Att föda upp Araber

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare san123
  • Startdatum Startdatum
S

san123

Hej
Har i flera år funderat på att föda upp araber.
Har nu gjort slag i saken och köpt två hästar som jag gillar och tror på.
Har läst böcker och olika forum under flera år. Talat med många och inser att det verkar inte finnas en sanning, utan väldigt många åsikter när det gäller hästar generellt och Araber i synnerhet.

jag har stött på flera begrepp som man tydligen skall helt enkelt förstå. annars är man lite dum helt enkelt. MEn nu tänker jag göra mig dum här

vad innebär begreppet asil ?
har förstått att det skall vara väldigt fint, men hur vet man om en häst är det?

Sedan undrar jag om det är något speciellt man skall tänka på när man har skaffat åringar.

jag har väldigt bra kontakt med uppfödaren men nu vill jag har mer inputt från flera.

båda hästarna är fallna efter Xetran b.w, det ena stot är ur Modesty och det andra stot är ur Regina.

Skall man ställa ut dem och i sådana fall, var och när?

Hur skall man förbereda hästarna på utställningar?
jag tror ju inte att det bara är att åka iväg med dem och tänka att det går nog bra utan man måste ju öva lite. men när börjar man med det?

vilka utställningar är bra att åka på?

när det gäller framtid och avel,
men tanke på linjerna, vad skall man tänka på då?

vill gärna ha svar och synpunkter från er.
Många verkar vara väldigt kunniga
Frid

Sv: Att föda upp Araber

Ang utställningar så skickar de flesta iväg sina hästar på träning.
Det är proffsen som vinner, och är man inte väldigt duktig själv så får man nog ha en förbaskat bra häst för att vinna tyvärr.

Utställningar anordnas lite var stanns i landet. Blommeröd i Hörr i Skåne brukar ha en fin utställning varje år, dit kommer även utländska hästar.Nu har iof inte jag varit där på flera år (trots stuga på 10 min. gångväg där ifrån). Riksen brukar oxå vara en trevlig tillställning, vet inte var den hålls iår iof.

Förr, när jag höll på med arabhästar så åkte jag på alla utställningar som publik, visade aldrig nått o visst är det som Kimmis87 säger, det är i stort sett alltid samma handlers som vinner, att skicka iväg sin häst på träning hos någon av dessa är väldigt vanligt.
Kan du inte få uppfödaren till dina hästar att visa?

Nu verkar det som du har köpt hästar av arrangören till en stor utställning, så där borde du kunna få mycket mer tips. Där blir en utställning i år, t.ex., första helgen i juli brukar det bli.

Man måste inte ställa ut, nej, men många uppfödare gör det.

Första steget i förberedelserna bör vara att åka som åskådare på ett antal utställningar! Då får du se vad det innebär och vad som förväntas av hästarna. Väl på plats är jag säker på att det finns kunniga i publiken som kan svara på frågor och förklara mer om detaljerna kring tävlingarna och träningen bakom. Hästfolk brukar vara ett snacksaligt släkte!

Årets utställningar kan du hitta i SAHF:s kalendarium på hemsidan.

Utställningar är också givande för avelsintresserade, som du. Där kan du se hästar i alla åldrar och från alla möjliga linjer.

Det finns inga genvägar, det är bara att titta på så mycket hästar möjligt och kolla vilka stammar och egenskaper de har. Bilda dig en uppfattning av vad du gillar, vad du inte gillar, vilka linjer motsvarar dina förväntningar. Om möjligt, fråga erfarna uppfödare, men fråga fler än en!! Det finns lika många uppfattningar som uppfödningar, inga rätt eller fel.

Nu dröjer det ju länge innan det är utställningssäsong, men kanske kan du besöka uppfödare, eller surfa runt på hemsidor på nätet och se vad som finns därute. Det är bara att börja gräva! Lycka till!

Det finns mycket att tänka på och tyvärr är det som ThinkArab säger; det finns inga genvägar. Man måste själv samla och samla och samla information. Så småningom kommer bilden av hur dina egna avelsmål ser ut att klarna. Du har i alla fall börjat bra och köpt välstammade hästar (enligt mig).

Men en sak tycker jag att du ska göra i alla fall; CA-testa (cerebellär abiotrofi, på engelska cerebellar abiotrophy) hästarna innan du sätter dem i avel. Om du inte vet vad det är så finns det en utmärkt artikel på SAHF:s hemsida om det.

Carina på Silver Arabians

hej
vad kul att ni tar er tid att svara. Dig Carina har jag talat med en gång får några år sedan angående en häst som du du hade till salu. Ett sådant test som du nämner har jag tänkt att ta på dem. Det är väldigt bra att du påminner om det.

På frågan om att det inte finns några genvägar är det ju så oavsett vad man håller på med.
visst kan man samla och samla och samla information. det är ju bra.

men ärligt talat, vad för typ av information skall man samla.
vad skall man tänka på?
För att samla rätt information måste man ju veta vad det är för typ av information man vill ha tänker
jag. En del kanske tycker att jag är rätt dryg och det får de väl tycka om de vill.
likaså frågan om egna avelsmål. målet att föda upp bra araber är ju fint tänker jag.
Det är ett mål jag har.

Men det är ju ett rett brett mål som är så brett att det inte är ett mål i sig.
just frågan om stammar och egenskaper är ju spännande i sig.
vilka stammar har bra egenskaper enligt er då ?

Samma sak gäller som vid all annan uppfödning; använd friska och sunda avelsdjur med bra exteriör och bra mentalitet.
Man kan ha som mål att bara använda testade (CA, SCID) och röntgade avelsdjur. Röntgen rekommenderas eftersom det finns problem med cystor och lösa benbitar.
Ta reda på så mycket du kan om bra hästexteriör, om du inte redan kan ämnet bra.

Uppfödare har olika mål med sin avel. Vissa satsar på att få fram framgångsrika utställningshästar, andra på att få fram galoppörer eller distanshästar. Många har som mål att få fram hästar som både vinner utställningar och tävlas framgångsrikt i t ex distans eller dressyr.

Vilka linjer som ger vad är ett omfattande och lite kontroversiellt ämne. Du måste prata med olika uppfödare och åka runt på utställningar med kamera och anteckningsbok. Läsa stamtavlor, jämföra hästar med olika härstamning, åka på distanstävlingar och se vilka stammar som ligger bakom de hästarna och så vidare. (Nu är du kanske inte intresserad av just distans, jag bara tog det som exempel!)

Det finns många vägar att gå, och det finns ingen genväg. Det tar tid och kräver ett brinnande intresse, samt att man hittar en egen linje som man vågar följa även när man får mothugg, vilket man får.

Ett bra tips är skaffa en mentor som du kan bolla dina frågor och tankar med, någon uppfödare som du trivs med och litar på. Så gjorde jag och säkert många andra med mig!

Det finns inget enkelt svar på det heller. För att du ska komma underfund om vilka just dina avelsmål är behöver du ut och se hästar och träffa uppfödare och hästägare. Du måste ta reda på vad du själv vill ha för resultat. Lär känna folk och prata med så många du kan. Efter ett tag kommer du att märka att du håller med vissa av dem och andra tycker du är helt fel ute. Då har du börjat forma dina mål. Sök kontakt med dem du tycker gör ett bra jobb i dina ögon och diskutera med dem. Hur har de tänkt och varför? Lyssna på dem som du tycker har samma värderingar som du själv.

För mig personligen, som avlar helpolskt, så är det otroligt värdefullt att åka till "Pride of Poland" så ofta det går. Jag lär känna nya uppfödare från hela världen och lär mig massor varje gång och mitt eget avelsmål blir tydligare och tydligare.

En annan sak att ta hänsyn till som uppfödare (om man nu har som ambition att sälja sina uppfödningar) är marknadens krav och önskningar. Man får dock inte glömma att marknaden inte är något enhetligt, utan består av en mängd olika marknader. Det är två fällor man ska passa sig för att falla i som uppfödare.

Det ena är att ha som enda avelsmål att föda upp det som är lättsålt just nu. Om du ska göra det måste det vara för att du själv tycker att just det är det bästa, trots att det råkar vara trendigt just nu. Trender kommer och går och avel är ett långsiktigt arbete. När du väl når dit har förmodligen trenderna ändrats.

Det andra är att göra avkall på sina egna mål för att föda upp det som är säljbart. Det är betydligt bättre för din långsiktiga avel att du håller dig till det du tror på och aldrig gör avkall på den kvalitet du vill ha och istället försöker hitta de kunder som uppskattar samma saker som du själv. Det gäller att hitta sin egen nisch och ha som ambition att bli bäst inom just den nischen.

PS Cornelia svarade samtidigt som jag skrev. Som du ser så är vi inne lite på samma spår.

Senast ändrad:

På frågan om att det inte finns några genvägar är det ju så oavsett vad man håller på med.
visst kan man samla och samla och samla information. det är ju bra.

men ärligt talat, vad för typ av information skall man samla.
vad skall man tänka på?
För att samla rätt information måste man ju veta vad det är för typ av information man vill ha tänker
jag. En del kanske tycker att jag är rätt dryg och det får de väl tycka om de vill.
likaså frågan om egna avelsmål. målet att föda upp bra araber är ju fint tänker jag.
Det är ett mål jag har.

Men det är ju ett rett brett mål som är så brett att det inte är ett mål i sig.
just frågan om stammar och egenskaper är ju spännande i sig.
vilka stammar har bra egenskaper enligt er då ?

Jag tror det är svårt att börja med att diskutera blodslinjer. Tror du måste börja med att ställa lite frågor till dig själv. :) Börja med denna: varför vill du föda upp araber?

Alltså, varför just araber, varför inte connemara, islänningar, halvblod...? Vad är det med araben som lockar just dig?

Om du inte redan har järnkoll (jag utgår nu från att du är totalnybörjare) skulle jag tipsa om att börja med lite grundläggande fakta om rasen? Vad vet du om den? Känner du till dess historia, varför den ser ut som den gör, vad den använts till genom historien, vilka egenskaper den har som skiljer den från andra raser, osv osv? Studera rasbeskrivningen! Googla!

Och sedan är det faktiskt att glo, glo, glo, glo, glo och glo på hästar som är det allra mest lärorika...men visst tar det tid.

Ju mer insatt du blir desto lättare kommer det bli att formulera mer konkreta frågor. För frågetecknen tar aldrig slut, de har en tendens att bara bli fler och fler..! :crazy: Men det är väl också tjusningen! :d

Sedan mer att tänka på. Vad vill du att dina uppfödningar skall användas till? Även om det inte borde vara så, så går den en stark skiljelinje mellan bruks- och utställningsaraber. Att föda upp det senare är ett långt mer mödosamt arbete. Att träna unghästar och visa dem i brukssammanhang - galopp, distans, treårs (finns det senare ens för araber?) m.m. krävs ju då. Och att de visa att de pallar för det. Här är långt större risker och "svinn" än i utställningssammanhang.

Och egentligen borde ju alla araber födas upp med syftet att brukas. Så frågan är väl inte bara utställning utan även då dina avelsstons prestationer och hingstarna du använder.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Glöm inte den absolut största kategorin köpare i Sverige; de som vill ha en trevlig ridhäst att ha roligt med i skogen, kanske visa på någon utställning på regional nivå och tävla lite småtävlingar inom någon sportgren.

Självklart ska alla hästar avlas för att brukas, annars får man det svårt, för svinnet är oerhört stort när det gäller utställning. Det är inte många som håller för toppen där heller och marknaden är pytteliten. De allra flesta säljs som ridhästar till "vanligt" folk. Frågan är om föräldrarna måste ha 5 år på banan eller 300 distansmil som meriter för det? Det kanske räcker med mer moderata krav?

Givetvis liksom inom halvblodsaveln är de allra flesta hobbyhästar. De allra flesta halvbloden har dock fäder med fantastiska meriter i tävlande och hållbarhet. Och de allra flesta hästar är ändå bara vanliga hobbyhästar.

Inom arabaveln däremot verkar det räcka om hingsten sett snygg ut i utställningsringen.

Hälsning Maja

Sedan mer att tänka på. Vad vill du att dina uppfödningar skall användas till? Även om det inte borde vara så, så går den en stark skiljelinje mellan bruks- och utställningsaraber.

Om det inte borde vara så, varför uppmuntra nya uppfödare att cementera uppdelningen? :confused: Otroligt märklig inställning.

Som sagt, läs på om rasens bakgrund. Araben är definitivt en brukshäst, med ett mycket särpräglat utseende. Däri ligger själva rastypen.

Ursäkta trådkap.

Har funderat lite över arabernas makhöjd.
Vad är det vanligaste måttet på en arab, eller är det väldigt varierande?

Ursäkta trådkap.

Nej, den varierar inte jättemycket. De allra flesta ligger mellan 150 och 155 cm (eller kanske 148-153), även om undantag på neråt 140 och upp över 160 finns. Det som däremot kan variera mycket är massan, så två hästar med mankhöjd 150 cm kan kännas väldigt olika "stora".

Ursäkta trådkap.

Jag tror som carinaso att standardhöjden ligger på cirkus 148-153 i Sverige. Sedan tror jag det kan variera lite mellan länder beroende på om det är vanligt/populärt med blodslinjer som ger stort/smått där.

Jag har faktiskt träffat på några araber i c-ponnyhöjd men alla har varit tämligen inavlade.

Ok..
Brukar de polska linjerna bli större?(högre), eller varierar det också mycket?

Tycker araber är intressanta , de kan användas till så mycket.
Sedan är de väldigt utrycksfulla och även vackra !!

Tack för svar:bow:

Jag tror som carinaso att standardhöjden ligger på cirkus 148-153 i Sverige. Sedan tror jag det kan variera lite mellan länder beroende på om det är vanligt/populärt med blodslinjer som ger stort/smått där.

Jag har faktiskt träffat på några araber i c-ponnyhöjd men alla har varit tämligen inavlade.

Jag har träffat två maxade C-ponny araber, äkta, inte det minsta inavlade utan rejält outcross... Så det tror jag inte ett dugg på att detta är boven

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 747
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 390
Senast: Sezziyanen
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 897
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka