ha där".
Jag håller dock med om mobbare; dock tror jag som litenvit att då bör man luska vidare i den saken. Och jag har väldigt svårt (talar av egen erfarenhet i saken) att tro att det bara är EN enda elev i hela klassen som i så fall mobbar mitt barn. Även om en är ledande så finns i regel ett koppel av medföljare. Och då lär det väl snarare bli 7-8-10 stycken som mobbar mitt barn och som då inte blir bjudna till festen. Om mitt barn säger "jag vill bjuda hem alla i klassen utom Agda" så inte 17 skulle jag bara köpa det utan att fråga
varför.