Att hela tiden ha nått i munnen, vad är det för beteénde?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Min häst kan ju inte ha täcke i hagen pga att han biter i det framtill, eller snarare drar i det. Men han gör bara så när någon annan häst ska leka med honom, då är det som om att han tar till det som "försvar". Han kan även komma med täcket i munnen och bjuda på det till hagkompisarna och även till mej på vägen in från hagen, grimmskaftet håller han oxå gärna i o vill att man ska dra som med en hund ungefär. När han bjuder mej på täcket brukar han även små gnägga och se snygg ut och sen riktigt gå på mej för att jag ska dra i det.
I boxen petar han inte på sitt täcke.

Idag var droppen efter att jag sett hur han misshandlade sitt täcke med hagkompis så efter att jag hade haft honom inne för en borstning så fick han gå ut utan täcke.
Jag stannade kvar för att se hur han lekte då. Dom började försöka bita på varandras huvuden men när det blev för våldsamt så började Fabian slänga upp ena frambenet för att försöka få tag i sitt täcke, han gjorde flera försök för att nappa tag i det utan resultat(täcket fanns ju inte där). Sen gjorde även hagkompisen likadan med sitt ben och krökt hals men utan att försöka bita i sitt täcke. Även hagkompisen försökte hitta Fabians täcke för att hjälpa till att dra(dom brukar ju hjälpas åt när Fabbe bjuder).
Efter ett tag börjarde Fabian bita i sin tunga istället och står då bara o håller i den som om att han lipade, så gör han även i stallgången om man klappar han på mulen.
Han vill gärna hålla saker i munnen som spön, presseningar osv.

Vad kan detta beteeénde bottna i?

Fabian ca 6 månader gammal biter sej i tungan:
fabbeca6mnader.jpg
[/IMG]

Närbild på en 6 år gammal Fabian:
Fabbeharentunga.jpg
[/IMG]

Fabian drar i sitt täcke:
p041.jpg
[/IMG]

Sv: Att hela tiden ha nått i munnen, vad är det för beteénde?

Han är ju bara bäbis! Låt han leka!
Fixa lite leksaker i hagen tex boll, stora pinnar (kan man både gnaga på och bära runt på)

Jag skulle absolut inte ha haft täcke/grimmor på risken att de fastnar och skadar sig är stor.

Va intressant! Har en valack i stallet som gör EXAKT samma sak med täcket, drar och sliter och nästan stoppar in det i munnen på hagkompisarna! Tyvärr kan man inte kalla honom bebis, 17 år... Inget grejjande i boxen och inte så "oral" med annat men ägaren håller på att få dåndimpen på detta eviga lappande! Finns det fler med samma problem som ioförsig är ganska charmigt när man inte behöver laga täcket själv? :D

Min valack drar också i täcket så där när polaren vill leka. Han tar tag i sitt täcke samidigt som han viftar med frambenet. Honom kan man inte heller kalla för bebis, han blir 21 nästa år. :p

Tack för svar. Fabian är dock ingen bebis längre, nu är han snart 10 år.

Han har själv fått dra in träd i hagen till honom själv och hans kompisar för att det ska vara roligare än täcket. Han aktiveras/motioneras 6 dagar/vecka och har även leksaker i boxen.

Jag lider med den stackars ägaren.

Alla i mitt stall tycker oxå Fabian är sååå söt när han gör så. Jag tycker mest han är dum, det ryker ju ett täcke i veckan ungefär.

Jag funderar på ett sånt där täcke som är ganska ovanligt, men man trär det över huvudet för det finns inga bogspännen på. För det är just vid bogspännena den svagaste punkten ligger. Att täckena är fula, fransiga och slemmiga fram till gör inget för min del.

Vart man ska hitta dom är en annan sak. Jag får väl designa ett eget täcke.

Från hagen idag:

Tydlig bild på tungan istället för täcket:
Jul-Kadrilljen-08056.jpg
[/IMG]

Leker med Harry:
Jul-Kadrilljen-08096.jpg
[/IMG]
Jul-Kadrilljen-08087.jpg
[/IMG]

Tuggar pinnar med Harry:
Jul-Kadrilljen-08100.jpg
[/IMG]

verkligen nytt för mig.. har inte hört liknande..förstår att det kostar en del med nya täcken hela tiden!

Jag har en sånt kille hemma. Jag har de på lösdrift och inte har täcka så ofta men när jag gjorde det så gick jag genom 4-5 täcke varje säsong. Han är vad det kallas för en Left Brain Extrovert. Dvs. att han har en väldigt aktivt hjärna. :D. En som tänker och vissa det utanför, en bussig häst, en som alltid hitta på saker Dessa brukar vara mera "munligt" hästar (motsatsen är en LB Introvert en häst som är mer indragen, tänker och planera saker om hur du kan göra alla arbete och de göra det minsta). Introverts vill göra så lite som möjligt Extroverts vill göra allt. Naffsa som en lek "du kan inte ta mig" Det är bara en lek eller att han blev uttråkat och har bara det att syssla med. Det är svårt att får bort dessa beteende utan att de hitta på nåt annat.

Jag acceptera att min kille bitar i sin täcke och andras. Jag hjälper till med att smörjer de med "no-bite"salva mm som hjälper ett tag. Min det är upp till mig att ser de smörjas hela tiden annars kan jag lika väl köpa en ny. Det hjälper att har MYCKET olika leksaker i hagen. Även om han ridas mycket på veckan så är det för de flesta bara kroppen som är stimulerat och inte hjärna. Om man vill får bort det så är det hjärnan som måste jobba. När min är under arbete (dvs. att jag stimulera han hjärna) så är det en skillnad om hur mycket han biter i saker mot när han inte arbetas med alls. Dessa hästar finns på olika nivå från låg till extream. Min är en extream pga att han inte bara biter i täcken men ALLT som han kan får tag på med munnen. Jag acceptera att han har en sånt personlighet. Han biter inte mig så länge jag är med, men med folk som inte kan, hitta han på lek fort :devil:. Han är inte elak men det är bara en lek för han. Men om han är straffat på fel sätt så är det lätt att förvandlar han till en aggressiv häst. Jag gör tvärtom vad de flesta gör. Jag använder det han kan (eller tycker är rolig). Han plockar upp saker för mig t ex padden, täcke, träns, borste mm när vi är tillsammans. När vi snickra stacket han bära hinken och hammaren. När hovis är där så vill han tugga på saker. Så har han även en "snutti rep" med sig han får tugga på. Bara att jag hitta på saker har han ändrat jätte mycket. Det är bättre att har han psykiskt frisk och glad på kostnad av en rep per år än att jag står och slå han och gör saker värre.

Tittade på bilderna:D Han har bara kul allt du beskrev är lek. som sagt du tog bort täcken så hitta han nåt annat...tungan.

Jag köpt mina de stora rep drag leksaker för hundar. Saker de kan bära och slänga runt. Foder boll att pyssla med. Pinnar är bara så kul för en kort tid. Stark gummi hinkar, bil/cykel däck, korta knutten rep gamla täcke som är i bittar och knutten, vägskonar. Vad som helst. :idea:

hahaha . låter lustigt men kan vara väldigt irriterande :S
kan dela med mig av liknande händelse:

Pats och Eppu var hagkompisar, båda två väldigt busiga.
en tråkig dag kom Pats fram med en käpp till Eppu, denna käpp började de leka med, leken gick ut på vem som fick ha den längst. de drog, hoppade, stegrade tillsammans - hela tiden med varsin ände av käppen i munnen.
så här höll de på i en vecka, varje dag med endast matpauser emellan.
men så blev jag tvungen att avbryta deras roligheter då Pats var min tävlingshäst, och förstås var det alltid han som "råkade" skada sig..
tyvärr fick jag det inte på film, å nu är Eppu såld.:(

men att de leker såhär beror nog på uppfinningsrikedom i samband med tråkig vardag. egentligen ganska bra, för jag tror att en sådan häst är väldigt lyhörd och vill gärna jobba ( båda av mina yrbollar var väldigt lätta att jobba med)

men fy va jobbigt med nya täcken varje vecka :S

Vart man ska hitta dom är en annan sak. Jag får väl designa ett eget täcke.

Heej! :) min kompis har precis ett sånt täcke som du vill ha. Han köpte det faktiskt på ÖB för nån 100-lapp bara. Inte så fult som man tror, mörkgrönt med bruna "läder"-detaljer :)

Heej! :) min kompis har precis ett sånt täcke som du vill ha. Han köpte det faktiskt på ÖB för nån 100-lapp bara. Inte så fult som man tror, mörkgrönt med bruna "läder"-detaljer :)

Åh, intressant. Men vart bor ni? Är det inte så att ÖB köper in ett stort parti av nått och det kan varriera från butik till butik?
Men om inte annat så kanske det finns något märke eller nått på täcket som man kan söka på?, om inte annat kanske man kan höra sej för hos just den ÖB affären.

Åh, intressant. Men vart bor ni? Är det inte så att ÖB köper in ett stort parti av nått och det kan varriera från butik till butik?
Men om inte annat så kanske det finns något märke eller nått på täcket som man kan söka på?, om inte annat kanske man kan höra sej för hos just den ÖB affären.

OKej, jag bor i karlstad och butiken ligger utanför i ett ställe som heter vålberg :) ingen aning hur de köper in, har ingen koll :P vet bara att han köpte det därifrån :)

Jag har en sån häst. Biter på precis ALLT. Sig själv, sin tunga, saker, bett i munne tycker han är toppen och helst ska även tyglarna vara i munnen. Han biter tag i sin kota eller svans när han ligger ner och vill leka. Ute i hagen biter han på allt han hittar och när vi är ute och rider plockar han ofta upp skräp och tar med sig det hem. Om inte munnen är full av tyglar förstås.

Jag har gett upp. I början plockade jag genast ut allt ur munnen ¨på honom och sa bestämt nej men det tar 2 sekunder så har han svalt det igen. Vissa saker nöjer han sig inte heller med att bita i utan sväljer dem. Ni anar inte vad jag hittat i hans träck :crazy:

Jag har en sån häst. Biter på precis ALLT. Sig själv, sin tunga, saker, bett i munne tycker han är toppen och helst ska även tyglarna vara i munnen. Han biter tag i sin kota eller svans när han ligger ner och vill leka. Ute i hagen biter han på allt han hittar och när vi är ute och rider plockar han ofta upp skräp och tar med sig det hem. Om inte munnen är full av tyglar förstås.

Jag har gett upp. I början plockade jag genast ut allt ur munnen ¨på honom och sa bestämt nej men det tar 2 sekunder så har han svalt det igen. Vissa saker nöjer han sig inte heller med att bita i utan sväljer dem. Ni anar inte vad jag hittat i hans träck :crazy:
Prova med trickträning det är väldigt bra hjärnmat och stimulans för hästen och nästan alla hästar kan gå utan täcke faktiskt.

Med tanke på bilderna så trodde jag han var unghäst!

Men vissa specielt valacker växer aldrig ifrån detta beteendet, här är ett sätt att rädda täcket:

http://www.mantorpstravshop.se/bilder/haklapp 150 .jpg

Fler med samma problem:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=742781

Den första bilden du visade var en sådan jag har, som jag inte vill ha på honom då jag är rädd att den gör illa honom, sen kan han inte försvara sej i hagen när dom andra leker med honom.

Du detta kan nog vara en tråd för oss båda. Har också ett kallblod som bara måste bita på allt! Dock har han inte kommit på att han även kan tugga på täcket om han vill, vilket är tur.

Men grimskaft, detta goda, smakfulla och delikata grimskaft ska man gnaga på stup i ett. Eller vad sägs som att bita på allt som är bort av trä? Eller tyglarna! Jajamensan då blir matte glad.

Han flippar tammef*n med mulen överallt, blir tokig. Även då jag är ute och rider, ner med mulen i snön eller ta dig en grankvist!

Jag kallar honom för bebis för det är just så han beteer sig, trots att han är 6.

Detta är mycket frustrerande.:devil:

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·
Hundträning Mina hundar håller på och morrar. Framförallt om vi ligger i sängen och alla vill in under täcket. Jag tycker att ska man tvunget ligga...
2
Svar
37
· Visningar
2 900
Senast: Lyan
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 362
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 823
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar