Kanske får hon bestämma för lite, jag vet inte. Samtidigt så verkar hon ibland tryggare om jag talar om vad hon ska göra men hon måste ändå berätta att hon inte gillar det, som tex när de måste vänta med tassarna på golvet innan de hoppar ur bilen. Om hon ställer upp framtassarna att på kanten av bakluckan så föser jag ned henne till hon stannar nere och det är en typisk situation där det kan komma ett argt varulvsvrål och en gång markerade hon till och med mot mig och det tycker jag inte är okej men vet inte vad jag ska göra eftersom jag inte kan belöna mer än att hon får komma ut ur bilen när alla tassar är på golvet.
Jag skulle istället prova att vänta ut henne tills hon själv tar ner tassarna igen och då blir belöningen att hon får komma ut. Det tar säkert rejält lång tid första gången men sånt som hundar själv får fundera ut lösningen på tenderar att sätta sig bättre i minnet, dvs. du kan fösa ner henne hundra gånger och hon kommer ändå att göra om det, för hon kopplar det inte till att få komma ut men om hon själv måste välja att ta ner tassarna innan hon får hoppa ut så kommer hon förmodligen bara att behöva ett par gånger för att inse att det inte lönar sig att sätta upp tassarna. Nu blir det ju så att när du föser tillbaka henne så tycker hon det är obehagligt, så pass att hon till och med markerat mot dig en gång och då har hon helt missat att det sen kommer en belöning (hoppa ur bilen).