Att beviljas kejsarsnitt

Sv: Att beviljas kejsarsnitt

Håller med fullständigt. Vill man inte föda barn så får man se till att inte bli gravid.

Vallhund - hoppas verkligen att du och ditt barn mår bra efter allt elände!

+Nasseman

Visst äger vi våran egen kropp, det innebär att om man inte anser sig klara av en normal förlossning så ser man till att inte bli gravid.

Men vad fasen menar ni ?

Så jag som inte klarar av att föda vaginalt ska inte få skaffa barn enligt ert tycke? Det var nog det lägsta och jävligaste jag läst på länge :mad:

Håller med fullständigt. Vill man inte föda barn så får man se till att inte bli gravid.

Så "vi" som inte kan föda barn på den "normala" vägen ska alltså se till så att vi inte blir gravida. Tycker att alla ska ha rätt till att skaffa barn...

jag förstår att ni/du tog illa upp över det, det var verkligen en konstig åsikt :crazy:

Vem bestämmer vad som är en normal förlossning ?

För den som inte *kan* föda vaginalt så är ett KS en normal förlossning :idea:

Fråga inte mig, fråga Vallhund och Nasseman.

Skriver man så antas det att man menar normal = vaginal, men för mitt hjärtas skull ska jag nog välja att tolka det som du föreslog =)

Ta inte åt dig! Och inte ni andra heller, som fått era barn med kejsarsnitt. Vallhund och nasseman hade nog inte riktigt tänkt igenom vad de skrivit, eller så har de svårt för att sätta sig in i andra människors situationer.

Som om förlossningssättet skulle spela någon roll för om man blev en bra förälder eller inte.....

Ta inte åt dig! Och inte ni andra heller, som fått era barn med kejsarsnitt. Vallhund och nasseman hade nog inte riktigt tänkt igenom vad de skrivit, eller så har de svårt för att sätta sig in i andra människors situationer.

Som om förlossningssättet skulle spela någon roll för om man blev en bra förälder eller inte.....

Jag tolkade det som att det låg en betoning på VILL, inte kan. Och jag retar mig också på folk här som skriver att "smärta är inte min grej". Då har man kanske inte rätt mognad för föräldraskap, för det är ju inte bara fysisk smärta under några timmar det handlar om, utan ev smärta i nio månader, för att inte tala om den psykiska belastning det innebär att ensam ha ansvar för någon annan människa.

Jag tolkade det som att det låg en betoning på VILL, inte kan. Och jag retar mig också på folk här som skriver att "smärta är inte min grej". Då har man kanske inte rätt mognad för föräldraskap, för det är ju inte bara fysisk smärta under några timmar det handlar om, utan ev smärta i nio månader, för att inte tala om den psykiska belastning det innebär att ensam ha ansvar för någon annan människa.

Nu får du väl samla dig lite...
Du kan ju inte jämföra smärta vid förlossning med psykiskt belastning (och vaddå ensam med ansvar?) eller eventuell smärta under graviditeten!
Dessutom förstår jag inte varför ni fokuserar på smärtan och tror att det är därför jag (och fler med mig) inte vill föda vaginalt? Ont kommer man ju ha oavsett förlossningssätt så det är väl inte relevant... Men jag förstår inte varför man måste tycka om smärta för att vara en bra förälder? Min pappa är en riktig mes när det gäller smärta men jag kan inte påstå att han är en sämre förälder än min mamma som har hög smärt-tröskel...

*Delvis trådkap*

Blanda inte ihop rädsla för att föda med att man inte är mogen att vara förälder. Som jag tidigare har skrivit i tråden så är jag fruktansvärt rädd för att föda vaginalt, inte för att "smärta inte är min grej" utan för att jag av någon anledning har en fruktansvärd rädsla inför detta, varför skall inte rädsla för att föda barn tas på samma allvar som andra rädslor eller fobier?
Som Minna86 skrev så handlar det inte om smärtan i sig, utan det ligger djupare än då, för vissa.

Jag har tänkt att kontakta barnmorska för att kunna reda ut denna rädsla innan jag över huvud taget blir gravid, just för att jag vill inte sitta där, gravid och känna att ingen tar en på allvar när jag väl sitter i den situationen. Mitt mål är självklart att rädslan skall hållas på "normal" nivå sedan.

Men jag tycker att det är för j*vligt rent ut sagt att folk kan påstå att man inte är mogen som förälder på grund av att man är rädd för att föda. Som med allt annat så har olika personer genomgått olika saker i sina liv, vilket styr ens tankar och känslor i olika situationer. Allt är inte svart eller vitt.

Men jag tycker att det är för j*vligt rent ut sagt att folk kan påstå att man inte är mogen som förälder på grund av att man är rädd för att föda. Som med allt annat så har olika personer genomgått olika saker i sina liv, vilket styr ens tankar och känslor i olika situationer. Allt är inte svart eller vitt.

Det beror på vilka argument man anför, vill jag påstå. Om man skriver att "smärta är inte min grej" så får det i alla fall mig att ilskna till. Tror den här personen av någon anledning att alla andra tycker att smärta är helt okej - ja, för att inte säga roligt - och att det är varje människas rätt att önska sig ett smärtfritt liv (på andras bekostnad)?

Fobier går mycket fort och framgångsrikt att behandla. Så det är jättebra att du är beredd att ta tag i det. Men Minna86 hävdar att det är poänglöst, för hon vet redan vad hon behöver veta och andra människor ska minsann inte ska bestämma över hennes kropp, typ. Det säger ingenting om hennes rädsla, men väldigt mycket om hennes inställning. Och den anser inte jag vara förenlig med föräldraskap, där man måste anpassa sig helt efter en annan individ.

Dessutom är det så att vaginala förlossningar enligt studier är bättre för mamman - rent psykiskt. Så om man nu värnar om sitt välmående efter förlossningen är det en bra idé att seriöst försöka bearbeta sin fobi.

Nu får du väl samla dig lite...
Du kan ju inte jämföra smärta vid förlossning med psykiskt belastning (och vaddå ensam med ansvar?) eller eventuell smärta under graviditeten!

Jag har ingen aning om vad du är rädd för, och du visar väl inte några direkta tecken på att vilja ta reda på det heller. Ena stunden är det sprickor, andra gånger är det smärta. Det är din inställning till problemet som vittnar om omognad, inte rädslan i sig.

Det beror på vilka argument man anför, vill jag påstå. Om man skriver att "smärta är inte min grej" så får det i alla fall mig att ilskna till. Tror den här personen av någon anledning att alla andra tycker att smärta är helt okej - ja, för att inte säga roligt - och att det är varje människas rätt att önska sig ett smärtfritt liv (på andras bekostnad)?

Detta köper jag, att man inte skall använda sig av vissa metoder "bara för att".

Fobier går mycket fort och framgångsrikt att behandla. Så det är jättebra att du är beredd att ta tag i det. Men Minna86 hävdar att det är poänglöst, för hon vet redan vad hon behöver veta och andra människor ska minsann inte ska bestämma över hennes kropp, typ. Det säger ingenting om hennes rädsla, men väldigt mycket om hennes inställning. Och den anser inte jag vara förenlig med föräldraskap, där man måste anpassa sig helt efter en annan individ.

Dessutom är det så att vaginala förlossningar enligt studier är bättre för mamman - rent psykiskt. Så om man nu värnar om sitt välmående efter förlossningen är det en bra idé att seriöst försöka bearbeta sin fobi.

Okej, då förstår jag, det var det jag ville att vissa skulle förstå, att det rör sig om rädsla, och att det är djupare än att "det löser sig när man väl ska föda". Men som sagt, i och med att det rör sig om rädsla sov så kan man förhoppningsvis få den hjälp som man söker och behöver.

Ja spricker du så spricker du, det kan bli åt alla olika håll och riktningar. Snitt blir ett streck, och du vet säkert hur det kommer att sitta.

Men du vet ju inte hur snittet sitter inuti. Dessutom flyttar skuffar de ju andra organ åt sidan under operationen och det händer att man flera år senare råkar ut för tarmvred. Även om man nu inte gör det så får man oftast diverse "oförklarliga" bubbel i magen i framtiden som gör att man undrar.

Sedan kan det ju bli som för min dotter som råkade snittas lite i huvudet hon när hon plockades ut...

Dessutom kapar man fler nerver när man snittar än när man spricker. Med känselbortfall och skumma smärtor som resultat, det är ju regel vid snitt men direkt ovanligt vid sprickor. Slemhinna läker helt enkelt bättre och fortare än muskler och nerver om det går sönder.

Dessutom kapar man fler nerver när man snittar än när man spricker. Med känselbortfall och skumma smärtor som resultat, det är ju regel vid snitt men direkt ovanligt vid sprickor. Slemhinna läker helt enkelt bättre och fortare än muskler och nerver om det går sönder.

Det kan jag skriva under på, klippet var betydligt jobbigare att läka än rupturerna jag fick

Så tolkade jag inte alls Vallhunds inlägg, det var varken vill eller kan med och Nasseman höll med.
Men nu släpper jag det

I övrigt håller jag med dig i diskussionen, det är skillnad på vill och kan.

Selma snittades också, hon har ett streck på sin kind som minne från när hon kom till världen.

64336_458572964760_503859760_5008435_2195737_n.jpg

:eek:

Vad obehagligt, själv var jag lite hispig över märket efter elektroden på Gustavs huvud :crazy:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 935
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka