Att bli uppfödare

Sandra78

Trådstartare
Antag att man - om allt stämmer in - har för avsikt att föda upp en valpkull om ca 5 år.
Vad ska man se till att "ha klart" till dess? Naturligtvis kunskap om och intresse för rasen, men mer?
SKK's uppfödarutbildning? När är man seriös som uppfödare av en bruksras? Ska man ha egna tävlingsresultat i alla grenar?

Antag att man - om allt stämmer in - har för avsikt att föda upp en valpkull om ca 5 år.
Vad ska man se till att "ha klart" till dess? Naturligtvis kunskap om och intresse för rasen, men mer?
SKK's uppfödarutbildning? När är man seriös som uppfödare av en bruksras? Ska man ha egna tävlingsresultat i alla grenar?

Du glömde det viktigaste: målet med aveln. Har man inget mål att sträva efter behöver man inte föda upp - du vet ju inte vad du är ute efter och blir bara en av alla "valpproducenter".

Förutom det du nämnde kan det ju vara bra att hitta och ansöka om ett kennelnamn, något som kan ta lång tid då avslag är mycket vanliga.
Ska man föda upp arbetande hundar är det ju till absolut fördel om man ser till att använda sig av hundar med arbetsmeriter och gärna tävla aktivt själv.

Man bör väl också planera lite i hemmet beroende på vilken ras man föder upp. Bygga hundgård, planera och göra i ordning ett hundrum/valprum etc.

Tack! Ett mål finns redan även om det absolut kan preciseras mer.

Vi har en ung tik på foder och om hon uppfyller önskemålen om meriter, hälsa etc så är tanken att ta en kull på henne när hon övergår i vår ägo, om vi känner oss mogna för det vill säga. Då har hon förhoppningsvis haft en kull hos ägaren så vi kan åka lite snålskjuts på hennes research på tänkbara hanar tex.

Inte att förglömma- tid att utvärdera tidigare avkommor i ert fall. Och om hon då har tillräckligt att tillföra rasen med ännu en kull.

Men ja. Mål (med prioriteringsordning), hälsotester, koll på rasen, meritering, hela tiden utvärdera tiken och släktingarna, skaffa sig kunskap dels om avel men även allt annat så du kan svara på valpköparnas frågor om varför valpen beter sig som den gör, hur de lär den att komma på inkallning, hälsa, foder osv. Uppfödarutbildning, koll på RAS, grundläggande genetikkunskaper, ha kontakter att rådfråga, lämpligt boende, sparkonto...
Tankar kring hur du själv ser på din avel, vilken etik du vill ha osv.

Lite så tänker jag som går i liknande tankar :)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 730
Senast: hundtant
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 713
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 986
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar