Att beviljas kejsarsnitt

Sv: Att beviljas kejsarsnitt

Fast personligen så tycker jag kanske inte att man kan jämföra att skaffa barn med en sjukdom :crazy:

Man överlever även om man nu inte skulle få barn men man överlever knappast en allvarlig sjukdom utan behandling
Ett förkylningsvirus överlever de flesta utan hjälp men det är likväl en sjukdom.

Fast personligen så tycker jag kanske inte att man kan jämföra att skaffa barn med en sjukdom :crazy:

Personer som hänvisar till det "naturliga urvalet" uttrycker ju sig mer eller mindre Darwinistiskt, och Darwin gjorde ingen skillnad på sjukdomar och svårigheter att få barn. Allt handlade om vilka individer som selekterades att få fortplanta sig. Så jag tycker nog att det i grund och botten är samma resonemang.

I och för sig stod det ju ALLVARLIG sjukdom...
Ja, fast det var ju en tolkning som olgaklara gjorde i efterhand. Därav mitt inlägg. Att ofrivillig barnlöshet är en sjukdom säger ju just bara det - att det är sjukdomsklassat.

kl

ang detta med första mötet och huruvida man var "klar" när man träffade barnet:
det är en av de sakerna från min förlossning som jag kan bli deppig över att inte minnas.
Förlossningen tog väldigt lång tid och var fruktansvärd, så när hon kom ut var jag helt slut och orkade faktiskt inte bry mig om att jag hade fått barn. Jag kände verkligen så, själva förlossningen tog all överhand mot barnet. Enligt barnmorskans utsago tog det länge innan jag tittade på henne och ens frågade om könet. Jag var så tokslut.
Jag minns att huvudet var ute och värkarna avstannade och barnmorskan sa att jag skulle krysta själv med hjälp av tryck utifrån. Nästa bild är att jag sys och jag minns att jag sa till sambon att han fick ta henne så då måste jag ju haft henne på mig iaf. Allt där mellan är borta. :cry:

jag får fortfarande än idag dåligt samvete och blir ledsen över att jag inte fick den där "wow" känslan. När jag vaknade morgonen efter , efter 1 ½ timmes sömn på 4 dygn fanns det liksom ett barn där, och jag hade lite halvsvårt med anknytningen första månaderna.

Vid nästa förlossning vill jag prata med någon och bearbeta, och se om jag vågar gå igenom vaginalt igen med risk att det blir likadant. Kanske om man märker att öppningsskedet är lika utdraget då så det blir snitt istället.

Att inte knyta an till barnet direkt är inget konstigt. Men du brydde dig ju om barnet, du insåg att du inte orkade och såg till att barnet hamnade hos någon, (din sambo), tills du orkade igen. Du såg till barnets bästa från början.

Jag hade en mycket lättare förlossning än vad du hade men hade absolut ingen wow-känsla när sonen kom ut. Mer "jahapp, där ligger det en unge". Det tog en stund innan jag kom på att kolla vilket kön det var. Men jag brydde mig om mitt barn, ville ha det inom synhåll hela tiden. Sambon fick ta med barnet till duschen när jag skulle duscha för jag fixade inte att gå ifrån det. Men fortfarande hade jag ingen sån där känsla att WOW! Jag har fått ett barn. Det kom senare.

Jag hade heller ingen wow-känsla. kände ingenting just då. Min första tanke var något i stil med att jahapp, jag får väl adoptera bort det där barnet, för jag orkar inte ha något barn, och jag bryr mig inte.

Jag tror det är ganska vanligt att man tänker nåt i den stilen som nyförlöst efter en jobbig förlossning. Sen när jag hämtat mig lite tänkte jag såklart inte alls så, och nu är jag jätteförtjust i vår lilla bebis. Bebisen tar ju inte skada av vad man tänker, så det är inget man behöver ha dåligt samvete för.

J Min första tanke var något i stil med att jahapp, jag får väl adoptera bort det där barnet

Jag var inte fullt så kreativ. De väckte mig efter snittet och sa att det hade gått bra och att barnet var friskt. Jag var så medtagen att jag tänkte att det var skönt att jag fortfarande hade en massa kemikalier från sövningen och smärtlindringen kvar i kroppen så att jag kunde få sova. Bebisen fick någon annan passa, jag orkade verkligen inte ägna en tanke åt det. Och jag saknade inte att jag inte fick se den just då.

Jag undrar hur vanlig den där wow-känslan egentligen är? Även ganska lätta förlossningar verkar ju rätt jobbiga jämfört med ungefär vilken normal aktivitet som helst.

Och vad wow-känslan står för?

Jag tror inte att det finns något som helst samband mellan hur mycket man upplever av föräldrakärlek just då, och hur kärleksfull man sedan är som förälder under de närmaste 18 åren.

