Att importera Louisiana Catahoula Leopard Dog

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare malina86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 9 234
Sv: Att importera Louisiana Catahoula Leopard Dog

Kom även att tänka på dom BC som jag har träffat och inte vallas med, dom har ängnat sig åt att försöka valla bilar, cyklister mm.

Kram

Då har jag bättre erfarenheter. (Vet tom en o annan BC som inte tänt ordentligt på fåren nån gång. Bra representanter för rasen? Njae. Renrasiga BCs som mådde utmärkt utan att valla? Japp. ) Har bla träffat en BC som ägdes av min instruktör på sbhk. Den tävlade i både agility o lydnad o vallade varken folk eller fä. Så visst finns det. :) Men lättast för både hund o ägare är givetvis att förbereda sig på att få en vall-galning.

Finns för övrigt uppfödare av rasen i andra delar av Europa (fanns holländska vidoes på youtube). Men det verkar vara en ganska krävande ras.

Tycker det ha helt med ägarna att göra, inte rasen.

Det finns många jakthundar som spenderar hela tiden i hunngårn när jaktsäsongen är över, inge bra liv enligt mej bara för att det är en jägare som rår om den.
Slädhundsfolk som låter sina huskies vara ute i smällkalla vintern bara för att dom kan och tål det, inge trevligt enligt mej.
Vakthundar som inte får umgås bara för att dom ska vara just vakthundar...nä inge kul...osv..

Sen finns det som med allt annat jägare som har sina hundar som familjemedlemmar året runt,
slädhunnsfolk som låter hunna vara med, bo inne...

Som sagt, ägarna som gör det.

Har sett många BC på agility och andra arbetande hundar och va bero det på?
Jag tror det bero på att det är människor som fastnat för en ras trots att dom kanske inte är intresserad av hundens ursprungsanvändning men ändå ser till att hunden får arbeta med kropp och huvud.
Tänker inte enbart på agility utan andra aktiviteter med.

BTW- min granne har BCuppfödning och där har inte pälsen betydelse utan arbetsförmågan.

TS tänker inte ha den bara som soffpotatis utan aktivera den med.
Tyckte bara det va "korkat" att ta för givet att den skulle jagas med.
Den är ju inte ens enbart jakthund.

Självklart har det med rasen att göra!
BC´s tex avlas bara på arbetsmeriter, inget Vall Prov på föräldrarna, inga reggade valpar.
Självklart kan en del individer passa sämre eller inte alls till vallning, men det är inget man önskar få fram eller avlar på.
När man köper en valp med i förhoppningen att den skall gå bra till Agility så kan man råka väldigt illa ut, man kan få en vallidiot som inte nöjer sig med något som ägarna erbjuder, o man kan få en hund som inte klarar agility pga den höga stressfaktorn som är inbyggd i sporten.

BTW så skulle din granne inte vara BC uppfödare om denne inte avlade på arbetsegenskaperna.
I Sverige är vi tack o lov förskonade från aveln på Schow BC´s, vilket resten av världen inte är, tragiskt att arbetande raser förstörs för att folk/ägare är utseendefixerade o köper hundar utan en tanke på deras drifter o behov o försöker göra soffpotatisar av dem.
:devil:

TS tänker inte ha den bara som soffpotatis utan aktivera den med
.

Känner du TS? Det står ingenting i inlägget om varför TS vill ha just en Catahoula, vad hon/han ska ha den till eller vad den rasen har som man inte kan hitta bland de drygt 200 raser som redan finns i Sverige. Bara att TS är intresserad, och vill ha råd om hur det går till att importera.

Sent i höstas så fick vi ta bort livmorden på våran älgspets vilket medförde att hon fick bo inne efter op och hon led så av värmen att vi fick klippa bort en massa päls på henne.
Men på sommaren vill hon bara ligga i våran svala källare.

På 80talet fick vi en gråhund på 7 månader av ett par som bodde på 3våningen i en lägenhet, varför? jo hunden måde väldigt dåligt av värmen i lägenheten.

Våran gamla Jämte fick man bära i om man ville ha in henne om det inte var högsommar då hon ville ligga i källaren som var svalare än ute.

Rätt eller fel att ha dessa hundar i hundgård även om det är -30.
Får hundarna välja blir det ute för spetsarna.

Kram

Självklart har det med rasen att göra!
BC´s tex avlas bara på arbetsmeriter, inget Vall Prov på föräldrarna, inga reggade valpar.
Självklart kan en del individer passa sämre eller inte alls till vallning, men det är inget man önskar få fram eller avlar på.
När man köper en valp med i förhoppningen att den skall gå bra till Agility så kan man råka väldigt illa ut, man kan få en vallidiot som inte nöjer sig med något som ägarna erbjuder, o man kan få en hund som inte klarar agility pga den höga stressfaktorn som är inbyggd i sporten.

BTW så skulle din granne inte vara BC uppfödare om denne inte avlade på arbetsegenskaperna.
I Sverige är vi tack o lov förskonade från aveln på Schow BC´s, vilket resten av världen inte är, tragiskt att arbetande raser förstörs för att folk/ägare är utseendefixerade o köper hundar utan en tanke på deras drifter o behov o försöker göra soffpotatisar av dem.
:devil:

Vad är vallhundsprovet till för menar du då?
Är det inte för att få meriter på sin hund?
För att få avla?

Sen vet du väl inget om hur min granne gör:cool:
Reggade valpar med föräldrar som har gjort vallhundsprov...

Har TS sagt att det va hennes tanke med hunden?
Att förstöra rasen och göra den till en soffpotatis?

Oj nä det ha du rätt i, det kommer från en annan tråd från TS om hund.
Men jag antar att det gäller oavsett vilken hund hon väljer:)

Icke!

Det är olika på hundar där,
vet jämtar, gråhundar, karelare och norrbottenspetsar som sover inne och INTE måste släpas in eller rakas.
Däremot andra stackare (inte spetsar dock) som tvingas vara ute trots att dom frys, inte just under natten men hela dagen...

Slädhundsfolk som låter sina huskies vara ute i smällkalla vintern bara för att dom kan och tål det, inge trevligt enligt mej.

Hunden kunde nog inte bry sig mindre om att det inte låter trevligt, slädhundar ( rent generellt ) trivs alldeles ypperligt i flocken utomhus i smällkalla vintern :)

Däremot andra stackare (inte spetsar dock) som tvingas vara ute trots att dom frys, inte just under natten men hela dagen...

Men gör dom det då fryser menar jag.
Vet bara hur dom hundhus här omkring ser ut och det är isolerade väggar med en massa halm eller hö där dom sover och inga mini gådar utanför.

Och med det att jakthundar inte sysselsätts utanför jakttider försviner mer och mer i takt med att dom gamla jägarna dör ut men det kanse bara är runt lite störe städer där man har mindre marker eller lång väg till sina jaktmarkerna.

Kram

.

Känner du TS? Det står ingenting i inlägget om varför TS vill ha just en Catahoula, vad hon/han ska ha den till eller vad den rasen har som man inte kan hitta bland de drygt 200 raser som redan finns i Sverige. Bara att TS är intresserad, och vill ha råd om hur det går till att importera.

Då kanske man inte ska utgå ifrån att hon kommer vilja göra hunden till soffpotatis heller? Ok att man påpekar att rasen låter krävande osv men tycker nästan det är standard att de som frågar efter ngt när det gäller arbetande hundar behandlas som om de egentligen är ute efter ett gosedjur och inte kan ett skvatt.

*KL*

Catahoula ar valdigt kravande hundar ... precis som manga andra brukshundar. De kan inte vara ute i hundgard i det Svenska klimatet, de ar 'gjorda' for Louisiana climate. De jag traffat har varit "en mans" hundar, som gillar sin familj (i ett par fall en person i familjen och tolererat de andra) men ar mycket misstanksamma mot andra an familjen. Som sagt, kravande hundar som behover mycket socializing och activering.

Ja alla ha inte varma gosiga hundkojor.

Finns yngre jägare oxå som har hunna på samma vis, kanske bero på hur dom växt upp med förälders syn på hundarna...

Då kanske man inte ska utgå ifrån att hon kommer vilja göra hunden till soffpotatis heller? Ok att man påpekar att rasen låter krävande osv men tycker nästan det är standard att de som frågar efter ngt när det gäller arbetande hundar behandlas som om de egentligen är ute efter ett gosedjur och inte kan ett skvatt.

Jag har ingen aning om vad TS vill ha ut av sin hund eftersom hon (?) inte skrivit något om det. Visserligen förmodar jag att hon vill ha en arbetande hund av något slag, men jag kan inte veta mer än vad som står i inlägget.

Ja, faktiskt tycker jag det och absolut när det kommer till raser som i dagsläget är utpräglade jakt/bruks/vallhundar.

Det finns tillräckligt många arbetande raser som sedan tidigare blivit uppdelade/"förstörda" anser jag. Den listan behöver inte utökas med fler raser enligt min åsikt.

:bow:

Till alla:
Skräm inte bort TS! Vill ni diskutera vad man ska ha en Catahoula till, vem som ska ha den osv så kan ni väl göra det ordentligt, utan att skriva som att ni känner TS (dvs, ta för givet antingen att h*n kommer jaga med hunden eller ta för givet att h*n vill ha en soffpotatis).

Lena Furberg och några till gav ordentliga, snälla svar på TS frågor, varför måste alla låta det spåra ut? Tror ni seriöst att TS lär sig något av det?

Ta ett djupt andetag innan ni skriver och tänk efter hur ni själva skulle vilja bli bemötta om ni startade en liknande tråd.

:bow:

Till alla:
Skräm inte bort TS! Vill ni diskutera vad man ska ha en Catahoula till, vem som ska ha den osv så kan ni väl göra det ordentligt, utan att skriva som att ni känner TS (dvs, ta för givet antingen att h*n kommer jaga med hunden eller ta för givet att h*n vill ha en soffpotatis).

Lena Furberg och några till gav ordentliga, snälla svar på TS frågor, varför måste alla låta det spåra ut? Tror ni seriöst att TS lär sig något av det?

Ta ett djupt andetag innan ni skriver och tänk efter hur ni själva skulle vilja bli bemötta om ni startade en liknande tråd.

:bow::bow::bow:

*Jenny*

[QUOTE

Till alla:

Ta ett djupt andetag innan ni skriver och tänk efter hur ni själva skulle vilja bli bemötta om ni startade en liknande tråd.[/QUOTE]

Amen

Jag har ingen aning om vad TS vill ha ut av sin hund eftersom hon (?) inte skrivit något om det. Visserligen förmodar jag att hon vill ha en arbetande hund av något slag, men jag kan inte veta mer än vad som står i inlägget.

Tja nyligen var det Rottis o Bergamotto, Rottisen för att den är fin o stor o trevlig familjehund.

Då denna tråd startade för sex månader sedan så kanske detta inte är aktuellt fortfarande, men jag har haft två Catahoula Leopard Dogs som jag importerade från USA 2006.

Jag bodde tidigare i USA och det var där jag kom i kontakt med rasen och skaffade mina två. När vi senare flyttade till Sverige var det en självklarhet att våra Catahoulas skulle följa med oss hit. Tiken levde tills hon blev tio och hanen tills han var tolv. Pga sjukdom fick vi ta beslutet av avliva hanen i november, och vi saknar honom fortfarande så otroligt mycket. :cry:

Mina två Catahoulas var sällskapshundar och fungerade utmärkt till det. Rasen är inte enbart en jakthund. Den används kanske i större utsträckning till vallning av kor. Jag anser heller inte att rasen är en "en mans hund." Jag har aldrig träffat en Catahoula som passar in på den beskrivningen. Rasen är tuff mot andra djur men väldigt lojal mot människor. Mina hundar älskade människor, men var reserverade inför andra djur. Tiken slet sig och sprang hem första gången hon såg kor!! Så mycket till vallhund var hon. Naturligtvis inte ett typ exempel på en Catahoula. :)

Catahoulan är ju mer känd för att inte backa inför kor, vildsvin, svartbjörn, bergslejon, eller vad det nu är man väljer att använda resen till. De passar också utmärkt som sällskapshund. Känner många som har Catahoulas som just sällskapshundar. Däremot ska man vara medveten om att de är envisa, speciellt tikarna, och att man måste göra rätt från början annars kan man få problem med möten med till exempel andra hundar. Catahoulan blir gärna en alfa hund som vill bestämma om de inte vet sin plats från början. Med rätt träning får man en tillgiven hund som gärna vill busa, leka, sitta på soffan och bli klappad och framför allt är lojal.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 832
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 999
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
722
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka