Att granska är inte att ha en agenda

I veckan kallade SWB till ett möte där de kritiserade Ridsports rapportering om avelsfrågor – och frågade om vi eller vår medarbetare har en agenda mot organisationen. Det är en anklagelse vi måste bemöta. För det handlar inte bara om relationen mellan Ridsport och SWB – utan om något mycket större: pressfrihet, journalistiskt ansvar och rätten att granska.

Ah inte så svårt att räkna ut vem som blev kränkt och vill försöka styra vad som kablas ut och skrivs. Jag är inte alltid ett fan av tidningen ridsport men jag håller med dem här. SWB måste tåla att granskas.

Jag undrar var gränsen för jäv går btw? Tex så fick Micke Nolin bedöma avkomma/avkommor efter Niveau utan det ansågs vara jäv med bedömningen att han skulle klara av det. Hur har det funkat när jag vet att Gustaf Johansson varit domare ute på treårstest också med tex Mr Vain avkommor? Jag har mycket svårt att se hur hingstägarna skulle kunna vara neutrala i sina bedömningar på avkommor efter sina hingstar. I fallet här borde det vara uppenbart när Eoin är sambo med Wilma som blir sponsrad med miljoner i form av hästar och antagligen pengar också från Gustafs familjeföretag inte kan vara opartisk i sin bedömning. Jag tror inte det var tänkt att ta in Helena T från början utan det är bara en efterkonstruktion för att snygga till det hela efter att folk och tidningen ridsport ifrågasatte. En nagel i ögat som retar upp personer som vill söndra och härska i fred utan att folk vågar uttala sig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 447
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 708
Senast: Johanna1988
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 656
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 878
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXI
  • Ljudbok?
  • Vad såg ni senast? Del 3

Hund, Katt, Andra Djur