Ja, fast det var ju en tolkning som olgaklara gjorde i efterhand. Därav mitt inlägg. Att ofrivillig barnlöshet är en sjukdom säger ju just bara det - att det är sjukdomsklassat.

Nej det var ingen tolkning jag gjorde :crazy:

Detta läste i vart fall jag

Man kan ju undra om personer som tycker detta är emot en eventuell cancerbehandling om de själva skulle drabbas...

Det var din protest mot sjukdomsförklaringen av ofrivillig barnlöshet som diskuterades, så vitt jag vet. "Allvarlig" var något du petade in senare, därav mitt svar. Du fick det att framstå som att endast allvarliga (och dödliga) sjukdomar var sjukdomsklassade, eller, att en sjukdomsklassning per automatik innebär att sjukdomen är allvarlig (och dödlig).

Jag vet inte om jag kände en WOW känsla ( hur känner man då ? ), men lyckokänslor var det definitivt när dom väckte upp mig ur narkosen och jag fick träffa bebis för första gången.
Sedan ville jag ha henne och sambon nära och jag saknade henne enormt mycket när jag sedan låg på uppvak 2 timmar.

Men vad jag kan läsa mig till så tror jag att det är vanligare att den där enorma lyckoruset uteblir för dom flesta och dom känslorna kommer efterhand som tiden går..

Det var din protest mot sjukdomsförklaringen av ofrivillig barnlöshet som diskuterades, så vitt jag vet. "Allvarlig" var något du petade in senare, därav mitt svar. Du fick det att framstå som att endast allvarliga (och dödliga) sjukdomar var sjukdomsklassade, eller, att en sjukdomsklassning per automatik innebär att sjukdomen är allvarlig (och dödlig).

Vad är problemet?

Vad jag vet så är väl iaf cancer en allvarlig sjukdom eller du kanske vet något annat som andra inte vet.. Och nej jag har INTE skrivit någonstans att ofrivillig barnlöshet inte skulle klassas som sjukdom.

Jag svarade på detta:

Måste i alla fall när vi ändå talar om det delge er ett par fina kommentarer som jag inte fått själv tack och lov, men läst alldeles för många gånger...
"Kan man inte få barn på egen hand så är det bara att inse att det är naturens sätt att sålla"....
Man kan ju undra om personer som tycker detta är emot en eventuell cancerbehandling om de själva skulle drabbas... eller inser de att naturen sållar bort dom då? (obs, ironi)
eller

Allt annat läser du in helt själv!!!!

Senast ändrad:

Problemet i det här fallet är ... nej förresten. Jag skiter i det här.

Problemet i det här fallet är ... nej förresten. Jag skiter i det här.

Jag tycker du är ganska dum faktiskt :crazy:

Jag opponerad mig mot att man jämförde ofrivillig barnlöshet med cancer.

INGET annat.

Cancer kan man inte överleva utan behandling det kan man om man inte får barn eller en förkylning utan behandling eller vad som helst som inte kräver behandling....

Har aldrig någonsin skrivit att det inte skulle klassas som sjukdom, det är du bara dum om du läser in!

Men det är ju inte cancern man ska reagera på i fallet utan att man blandar in naturlagen, det är la inte så svårt att se ?

Dvs om det är naturens sätt att tala om för ofrivilligt barnlösa att dom inte ska ha barn, kanske vi ska följa naturens ord när det kommer till behandling också.
Det var väl själva poängen med inlägget?

+ att hon skrev att hon var ironisk =)

Japp, just därför jag valde att inte gå vidare med diskussionen. Du drar den nämligen rakt ned i sandlådan - och där tycker jag du kan sitta och kasta sand bäst du vill själv, för jag tänker nämligen inte vara med.

Som sagt så var det inte min mening öht att lägga någon som helst värdering i det utan jag ansåg endast att jämföra med cancer som kräver behandling för att personen skall överleva inte känns speciellt relevant faktiskt, även om det är en ironisk jämförelse.

Jag anser inte att det per automatik gör att jag inte anser det vara en sjukdom att vara ofrivillig barnlös :crazy:

Jag tycker det är bra att man hjälper till och tycker att man kunde vara ännu mer generösa i hjälpen, själv föll jag på ett halvår för att få kostnadsfri hjälp dock så behövdes inte hjälpen trots allt vilket jag ser som enormt lyckosamt

Japp, just därför jag valde att inte gå vidare med diskussionen. Du drar den nämligen rakt ned i sandlådan - och där tycker jag du kan sitta och kasta sand bäst du vill själv, för jag tänker nämligen inte vara med.

Du ville endast bråka, inget annat!

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 931
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka