Att hjälpas åt under nätterna

Comfort

Trådstartare
hur gör ni som är föräldralediga och er sambo jobbar dagtid under nätterna?

Moa kan lätt vara vaken halva nätterna och bara ligga och vrida sig. Det stånkas och stönas och jag kan inte sova heller då. Ligger hon i min säng sparkar hon på mig som en vettvilling.
På helgerna händer det att min sambo har henne hos sig nån timme på natten eller kliver upp med henne ett par timmar innan jag kliver upp.

Men under veckorna är det bara jag som ligger vaken med henne. Nämner jag nånting om att han kanske kan ta nåt pass får jag ett snäsigt " men jag ska ju upp och jobba imorgon och du går ju hemma så det fattar du väl att jag inte kan" " du kan ju sova på dagarna när hon sover.."osv.

Grejen är det att hon har under sina 4 månader sovit skitdåligt hela tiden. Tror det har hänt 3 gånger att jag fått sova 4 timmar i sträck, och det blir bara sämre, just nu snittar vi nog på 3 timmar/natt, utspritt över hela natten.

Han är övertygad om att andra pappor inte heller hjälper till under veckorna när de ska jobba.

Han är jätteduktig med henne annars och har henne ofta på kvällarna - när jag städar.
Men jag blir knäckt av att aldrig få sova.

Är det jag som har för höga krav, eller är det han som behöver förstå att jag behöver avlastning?

På lördag åker han iväg en vecka med så jag blir helt ensam med henne, jag bävar....och ändå är hon himla enkel:p

Sv: Att hjälpas åt under nätterna

Nästan samma här.

Jag propsar numer på sovmorgon, så får han gå upp en timme tidigare.

Emilia är iof sällan vaken langa stunder pa nätterna, men hon vaknar ofta och vill ha vatten och napp.
Vi tar varannan natt, jag blir väldigt lätt störd pa natten och även om Emilia somnar om kan jag ligga vaken länge. Sambon somnar om direkt sa han märker knappt av att han varit vaken. Han gar upp runt 8 pa morgonen sa det är inte sa tidigt heller.

De få perioder när dottern sov dåligt så gick sambon direkt hem och la sig och sov efter jobbet en stund, sedan gick jag och la mig tidigare och hann oftast sova 4 timmar innan han kom och la sig. Då fick jag ta över så han fick sova ca 6 timmar i sträck innan jobbet.

Kan ni inte prova något liknande?

glömde lite detaljer, sambon kliver upp 7.30, och kommer hem tidigast 18.30.

vi skulle ju kunna göra så som du säger, men då blir det ju ändå rätt sent och jag vill ju gärna hinna träffa honom med.

Det som verkligen skär i hjärtat är när han kommer hem och säger att han har haft en jobbig dag och behöver vara ensam några timmar:confused:
Men jag då?! Det känns som han tror att det är rena picknicken att vara mammaledig.

Jag kan säga att jag är sååååååå glad att jag köpt häst nu, för när jag är där har syrran Moa och det är bara jag och hästen.

han har även haft problem med panikångest, men det är bättre nu, har inte fått nåt anfall på nåt år nu. Så jag är ju extra rädd för att han ska få problem med det igen för då var han inte direkt rolig att leva med.

Jag har sonen varje natt. Sambon jobbar ju. Bäst är det när han har dagskiftet, då kan han sitta med sonen på kvällen och jag lägga mig tidigare och på så sätt få lite sömn om Viktor får för sig att vara kvällspigg. Skönt att köra lite omlott så där.

Lille Viktor stånkar o stönar på nätterna, sover max 4 timmar i sträck. Men oftast inte mer än 2-3 timmar. Och 2-3 snuttepauser under natten.

Sova på dagarna när han sover har jag svårt för. Trots att vi skaffat andningslarm så har jag svårt att kunna slappna av och komma till ro så att jag kan sova. Men det är ingen katastrof, jag klarar det här med sömn, eller brist på, bättre än jag trodde. Blir jag för trött kommer jag att be sambon ta sonen, det är mer än ett heltidsjobb att ta hand om ett litet barn. Nu har jag även bra avlastning av min mamma som passar honom när jag är i stallet.

Jag tycker att du ska be din sambo att ta hand om er dotter en hel helg när han är ledig och bara ge henne till dig när hon ska ammas, (om du fortfarande ammar dvs), då kanske han tänker om. Du behöver avlastning. Orkar man inte så orkar man inte. Vi har alla olika stort sömnbehov.
Att ta hand om sitt barn någon natt då o då även när man jobbar måste väl ändå inte vara en omöjlighet. Eller så kanske kan han ta bebisen när han kommer hem så du får hela em ledig?

Sover hon på dan då? Annars tycker jag att du kan snäsa tillbaka till honom att du inte kan sova på dan för att hon inte gör det!
Förlåt, men jag tycker han är egoistisk. Det spelar väl ingen roll att du är hemma, inte är du piggare för det.

Min son sover nu förvisso väldigt bra om nätterna, men har haft några perioder när han vill äta mitt i natten eller bara behöver närhet (då har det varit tillväxtperioder eller tänder), annars kan man behöva trycka in nappen flera ggr under nätterna, men både han och vi somnar då omgående om.
Jag är i stort behov av sömn, har alltid varit det och att jag blev mamma har inte förändrat det. Min man behöver inte alls lika mycket sömn som jag, vilket har gjort det enkelt för oss. Han har t ex tagit 3 nätter av 4 och då går han ändå upp runt 5 halv 6 på morgonen.
Så här hos oss har min man alltså tagit nätterna oftare än jag.

nej hon sover inte mycket under dagen, hon kräver inte så mycket sömn denna damen:D hon sover två pass oftast om en halvtimma vardera. Det har ju hänt att hon sover längre men då tror jag aldrig att det är nån ide att lägga mig för hon lär ju ändå vakna snart..

Tro mig, det har han fått höra många gånger!

Men han behöver förstå att du måste ha avlastning. Det måste du se till så han kan förstå. Om det inte hjälper att prata med honom vet jag inte vad du ska göra. Tycker det låter som en jättetråkig attityd han har.

Vi hade det så med nattsömnen dom första 3 månaderna! Jag försökte så länge jag orkade men pappan brukade ta en nattmatning mitt i veckan så jag fick sova lite mer! PÅ helgerna tog vi var annat mål på nätterna men det förutsätter ju att man inte helammar förstås.. Jag tycker inte du är självisk det där med att sova en stund på dagen funkar ju sällan!

ja allt blir som en tråkig cirkel.
Han kommer hem trött och irriterad, jag är trött och irriterad och blir gråtmild väldigt lätt när jag är trött.

Jag har alltid med haft stort sömnbehov,. synd bara att inte barnet har det:p

Jo jag ammar, men inte fullt ut.
Hon får gröt vid 19-20 nånting, och sen välling när hon lägger sig. Hon håller sig hyfsat mätt på det men vill ligga hos oss och snutta ändå.

Igår hade vi dop och jag har härjat runt och städat, bakat osv i flera dagar.
Inatt snuttade hon vid 1,2,3,4,6,8 och låg halvakendärimellan. Inatt hade han faktiskt henne intill sig istället.

Jag har barnen på natten om maken jobbar dagen efter. På helgen tar vi en sovmorgon var.

Jag ammar på natten men somnar om så fort hon suger tag.

jo det gör jag med, ibland. Men när hon inte eg är hungrig utan ängslig och vill snutta (nappen duger inte då) är det inte så lätt att somna när man har en unge som ligger och leker fotboll med min mage:(

Gahhhh, det kunde vara jag som skriver.

Min är sex månader (idag:D) och jag tycker ju inte att det blivit bättre.
Spelar ingen roll att hon somnar om lätt när hon vaknar 400 gånger. JAG hinner ju inte somna om.

Usch fy :devil: vad jobbigt, jag lider med er. Tyvärr har jag inget råd att ge.
Men sluta amma? Börja ge välling om kvällarna, eller gröt? Jag tänker att dom kanske står sig bättre!

Har inte ammat alls, snäckan äter ersättning. Vällig vid 8, kanske litet mål vid 23 och sedan vid 05-07. Hon äter inte, hon bara vaknar.

Att få sambon att ta nätterna känns hopplöst just nu, men han lägger henne oftare nu. Kanonskönt, då kan jag läsa i soffan.

Jag tar alla nätter och så får vi var sin sovmorgon i veckan (om det passar lillskrutten). Men min sambo kör ju taxi så det känns inte som om jag vill att han ska vara trött när han jobbar...

Det är en klurig situation. Kan du inte få barnvakt nån gång i veckan så du får sova ett par timmar? Allt känns lättare när man inte är som en zombie...

Ja du, det är verkligen skitjobbigt med sömnbrist.
Jag är oxå en sådan person som har ett stort sömnbehov,
behöver minst 8 timmar/natt. Min sambo arbetade oxå dagtid när våra
barn var små. Det var tufft, stundtals. Min karl är som så att om han
kliver upp på natten så tar det lång tid för honom att somna om.
Dessutom ammade jag 1:a och det var inget annat som dög, varken napp/fl.
Ibland kände jag mig som en siamesisk tvilling med min lilla bäbis...
Han klev upp 06 och kom hem 17. Jag tog de flesta nätterna.
Ja, alla i stort sett. Han behövde sin nattsömn men det gjorde jag oxå.
Han hade samma argument som din karl. Jag var inte glad men kämpade på.

Med 2:a barnet så sinade min mjölk. Så hon är ett flaskbarn.
Herregud vilken frihet:p
Det blev lättare för pappan att hjälpa till då även han kunde sköta matningen.
Jag ställde nog lite mera krav oxå. Jag började arbeta så smått när bäbis
var 6 månader och min sambo tog ut pappa-dagar.
Det funkade skitbra, det blev mycket mera delat ansvar:)

Så mitt tips är att försöka få din lilla att ta flaska, med bröstmjölk.
Din sambo kanske kan ta ut lite pappadagar, någon per vecka?
Då får även ni mera tid tillsammans.

/J.

Min hjälper inte heller till på nätterna när han jobbar. Innan när han var ledig gjorde han det.

Nu sov han väldigt bra de första månaderna men nu vaknar har fler gånger på natten.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 472
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 109
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30