Att beviljas kejsarsnitt

Sv: Att beviljas kejsarsnitt

Fast egentligen är det ju ganska vanligt att klara sig helt utan smärtlindring. Bara inte hos oss i västvärlden...

Därför att det inte finns smärtlindring att tillgå, ja. Då har man ju inget val. :crazy:

Och hur definierar du västvärlden? Kvinnor som föder på sjukhus, där det finns tillgång till smärtlindring, använder den, oavsett var i världen de befinner sig. Kvinnor som föder hemma, utan tillgång till smärtlindring, använder den inte. Oavsett var i världen de befinner sig.

Det är en myt att t ex fattiga afrikanska kvinnor klarar sig lika bra utan läkarvård och läkemedel vid förlossning och föder enklare och mindre smärtsamt än vi. De biter ihop, för att de inte har något att välja på, många (både kvinnor och barn) dör, och eftersom förlossningsskadorna inte behandlas får de men för livet istället. Ungefär som att i Afrika klarar de minsann att ha AIDS och HIV utan att behöva dyrbara bromsmediciner som vi i väst. De har inte tillgång till dem, så de dör istället. Behovet är lika stort.

Så ovanligt är det nog inte. Jag födde utan bedövning (Är nog långt ifrån ensam om det) då sonens huvud nästan var ute när jag kom till BB.

Jo, det är ovanligt. Inte unikt, men mycket ovanligt. Det förekommer absolut, men för varje som föder så finns det hundra som föder med smärtlindring av något slag. Särskilt när det gäller förstföderskor.

Precis som att vara rädd för "allt" som rör spindlar. ;) Nej, det där tror jag inte på. Jag tror inte du är rädd för att gå in genom entrén, visa upp landstingskortet, prata med barnmorskan. Tex.

Det är skillnad på att vara rädd för någonting (förlossningsrädsla är extremt vanligt) och hur man hanterar rädslan.

Tyvärr tror jag att många män inte gör det på samma sätt heller. Det tar tid.

Nu buntar du ihop en hel yrkeskår och idiotförklarar den. Jag tror du överdriver väldigt här.

Du har ingen aning om hur jag upplever saker.:mad: Med tanke på hur ångestfyllt det är att bara gå till BM för att få nytt recept så har jag svårt att tänka mig att det känns lättare i graviditetsärenden. Visserligen kommer jag ju vara mer eller mindre tvungen att gå dit flera gånger under graviditeten och hoppas ju att jag vänjer mig vid det så just den delen känns lättare vid förlossning men det beror ju helt på hur man blir bemött.

Jag har ätit p-piller i 10 år (alltså gått till BM 10 ggr) och haft olika personer nästan varje gång och har blivit bemött på så gott som samma sätt av alla. Så ja, jag buntar ihop en yrkeskår och kommer göra det tills jag träffar en som faller mig i smaken. Jag kan ju inte bortse från mina erfarenheter bara för att någon säger annorlunda.

*KL*

Helt OT, men kan inte låta bli att berätta om tipset för att lindra förlossningssmärtor 1924. Jag har i alla fall för mig att det var nedskrivet då.

Då skall mannen sätta sig jämte den födande kvinnan så hon vid värkarna kan lugga honom, så han på det viset också får ta del av smärtan. :D

/.../ Med tanke på hur ångestfyllt det är att bara gå till BM för att få nytt recept så har jag svårt att tänka mig att det känns lättare i graviditetsärenden. Visserligen kommer jag ju vara mer eller mindre tvungen att gå dit flera gånger under graviditeten /.../
Nej, du är inte tvungen att gå till BM/mödravården under din graviditet, det är högst frivilligt, men något man erbjuds gratis.

Jag kan inte låta bli att fundera hur det ska gå om du får en snabb förlossning som gör att du inte hinner bli snittad?

Jag har ätit p-piller i 10 år (alltså gått till BM 10 ggr) och haft olika personer nästan varje gång och har blivit bemött på så gott som samma sätt av alla. Så ja, jag buntar ihop en yrkeskår och kommer göra det tills jag träffar en som faller mig i smaken. Jag kan ju inte bortse från mina erfarenheter bara för att någon säger annorlunda.

Inser du hur egotrippad du låter? Använd kondom då - om du inte tål barnmorskorna! Var någonstans ligger ansvaret på DIG om du får till ett bra möte med andra människor? Är det detta du tänker anföra som skäl till kejsarsnitt, att BM-kåren är en samling idioter?

Jag kan inte låta bli att fundera hur det ska gå om du får en snabb förlossning som gör att du inte hinner bli snittad?

Har man ett beslut om snitt så får man helt enkelt åka in och få ett akutsnitt om förlossningen startar innan snittdatumet.
Själv höll jag mig nära sjukhuset och hemmet sista månaderna, och visste alltid att någon bekant fanns att tillgå om jag skulle behöva. Var livrädd att det skulle starta innan snittdatum.
Skulle man inte hinna in blir det ju en vaginal förlossning, dessutom utan hjälp. En mardröm för en med förlossningsskräck.

Inser du hur egotrippad du låter? Använd kondom då - om du inte tål barnmorskorna! Var någonstans ligger ansvaret på DIG om du får till ett bra möte med andra människor? Är det detta du tänker anföra som skäl till kejsarsnitt, att BM-kåren är en samling idioter?
Rädsla, skräck och fobi inför förlossning behöver inte vara logisk. Det kan vara "allt" med förlossningen man bävar inför. Allt från att man ska gå sönder till att man får dåligt bemötande, eller inte blir tagen på allvar av bm och läkare. Det är ju ändå en riktigt utsatt situation, att vara höggravid, utan återvändo.
Det är väl inte egotrippat att känna ångest inför gynbesök om man fått dåligt bemötande? Jag tror snarare ganska många kan känna igen sig.

Även med ångest inför bm-besök eller förlossningsrädsla, ska man kunna få hjälp av vården. Att använda kondom är väl ett ganska trist råd... :grin:

Har man ett beslut om snitt så får man helt enkelt åka in och få ett akutsnitt om förlossningen startar innan snittdatumet.
Själv höll jag mig nära sjukhuset och hemmet sista månaderna, och visste alltid att någon bekant fanns att tillgå om jag skulle behöva. Var livrädd att det skulle starta innan snittdatum.
Skulle man inte hinna in blir det ju en vaginal förlossning, dessutom utan hjälp. En mardröm för en med förlossningsskräck.

Bara för att jag är nyfiken, jag pratade aldrig om snitt med min spec.bm (bara vad som händer om de bestämmer sig för akutsnitt) eftersom jag var (är) rädd för både snitt och vaginalförlossning.
Vad exakt händer om man har planerat snitt, vattnet går och man får kraftiga värkar direkt. Söver de en då när man kommer in på förlossningen eller blir det som en vaginalförlossning med ctg, gyn.us men sedan en epidural inför snitt? Tänkte att du kanske vet eftersom du hade planerat snitt? :)

Det är väl inte egotrippat att känna ångest inför gynbesök om man fått dåligt bemötande? Jag tror snarare ganska många kan känna igen sig.

Vem sa att hon fick ett dåligt bemötande? De - citat - föll henne inte i smaken. Och då förbehåller hon sig rätten att vara sur på hela kåren. :grin:

Även med ångest inför bm-besök eller förlossningsrädsla, ska man kunna få hjälp av vården. Att använda kondom är väl ett ganska trist råd... :grin:

Det är inte poängen, vilket redan har framhållits några gånger. Man kan inte bli hjälpt om man inte vill bli hjälpt och aktivt söker hjälp. Inte av någon. Attityden att det är andras ansvar vilken upplevelse jag får är väldigt märklig. Tala om att göra sig själv till ett offer!

Antingen snittas man direkt (gissar narkos om tiden är knapp) eller så försöker de stoppa värkarna med medicin, så man helt enkelt stoppar upp det som kommit igång.

Man kan ju jämföra med ett snitt som är planerat pga vaginal förlossning inte går, ex för stort foster, sätesbjudning osv. Där måste ju en åtgärd in snarast om förlossningen startar av sig själv.

Jag tolkade inlägg 243 som att det fanns tidigare erfarenhet av dåligt bemötande.

Man kan inte bli hjälpt om man inte vill bli hjälpt och aktivt söker hjälp. Inte av någon. Attityden att det är andras ansvar vilken upplevelse jag får är väldigt märklig. Tala om att göra sig själv till ett offer!
Man kanske inte vill bli hjälpt? Det är ju en trygghet att få ha sin rädsla ifred och inte behöva utmana den. Grejen med fobier är väl just att man aldrig tillåter sig att se sanningen, man håller sig till sin egna trygga, sneda "sanning"
(Egen erfarenhet. Det är ett jättejobb att börja utmana det man är jätterädd för)

Kan man alltid snitta eller kan det bli så att förlossningen har kommit för långt när man väl har tagit sig till förlossningen? Tänkte om allt är "normalt" så kanske barnet hamnar för långt ner i bäcknet, fast det kanske inte fungerar så?

Du får ursäkta mina dumma frågor :o

Det är väl inte dumma frågor. :D

Jo visst kan man komma in för sent när bebis är för långt ner redan. Men å andra sidan har man väl redan kommit igenom det värsta då, dvs förlossningen har startat (!), man har haft värkar och man är på BB. Det är ju tre fel av tre för en skrajis. Man kanske redan har förlikat sig med situationen, vad vet jag. Eller så är man hysterisk och aggressiv och vill bara ta livet av sig. Det är väl de två scenario jag kunde föreställa mig.

(obs, läs inlägget med en nypa salt, fantasin flödar)

Man kanske inte vill bli hjälpt? Det är ju en trygghet att få ha sin rädsla ifred och inte behöva utmana den. Grejen med fobier är väl just att man aldrig tillåter sig att se sanningen, man håller sig till sin egna trygga, sneda "sanning"
(Egen erfarenhet. Det är ett jättejobb att börja utmana det man är jätterädd för)

EXAKT. Och det är hennes jobb att göra det. Ingen annans.

Men visst, om hon betalar 40,000 för att skäras upp på en privat klinik och handplockar och pröjsar för sina egna barnmorskor så helt okej, då har jag inga invändningar. Men kan kan inte kräva ansvar, resurser och respekt från andra utan att ge något själv.

Du är så snäll så som svarar på mina icke dumma frågor :)

Jag tror faktiskt på hysteri och aggresivitet! Förstå själv om värsta värkarna startar och allt går skit fort. Själv grät jag på förlossningen för att jag var så rädd men jag var ju inställd på en vaginal så jag hade ju ingen panik över det just då att de inte skulle hinna snitta.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 931
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka