Att beviljas kejsarsnitt

Sv: Att beviljas kejsarsnitt

*halvt kl*

Jag önskar att min sövning blivit som för dig och Cala - dvs, uppvak och direkt bebis.

Jag fick min bebis en kort stund på bröstet efter en tuff förlossning men då var jag så medtagen - sedan blev det neo en stund för bebis och operation med sövning för min del med lååångt uppvak, och jag fick därför inte träffa bebis ordentligt förrens 12h efter han föddes, varav ca 6 "vakna" h för mig på uppvaket, pendlande mellan medvetenhet och "sömn". Det var inte kul. Då grät jag efter min bebis...

Vilken hemsk upplevelse! :( Lite liknande blev det för mig också, jag var så medtagen efter snittet att jag inte ens orkade öppna ögonen, jag var helt apatisk och brydde mig inte om nånting då. Så jag träffade inte bebisen förrän efter lång tid på uppvaket jag heller. Låg också och grät på uppvaket och pendlade mellan dvala och medvetenhet, hemskt. Men jag hade jättetur och fick en kärnfrisk bebis, så så fort jag var ok igen så kunde ju bebisen vara hos oss.

Jag tolkade det som att det låg en betoning på VILL, inte kan. Och jag retar mig också på folk här som skriver att "smärta är inte min grej". Då har man kanske inte rätt mognad för föräldraskap, för det är ju inte bara fysisk smärta under några timmar det handlar om, utan ev smärta i nio månader, för att inte tala om den psykiska belastning det innebär att ensam ha ansvar för någon annan människa.

Ungefär så menade jag.

kl
Fö anser jag inte att det är en rättighet att få föda barn, kan man så kan man o alla som inte kan kan knappast få provrörsbefruktning.
IV befruktning är inte en terapi för barnlöshet.

Varför kan inte alla som inte kan få barn få IVF?

Och jo, IVF är just en behandling mot barnlöshet. Vad trodde du det var?

Varför kan inte alla som inte kan få barn få IVF?

Och jo, IVF är just en behandling mot barnlöshet. Vad trodde du det var?

Vem skall betala?
Personlige anser jag att man bör bearbeta sin sorg innan man skaffar sig barn, oavsett om det är via provrör eller genom adoption.

Fö anser jag inte att det är en rättighet att få föda barn, kan man så kan man o alla som inte kan kan knappast få provrörsbefruktning.

Nu fattar jag ingenting!
Ska folk på sorgeterapi först för att de har svårare att få barn?
Det går liksom knappast att jämföra med kirurgi för att få ut barnet. Landstingen finansierar ett begränsat antal försök efter 1 års testande på egen hand, men terapi löser knappast frågan - dessutom riskerar ju fertiliteten att sjunka ännu mer eftersom tiden är en faktor!
Hutlöst korkat, ursäkta språket.

Sorgeterapi?

Men varför i hela fridens dagar då?

Om du inte menar vad du skriver först gången kanske du bör vara tydligare ( det var du förövrigt inte när du skrev om kejsarsnitt heller ) och menar du vad du skriver så känns det allmänt kokko nu :/

Men sorgen är väl löst om personen i fråga får ett barn? :confused:

Precis, det är ju barn man vill ha i så fall? Man längtar efter barn, och sen är man glad när man får barn. Det är ju lika för alla som skaffar barn planerat, ser inte vad som skulle särskilja IVF där.

Vem skall betala?
Personlige anser jag att man bör bearbeta sin sorg innan man skaffar sig barn, oavsett om det är via provrör eller genom adoption.

Vi alla betalar, precis som för all annan sjukvård.

Du har inte gjort en IVF själv, va? Du resonerar lite bakvänt kring barnlöshet, sorg över detta och IVF tycker jag.

Vem skall betala?

Jag betalar mer än gärna för att folk ska få hjälp mot ofrivillig barnlöshet. Trots att jag själv haft lätt att bli med barn och inga komplikationer.

Du förstår inte, den sorg som en barnlös känner är just för att den är barnlös. Går det inte på något sätt att få barn, ens genom adoption-loppet är kört, DÅ har man en sorg att bearbeta!

Ungefär så menade jag.

kl

Men vem har sagt att IVF är terapi? IVF är behandling mot infertilitet som, om du inte visste det, är klassat som sjukdom här i Sverige.

Tillägg:
Såg nu att du hade barn och hör och häpna - de flesta som säger såna saker som du just gjorde brukar ha barn själva! Märkligt...

Senast ändrad:

Jag måste säga att jag kan (kunde) resonera som vallhund ibland. Och vet ni varför? Jo för att jag själv haft lätt att bli med barn och aldrig har förstått sorgen. Inte ens en månad har jag behövt bli besviken. Jag förstår helt enkelt inte.

Eller... Har aldrig tänkt på det innan heller, men jag började läsa "Innan du fanns" och det fick mig att FÖRSTÅ!! Ett nytt kapitel öppnade sig för mig som jag aldrig kikat på tidigare.

Och nu förstår jag så mycket som man kan förstå utan att ha varit i sitsen själv.

Se även gamla hundar kan lära sig att sitta :)

Och precis så är det - det som saknas är helt enkelt information. Men många bara säger saker till höger och vänster som egentligen kanske inte är så genomtänkta då de inte har läst på eller ens försökt sätta sig in i ämnet. De har sina barn och tänker att de som är infertila bara ska inse att det inte blir några barn.

Det är så tråkigt att höra bara för det vi kämpar för att få mest tycker någon att vi bara ska acceptera och inse att vår lott i livet är att vara utan barn - bara så där... (nu menar jag inte precis bara det som vallhund skrev utan kommentarer man fått eller läst om generellt).

Och trevligt är det att höra om någon som förstår eller i alla fall försöker förstå :)

Precis så är det. Infertilitet är inte bara klassat som en sjukdom, det är därför det är landstingsfinansierat, i Sverige utan enligt WHO. Dessutom är det samhällsekonomiskt mycket lönsamt med IVF. Det som diskuteras nu är rätten till IVF för syskonförsök, vilket jag också tycker vore smart.
Och då har vi inte ens diskuterat det lidande och sorg som det innebär att vara ofrivilligt barnlös.

Och precis så är det - det som saknas är helt enkelt information. Men många bara säger saker till höger och vänster som egentligen kanske inte är så genomtänkta då de inte har läst på eller ens försökt sätta sig in i ämnet. De har sina barn och tänker att de som är infertila bara ska inse att det inte blir några barn.

Man kan ju bara glädja sig åt, i så fall, att våra beslutsfattare trots allt är så kloka att de inte behöver vara barnlösa själva för att klassa nedsatt fertilitet som sjukdom. Dessutom blir jag paff av denna svartvita syn - antingen får man barn, eller inte. Ingen som får barn genom IVF är infertil. De personerna kanske har något nedsatt fertilitet, men det kan också vara så att helt enkelt väntat för länge med att försöka. En del har inga uppenbara fel alls. Ytterligare en liten procent får barn spontant medan de väntar på behandling.

Om man är infertil - totalt - finns det förstås större anledning att gå i terapi, om man inte vill göra ägg/spermie/embryodonation alt adoptera.

Rent samhällsekonomiskt vore det dessutom förödande om vi helt slutade att föröka oss - vem ska betala Vallhunds pension om 40 år eller så?

Jag tyckte det vallhund skrev var riktigt plumpt, precis som hon uttryckte sig plumpt ang snitt.

Jag har följt dig genom alla dina trådar och på så sätt fått lite insikt kring ofrivilligbarnlöshet ( tack för att du delar med dig ).

KL
Pax att inte stå för vallhunds pension ;-)

Senast ändrad:

Förlåt om det blir mer OT nu...

Måste i alla fall när vi ändå talar om det delge er ett par fina kommentarer som jag inte fått själv tack och lov, men läst alldeles för många gånger...
"Kan man inte få barn på egen hand så är det bara att inse att det är naturens sätt att sålla".... :crazy:
Man kan ju undra om personer som tycker detta är emot en eventuell cancerbehandling om de själva skulle drabbas... eller inser de att naturen sållar bort dom då? (obs, ironi)
eller
"Om man inte kan få barn på egen hand så ska man adoptera direkt"
Fin tanke, men många får tyvärr inte adoptera. Länderna har hårda krav och det är väldigt många länder man inte passar in på (vi står ju själva i adoptionskö sen 2½ år). Många är heller inte beredda på att få ett barn med ett tungt bagage med allt vad det innebär och det måste man ju ändå respektera. Allt kan gå toppen vad gäller anknytning, men det kan också vara otroligt svårt, man vet ju inte innan. Sedan ska vi ju inte tala om kostnaden, där faller också en del bort för att de helt enkelt inte har råd. Sedan finns det dom där graviditeten betyder väldigt mycket och de vill gärna få uppleva det. Finns säkert fler varianter, men kom bara på dessa nu :)

Nåja, jag tycker det är bra att det finns många alternativ.

Senast ändrad:

Så lite så :)

Jag delar gärna med mig, man får faktiskt flest underbara kommentarer så allt är inte nattsvart! :)

Fast personligen så tycker jag kanske inte att man kan jämföra att skaffa barn med en sjukdom :crazy:

Man överlever även om man nu inte skulle få barn men man överlever knappast en allvarlig sjukdom utan behandling

Däremot så tycker jag att det är självklart att man skall få hjälp om det behövs.

Senast ändrad:

Det var därför jag skrev att jag var ironisk... påståendet som sådant är ju liksom lika dumt åt båda hållen. Det var det som var liknelsen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 931
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka