Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst äger vi våran egen kropp, det innebär att om man inte anser sig klara av en normal förlossning så ser man till att inte bli gravid.
Håller med fullständigt. Vill man inte föda barn så får man se till att inte bli gravid.
Ta inte åt dig! Och inte ni andra heller, som fått era barn med kejsarsnitt. Vallhund och nasseman hade nog inte riktigt tänkt igenom vad de skrivit, eller så har de svårt för att sätta sig in i andra människors situationer.
Som om förlossningssättet skulle spela någon roll för om man blev en bra förälder eller inte.....
Jag tolkade det som att det låg en betoning på VILL, inte kan. Och jag retar mig också på folk här som skriver att "smärta är inte min grej". Då har man kanske inte rätt mognad för föräldraskap, för det är ju inte bara fysisk smärta under några timmar det handlar om, utan ev smärta i nio månader, för att inte tala om den psykiska belastning det innebär att ensam ha ansvar för någon annan människa.
Jag tolkade det som att det låg en betoning på VILL, inte kan. Och jag retar mig också på folk här som skriver att "smärta är inte min grej". Då har man kanske inte rätt mognad för föräldraskap, för det är ju inte bara fysisk smärta under några timmar det handlar om, utan ev smärta i nio månader, för att inte tala om den psykiska belastning det innebär att ensam ha ansvar för någon annan människa.
Men jag tycker att det är för j*vligt rent ut sagt att folk kan påstå att man inte är mogen som förälder på grund av att man är rädd för att föda. Som med allt annat så har olika personer genomgått olika saker i sina liv, vilket styr ens tankar och känslor i olika situationer. Allt är inte svart eller vitt.
Nu får du väl samla dig lite...
Du kan ju inte jämföra smärta vid förlossning med psykiskt belastning (och vaddå ensam med ansvar?) eller eventuell smärta under graviditeten!
Det beror på vilka argument man anför, vill jag påstå. Om man skriver att "smärta är inte min grej" så får det i alla fall mig att ilskna till. Tror den här personen av någon anledning att alla andra tycker att smärta är helt okej - ja, för att inte säga roligt - och att det är varje människas rätt att önska sig ett smärtfritt liv (på andras bekostnad)?
Fobier går mycket fort och framgångsrikt att behandla. Så det är jättebra att du är beredd att ta tag i det. Men Minna86 hävdar att det är poänglöst, för hon vet redan vad hon behöver veta och andra människor ska minsann inte ska bestämma över hennes kropp, typ. Det säger ingenting om hennes rädsla, men väldigt mycket om hennes inställning. Och den anser inte jag vara förenlig med föräldraskap, där man måste anpassa sig helt efter en annan individ.
Dessutom är det så att vaginala förlossningar enligt studier är bättre för mamman - rent psykiskt. Så om man nu värnar om sitt välmående efter förlossningen är det en bra idé att seriöst försöka bearbeta sin fobi.
Ja spricker du så spricker du, det kan bli åt alla olika håll och riktningar. Snitt blir ett streck, och du vet säkert hur det kommer att sitta.
Sedan kan det ju bli som för min dotter som råkade snittas lite i huvudet hon när hon plockades ut...
Dessutom kapar man fler nerver när man snittar än när man spricker. Med känselbortfall och skumma smärtor som resultat, det är ju regel vid snitt men direkt ovanligt vid sprickor. Slemhinna läker helt enkelt bättre och fortare än muskler och nerver om det går sönder.