Att beviljas kejsarsnitt

Sv: Att beviljas kejsarsnitt

Fick du också klåda av bedövningen? När kom den, direkt du fick bedövningen, eller efteråt? Vad fick mot klådan på uppvaket, hur hanterade de saken där?

Klådan kom när bedövningen släppte, varefter den släppte, alltså uppifrån och ner. VIDRIGT! Sa till (jag var helt ensam på uppvaket) men de hade tydligen så mycket att göra så jag fick aldrig nånting mot klådan... Det var inte det enda på den förlossningen jag var missnöjd med personalen.

Nej inte på en gång, utan varefter det släppte. Det var tydligen inte helt ovanligt. Usch, det börjar krypa på mig nu när jag tänker på det, och det är mer än 8 år sen...

Jag har som sagt aldrig pratat om snitt (fick ju "välja" men valde att jobba mot en vaginalförlossning) mer än att jag har fått förklarat att de har tre olika nivåer på akutsnitt. Hur det fungerar på ett planerat snitt har jag aldrig vetat men nu känner jag att jag har stillat min nyfikenhet :)

Hur bra hjälp fick du då? Vilken typ av hjälp? Samtal "bara"? Jag tolkade det som att du träffade specialmödravård pga rädsla. (?)

Var du lika rädd för snitt som vag?

Nej, jag har också förstått att det inte är ovanligt. Men jag fick det i samma ögonblick bedövningen började verka, som tusen myror innanför skinnet, fruktansvärt. Jag låg bara och skakade. Jag trodde det var så för alla som reagerar på bedövningen, att det kom på en gång, alltså. Men intressant att det kan komma efteråt också.

Hur bra hjälp fick du då? Vilken typ av hjälp? Samtal "bara"? Jag tolkade det som att du träffade specialmödravård pga rädsla. (?)

Var du lika rädd för snitt som vag?

Ja jag gick på spec.mv för min rädsla, jag körde med förträngning till v. 32 och då fick min BM bråttom att hjälpa mig och hon var inte tillräckligt kompitent så jag hamnade på Klara-mottagningen.
"Bara" samtal fick jag men även ett besök nere på förlossningen där jag fick se allt som kunde tänkas, sugklockor, operationsrummet om det skulle behövas akutsnitt, vart barnet hamnar om det behöver hjälp med andning m.m..
Hjälpen kunde ha varit bättre men jag kände mig inte helt utlämnad när jag väl kom till förlossningen för även om de ska ta hand om alla patienter lika bra så är de extra omtänksamma och uppmärksamma med en Klara-patient.
Jag var räddare för snitt, rädd för att bli uppskuren, rädd för att bli sydd eller få agraffer, rädd för att få epidural m.m..
Inför en vaginalförlossningen var jag aldrig rädd för att tappa kontrollen som många andra är, jag var rädd för smärta, jag var rädd för att spricka för att de skulle bli tvugna att sy, jag var rädd för komplikationer, rädd för att barnet skulle fastna, fortfarande rädd för epidural, rädd för att få en vanlig infart i handen, rädd för värkstimulerande, rädd för en lång förlossning (hade värkar i 42 timmar, bra va?) ojojoj... listan kan göras milslång!

Ska tillbaka den 19/10 och prata med spec.bm om min förlossning, ser inte fram emot det faktiskt.

Fick du också klåda av bedövningen? När kom den, direkt du fick bedövningen, eller efteråt? Vad fick mot klådan på uppvaket, hur hanterade de saken där?
Jag har också fått klåda efter bedövningen och i mitt fall beror det på att de lägger morfin i bedövningsvätskan, som ger en bra och lite längre smärtlindring.
Jag tål inte morfinet, därför reagerar jag med klåda.
(jag reagerar precis likadant om jag tar Panocod, som är panodil med kodein - som blir till morfin i kroppen. tar jag mer än 2 får jag klådan...)

Klådan beror alltid på morfinet, som jag fått det förklarat iaf. Men reagerar man alltid med klåda på morfin, i så fall, eller är det speciellt när man får det direkt i ryggmärgen?

Jag får gallkramper av morfin (tyvärr, för det är en fantastisk smärtlindrare), men jag fixade morfin i ryggen utan att få några. Däremot tabletter typ dexofen eller ännu värre injektioner, då gör det skitont. Så jag tänkte ifall det blir olika biverkningar beroende på hur man får i sig morfinet?

Nej alla reagerar inte alltid med klåda mot morfin.

Morfin är sämre smärtstillare för mig än ketogan så det finns möjligheter även om du får gallkramper av morfin.

Nej alla reagerar inte alltid med klåda mot morfin.

Morfin är sämre smärtstillare för mig än ketogan så det finns möjligheter även om du får gallkramper av morfin.

Jag vet, jag har fått annat som har funkat istället efter det att jag börjat ont av morfin. Men det var synd med morfinet, eftersom det funkade jättebra på mig. Eller tja, tills jag fick galet ont av gallkramperna, då. ;)

Att alla inte altid reagerar med klåda mot morfin vet jag, men det är en möjlig bieffekt just vid bedövning inför snitt. Vad jag funderar på är om jag fick klåda av själva morfinet, eller om klådan jag redan hade förvärrades av att ligga still och få mediciner som tog bort känslan för kyla. I det ena fallet är det en olycklig slump, i det andra fallet hade klådan kunnat förutses.

Ska tillbaka den 19/10 och prata med spec.bm om min förlossning, ser inte fram emot det faktiskt.

Det är väl jättebra att du får komma på återbesök och summera och reflektera! Det skulle jag gärna också velat göra, men det är ingen som är intresserad av mig längre. Så fort snittet var planerat ansågs jag "klar" :grin:

Men jag ska ta upp det med min ordinarie bm på återbesöket

Det är väl jättebra att du får komma på återbesök och summera och reflektera! Det skulle jag gärna också velat göra, men det är ingen som är intresserad av mig längre. Så fort snittet var planerat ansågs jag "klar" :grin:

Jag ringde förlossningen och bad att få prata igenom min förlossning när sonen var ett år. De var väldigt tillmötesgående och det var väldigt bra för mej att få göra det. De erbjöd mej då snitt genast eftersom första förlossningen hade varit så jobbig men jag ville ju föda vaginalt. Jag ville ha en normal förlossning där jag fick barnet på bröstet istället för att de sprang iväg med en livlös bebis :cry: efter en 78 timmar lång förlossning.
Det jag också ville veta då var hur stor risken var att nästa förlossning skulle gå likadant. Tyvärr slutade ju andra förlossningen i katastrofsnitt så jag fick ingen bebis på bröstet ändå :(
Men, jag har två underbara barn och jag hade gått igenom allt hur många gånger som helst bara jag hade fått dem :love:

lite ½ kl..

Jag ser det såhär.

Eftersom jag var sövd under mitt snitt så tog det 25 min att sy ihop och väcka mig efter att dom plockat ut min dotter. Men när jag vaknade fick jag upp henne på bröstet och även om det inte var i samma sekund som hon plockades ut så var det ju mitt första möte med henne och jag kan anta att det kändes lika som för alla dom som får upp barnet på bröstet vid första mötet efter en vaginal förlossning också.

Jag var dock väldigt nedstämd innan förlossningen när jag fick veta att jag skulle sövas och missa "födseln"..

Jag håller med, när man är sövd märker man ju inte att tiden går, så för mig var det ju ingen tid mellan sövningen och att de erbjöd mig bebis. Sövning - svart - vill du se bebis? Även om det gick någon halvtimme emellan.

Vad jag kan vara ledsen över iom med sövningen är mer att jag missade själva födseln, jag träffade ju bebisen flera timmar efteråt, och i princip kunde det ha varit vems barn som helst. Jag har ett enda barn, och det enda barnets födelse har jag missat. Det är lite ledsamt att tänka på.

Första mötet däremot kan man ju inte missa, för det kommer ju att äga rum för eller senare. Och det är ett jättefint minne, som knappast hade blivit bättre om jag fått bebis på bröstet direkt efter en lång och jävlig förlossning.

Vi fick lova att filma.

Sambon fick inte filma själva lyftet ur magen, men första skriket och tiden som gick medan jag var sövd. Det hjälpte mig mycket i efterhand.

Visst det är inte samma sak, men för mig hjälpte det.

Hmm... det är både bra och dåligt. Bra för som du skriver summera och reflektera, dåligt för att det tog mig 4 månader innan jag kunde somna utan att tänka på förlossningen och nu efter att hon ringde så tänker jag på den igen.

Här är uppföljning (utöver återbesöket hos ord. bm) rutin tydligen, tycker inte man kan vara "klar" bara för att man har fått snitt planerat. Man borde väl få fortsätta gå och bearbeta sin rädsla till ev. syskon?

*halvt kl*

Jag önskar att min sövning blivit som för dig och Cala - dvs, uppvak och direkt bebis.

Jag fick min bebis en kort stund på bröstet efter en tuff förlossning men då var jag så medtagen - sedan blev det neo en stund för bebis och operation med sövning för min del med lååångt uppvak, och jag fick därför inte träffa bebis ordentligt förrens 12h efter han föddes, varav ca 6 "vakna" h för mig på uppvaket, pendlande mellan medvetenhet och "sömn". Det var inte kul. Då grät jag efter min bebis.

Jag blev direkt erbjuden snitt (på läkarnas bevåg, jag själv tänkte inte precis tanken på fler barn då...;) ) om det blir fler barn, men knäpp som jag är så vill jag nog föda vaginalt igen, om det verkar som att det går. Jag tycker att det trots allt var väldigt häftigt, och så är jag lite envis också, samt lite rädd för snitt (av okänd anledning)... Men vi får se. Jag är trots allt lite rädd att kroppen skall minnas och arbeta emot när smärtminnet sätter in. För det lär det nog göra i mitt fall. Då tar jag hellre ett planerat snitt! (De föreslog röntgen i v. 36, om jag fortfarande ville föda vaginalt då, men ännu är det inte aktuellt med barn nr 2, som sagt, så jag har tid att fundera).

Barnmorskan ringde på eget bevåg upp ca en v efter förlossningen för att följa upp den och erbjuda vidare samtal om jag ville. Hon var fantastisk och jag kände att jag fick ett fint stöd, så den delen har fungerat utmärkt, för min del. Det skall bli spännande att se vilka diskussioner som kommer att bli när/om jag blir gravid igen, för nu bor jag i ett annat landsting...

Senast ändrad:

lite ½ kl..

Jag ser det såhär.

Eftersom jag var sövd under mitt snitt så tog det 25 min att sy ihop och väcka mig efter att dom plockat ut min dotter. Men när jag vaknade fick jag upp henne på bröstet och även om det inte var i samma sekund som hon plockades ut så var det ju mitt första möte med henne och jag kan anta att det kändes lika som för alla dom som får upp barnet på bröstet vid första mötet efter en vaginal förlossning också.

Jag var dock väldigt nedstämd innan förlossningen när jag fick veta att jag skulle sövas och missa "födseln"..

Vad skönt ändå att du fick upp henne på bröstet :love: Jag fick ju inte det eftersom min dotter är född 6,5 veckor för tidigt och vårdades i kuvös. Det var ju självklart viktigare att hon fick den hjälpen hon behövde än att jag fick upp henne på bröstet! Men, jag önskade så att jag iallafall hade fått se ett kort på min lilla dotter.
Det tog fem dagar innan jag fick hålla i henne men visst var det underbart att bara få se henne och röra vid henne :love: och när jag äntligen fick hålla henne... ja det går inte att beskriva. Detsamma gällde ju sonen, när jag efter många timmars gråt och vädjan fick träffa honom (han är född 17.10 och jag fick träffa honom 21) så var det ju underbart, honom fick jag dock upp på bröstet då, när jag äntligen fick träffa honom.

Jag håller med, när man är sövd märker man ju inte att tiden går, så för mig var det ju ingen tid mellan sövningen och att de erbjöd mig bebis. Sövning - svart - vill du se bebis? Även om det gick någon halvtimme emellan.

Vad jag kan vara ledsen över iom med sövningen är mer att jag missade själva födseln, jag träffade ju bebisen flera timmar efteråt, och i princip kunde det ha varit vems barn som helst. Jag har ett enda barn, och det enda barnets födelse har jag missat. Det är lite ledsamt att tänka på.

Första mötet däremot kan man ju inte missa, för det kommer ju att äga rum för eller senare. Och det är ett jättefint minne, som knappast hade blivit bättre om jag fått bebis på bröstet direkt efter en lång och jävlig förlossning.

Jag tror att det faktiskt är värre att få snitt med första barnet, jag hade ju ändå den fördelen att jag fick genomgå en vaginal förlossning även om den borde slutat i snitt enligt den gynekolog jag träffade efteråt. Det blev anmält att de inte hade gjort något tidigare.
Kanske var det en barnslig dröm men den drömmen förföljde mej i många år tills jag insåg att jag inte skulle ha fler barn, drömmen om att få höra skriket och därefter få upp bebis på bröstet.

+ TinyWiny.

Ja dom var helt underbara på förlossningen. Jag har sjukhusfobi efter all sjukhusvistelse men personalen gjorde verkligen sitt ytterst för att Es födelse skulle bli så bra för alla.
Efter första träffen och amningen så fick jag åka iväg på uppvak och ses över medan min sambo och vår dotter gick till vårat rum och väntade. Jag ville ju inte att vår dotter skulle vara ensam, samtidigt som jag verkligen inte klarar av att vara själv utan anhörig. Då fick min mamma sitta med på uppvak tom.

+ att jag läste på buke om hur andra mammor känt att dom missade så mycket vid födseln så då filmades allt medan jag var sövd och det låg vi och kollade på sedan på vårat rum senare på kvällen.

Jag hade verkligen en toppenförlossning på alla sätt och vis, ändå tvekar jag på att gå igenom ett till snitt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 931
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter