Sv: Att ha hunden lös eller kopplad
Intressant synvinkel! Jag förstår inte fullt ut vad du menar, men på ett ungefär.
När det gäller min hund håller han alltid koll på mig, särskilt när vi är själva. I skogen tillåts han ha en ganska stor räckvidd, och han rör sig ständigt i cirklar/halvmånar framför mig.
Nu skulle jag däremot inte kalla det för
följsamhet - snarare feghet. Han har nämligen, allt sedan valptiden, hållit sig nära mig.
Jag har inte behövt jobba så mycket med inkallningen
utanför hemmet , där han alltid naturligt "visar" mig om det kommer någon (är det någon vi känner visar han enorm glädje, är det en okänd blir han glad men "avvaktande") - även det ser jag som lite feghet...
Men i övriga situationer, där störningen blir stor, i form av barn/personer vi känner/hundar/övriga djur, sådant som gör honom överlycklig och fruktansvärt ivrig - där har vi kämpat och åter kämpat. Jag kräver att han ska lyssna även om grannens barn spelar fotboll eller våra bästa vänner kommer och hälsar på.
Imorse tex, då min kompis kom med två av sina hundar (varav en valp), då platsade jag Boris mitt på gårdsplanen, och där fick han ligga tills de hunnit ut ur bilen mm. Kan säga att det krävs en hel del viljestyrka av honom för att klara av det, men det är lika roligt varje gång!
Alltså, förstår du hur jag menar?
Av det jag har berättat - uppfattar du att min hund "brister i följsamheten"?
Är
olydig och
icke följsam samma sak?