Att inte bli bjuden på kalas...

Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

*kl*
Jag gjorde en fuling med mina pojkar från det att de började skolan, de fick välja mellan kalas eller att få de pengar som skulle gått till kalaset!
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Min dotter som är 8 år berättade idag att hon inte blivit bjuden på en kompis kalas (men de andra 2 tjejerna i ettan blev bjuden plus några i tvåan). Det blir sååå jobbigt för jag blir arg och besviken och som förälder är det så jobbigt att se sitt barn ledsen och sårad.

Min första tanke var att jag skulle ringa och fråga varför hon inte blivit bjuden. Sen ville jag skicka ett sms där det stod att min dotter blev väldigt ledsen när hon inte blev bjuden (så att de skulle fatta att det är det som händer). Tänkte att det var bättre att sms:a för då kan jag ju inte bli arg och skälla.

Samtidigt känns det så dumt att ringa och ifrågasätta. Kanske blir inte det bra för min dotter i slutänden...

Vad gör man? Bara låter det vara? Inte bjuda denna tjejen när min dotter har kalas?

Usch vad detta blev jobbigt!!!

jag tycker det e väldigt dåligt stil jag hade nog ringt o frågot om dom glömt er dotter då dom e bra kompisar o brukar leka ihop...

när mina 3barn haft kalas under alla år i små skolan så har hela klassen blivit bjuden el tex alla tjejer(när min dotter fylla år)

när dom kommit upp i lite högre ålder så har dom bjudit sina närmsta vänner o skickat hem inbjudan el ringt(inte delat ut i skolan så alla ser)

jag tycker det e dålig stil att inte kunna bjuda alla även om alla inte e "bästisar"...man kan ju tacka nej om man inte vill komma.
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Men om du haft arbetskamrater (t ex 10 stycken) och ville bjuda hem dessa, tror jag att du skulle bjuda samtliga, även om du inte tyckte lika bra om alla. Tror i vilket fall inte att du skulle undanta en av dem.

Och om man inte gör det i arbetssammanhang så anses man nog (enligt min erfarenhet... och jag har jobbat på ungefär 15 olika arbetsplatser vid det här laget) som ganska otrevlig eller allraminst lite "okunnig" på det sociala området som sorterar bort en enda person.

Om nu en person är elak mot en så kan jag förstå att man sorterar bort just den. Men det är väldigt sällan som en person ensam kan vara elak mot någon annan utan att resten av gruppen på något sätt är inblandade. Antingen genom att aktivt själv vara elaka eller genom att vara passiva medlöpare (tex genom att inte försvara den utsatte när "elakingen" säger dumma saker i fikarummet).
 
Sv: Att inte bli bjuden på kalas...

Ja, men här pratar vi inte om några 30 elever och svett-marie. Jag upprepar: 4 flickor som är bra kompisar och som alltid bjuder varandra (ja, fram tills nu då) och som brukar leka ihop på fritiden. Kan man leka med någon på fredag varför duger man inte på lördag, liksom!!!???

Sms är för fega och omogna förvisso. Anledningen som jag också skrev var för att jag lätt blir så arg att jag säger saker jag inte vill eller borde säga. Det var för att bespara den andra personen mitt humör som inte alltid är så trevligt. Det var INTE för att jag inte vågar ringa eller ta det öga mot öga. Jag vågar det!!

Hej!
Jag förstår verkligen att man som mamma blir ledsen för sitt barns skull om inte förtvivlad. 4 st flickor och 1 som inte blir bjuden. Mitt mamma hjärta blir krossat. Men jag kan bara säga håll huvudet högt, skicka inte iväg några sms eller ring samtal som du sedan kommer ångra (jag är också känslomänniska). Det är så lätt att tungan slinker, och skickar man sms så kan den som läser det aldrig uppfatta din sinnesstämmning i skrift. Klart att din flicka är ledsen men att som mamma se till till att hon får gå på ett kaslas dit hon ändå inte är bjuden tror jag är att göra sitt barn en gentjänst.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 381
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 426
Senast: Pratsch
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 363
Senast: Voeux
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 776
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp