Att importera Louisiana Catahoula Leopard Dog

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare malina86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 9 234
M

malina86

Hej igen=)
Nu har jag funderat en heldel om hund köp igen=)
Jag var inne på google och googlade lite på hundar och blev lite förtjust i en ovanlig ras som inte ens finns i Sverige vad jag vet:)
Rasen är en Louisiana Catahoula Leopard Dog.

Och nu vill jag veta lite mer om hur man ska gå till vägar om man hade tänkt att skaffa sig en hund från ett annat land.

Vad ska man tänka på?
Vad kan de kosta om man importerar en?

Tack på förhand
Malin:)

Sv: Att importera Louisiana Catahoula Leopard Dog

Ett helt annat råd.

En hundras är inte alltid precis som man tror att den är om man läser om den, en del saker förskönas, en del saker mörkas och de som skriver om rasen är ofta partiska. Oavsett vilken ras du väljer så bör du verkligen träffa några representanter av den innan du köper/importerar.

Angående importen så kan nog ingen svara på det utan att veta från vilket land du planerar att importera från. USA?

Bewildered här på Buke (bor i Canada) har Catahoulas! Kontakta henne, hon svarar nog mer än gärna tror jag! :laugh:

Snacka om rasstandard, verkar kunna se ut hur som helst.

Det står en halv roman i ämnet införsel av hund på jordbruksverkets hemsida.

Starcastle här på forumet har bra koll på hur man importerar från USA, fast den främsta frågan är väl vad du skall ha hunden till?

Facinerande ras, men har man inte boskap på lösdrift typ rancher eller är jägare så finns det betydligt bättre raser att välja på, det gör det för övrigt för jägare o boskapsuppfödare oxå.

Starcastle här på forumet har bra koll på hur man importerar från USA, fast den främsta frågan är väl vad du skall ha hunden till?

Facinerande ras, men har man inte boskap på lösdrift typ rancher eller är jägare så finns det betydligt bättre raser att välja på, det gör det för övrigt för jägare o boskapsuppfödare oxå.

*Harkel-värsta dryga attityden* Men assååååh, hallåååh, coola färger ju och snygg att se på! Det är anledning nog! *Fnyys*

;)

Finns/fanns en kennel med CLD utanför typ Mariefred/Strängnes förut..

Varför antar du att hon ska jaga med den?

Är det bara jägare som äger jakthudar?

Nej tyvärr inte, men det borde kanske vara så om man skulle se till hundens bästa. Alternativet för vissa raser är ju att utöva det dom är avlade till utan att aktivt jaga, ex apportera.

Så man bör/kan bara använda hundar till det dom är avlad/ursprungligen använd som tycker du?

Ja, faktiskt tycker jag det och absolut när det kommer till raser som i dagsläget är utpräglade jakt/bruks/vallhundar.

Det finns tillräckligt många arbetande raser som sedan tidigare blivit uppdelade/"förstörda" anser jag. Den listan behöver inte utökas med fler raser enligt min åsikt.

Så att man använder låt oss säga pointer som draghund gör att man förstör rasen?
Polis använder schäfer?
BC till agility?

Ja finns många att räkna upp...

Schäfern härstammar från vallhundar men har avlats för bruksarbete från första början.

Enstaka individer som inte används till det de är avlade för förstör inte rasen, men individerna kan må mycket dåligt. Att hålla en stövare som ren sällskapshund är inte särskilt lyckat. BC som agilityhund? Beror på ägaren...det finns BC som inte vallar men ändå har ett bra liv med mycket hjärngympa och motion, men alldeles för många som inte får den stimulans de behöver.

Det är lätt att förstöra en arbetande ras när man inte avlar på bruksegenskaperna utan bara på utseendet och för att få fram en trevlig sällskapshund. Vilken fårbonde skulle vilja ha en långhårscollie att valla med? Vem skulle vilja släppa en Norwichterrier på en ilsken råtta idag?

Tja den första rasen jag kom att tänka på är bigeln på 80talet som var på väg till att bli en ren utstälnings hund.
Tack och lov fick man det att vända i rätt tid så det åter kan kallas en jakthund i dag.

Samma öde med norrbottensspets.

Sedan kan man kolla på retrivrarna där dom flesta är uppdelade i två linger en för jakt och en för utstälning.

Vill du ha fler raser så hojta till.

Kram

Kom även att tänka på dom BC som jag har träffat och inte vallas med, dom har ängnat sig åt att försöka valla bilar, cyklister mm.

Kram

Tycker det ha helt med ägarna att göra, inte rasen.

Det finns många jakthundar som spenderar hela tiden i hunngårn när jaktsäsongen är över, inge bra liv enligt mej bara för att det är en jägare som rår om den.
Slädhundsfolk som låter sina huskies vara ute i smällkalla vintern bara för att dom kan och tål det, inge trevligt enligt mej.
Vakthundar som inte får umgås bara för att dom ska vara just vakthundar...nä inge kul...osv..

Sen finns det som med allt annat jägare som har sina hundar som familjemedlemmar året runt,
slädhunnsfolk som låter hunna vara med, bo inne...

Som sagt, ägarna som gör det.

Har sett många BC på agility och andra arbetande hundar och va bero det på?
Jag tror det bero på att det är människor som fastnat för en ras trots att dom kanske inte är intresserad av hundens ursprungsanvändning men ändå ser till att hunden får arbeta med kropp och huvud.
Tänker inte enbart på agility utan andra aktiviteter med.

BTW- min granne har BCuppfödning och där har inte pälsen betydelse utan arbetsförmågan.

TS tänker inte ha den bara som soffpotatis utan aktivera den med.
Tyckte bara det va "korkat" att ta för givet att den skulle jagas med.
Den är ju inte ens enbart jakthund.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 833
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 999
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
722
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka