Att hela tiden ha nått i munnen, vad är det för beteénde?

Sv: Att hela tiden ha nått i munnen, vad är det för beteénde?

Fick dock tips av en nh tränare att jag skall pula in mer mer mer grimskaft i munnen tills han själv spottar ur. Detta tröttnade jag givetvis på direkt:cool:

Mycket intressant tråd. Kände en häst som höll på så. Man gick glatt omkring på tävlingar och slet grimskaftet ur munnen på honom. Efter långt om länge blev han plötsligt snäll och lugn. Två minuter senare inser jag att han har stoppat martingalet i munnen istället...:grin:

Silvertejp till benlindorna. Hade man två täcken kunde man hitta det UNDRE icke uppknäppt inklusive bensnören i boxen/hagen...

Jag är väldigt nyfiken på var dessa hästar egentligen tänker... :D

Haha jo täcke har han inget och kommer förmodligen aldrig ha heller.

Trickträning är faktiskt också något vi håller på med :D Blott tre år gammal kan ha typ de flesta konster, det svåra är inte att lära honom dem utan att få honom att sluta upp med alla dumma konster när han väl kommit på hur roliga de är...

Jag lärde honom apportera som ettåring, kastade iväg pinnar och han sprang som skjuten ur en kanon för att hämta dem till mig. Vi hade väldigt roligt åt det i början tills han började jaga allt för att hämta det, han blev nästan besatt av att springa och hämta nåt när han fick syn på mig. Råkade det gå en katt genom hans hage just då fick den finna sig i att bli hämtad...(nej, jag skojar inte...)

Just nu håller jag på och skolar honom uppsuttet, han är ju så ung än. Jättebra hjärngympa, efter en timme på nya vägar ute i skogen bööörjar han bli trött. Men tänderna är det alltid liv i, suck! :D

Den första bilden du visade var en sådan jag har, som jag inte vill ha på honom då jag är rädd att den gör illa honom, sen kan han inte försvara sej i hagen när dom andra leker med honom.

Den sitter bara på hakan, så han kan beta som vanligt och få tag på allt framåt men när han fösöker nå täcker går inte det. (haklapp ivägen)

Sv: Re: Att hela tiden ha nått i munnen, vad är det för beteénde?

Roligt att höra om fler hästar med detta beteende samt CaliforniaSwed´s förklaring. Jag har en 15 årig valack som under de fem år jag har haft honom alltid har stoppat in grimman i munnen då den ska sättas på, bär runt på sitt grimskaft, släpar på grenar, leker med tofsen på min mössa etc. Han har en borste hängandes i ett snöre i boxen för att ha och pilla med men jag ska nog börja "nyttja" hans "tjänster" istället som CaliforniaSwed beskriver. Ett och annat bogspänne på täckena har rykt genom åren men jag har aldrig kopplat samman det med hans pillande. I övrigt är det lite småcharmigt. Förra stallkompisens man brukade kalla honom för hunden bl a pga att han alltid ville bära grimskaftet till och från hagen. :)

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·
Hundträning Mina hundar håller på och morrar. Framförallt om vi ligger i sängen och alla vill in under täcket. Jag tycker att ska man tvunget ligga...
2
Svar
37
· Visningar
2 900
Senast: Lyan
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 362
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 823
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar