ameo
Moderator
Sv: Att beviljas kejsarsnitt
Om beslut om snitt fattas under pågående värkar så avstannar dessa när spinalbedövningen läggs. Om det inte är jättebråttom att snitta så finns ofta möjligheten att snittet görs med mamman vaken, om man vill det.
Har man ett planerat snittdatum och värkarbetet kommer igång på allvar före utsatt dag så kallar man det för akut kejsarsnitt även om tillvägagångssättet är exakt samma som om det hade varit på rätt dag.
Jag har själv varit inne och fått värkar stoppade ett antal gånger under mina två sista graviditeter och har då varit redo för att bli akutsnittad, OM det inte skulle funka att stoppa.
Det är endast vid s.k katastrofsnitt som de alltid söver, då går det undan.... Det kan i princip bli så att de söver (går snabbt), häller sprit på magen och sen börjar operera - om det är riktigt riktigt bråttom (som det var för en av mina vänner, som läkaren efteråt berättade att hon inte hade varit säker om om hon skulle klara livhanken ens...)Bara för att jag är nyfiken, jag pratade aldrig om snitt med min spec.bm (bara vad som händer om de bestämmer sig för akutsnitt) eftersom jag var (är) rädd för både snitt och vaginalförlossning.
Vad exakt händer om man har planerat snitt, vattnet går och man får kraftiga värkar direkt. Söver de en då när man kommer in på förlossningen eller blir det som en vaginalförlossning med ctg, gyn.us men sedan en epidural inför snitt? Tänkte att du kanske vet eftersom du hade planerat snitt?
Om beslut om snitt fattas under pågående värkar så avstannar dessa när spinalbedövningen läggs. Om det inte är jättebråttom att snitta så finns ofta möjligheten att snittet görs med mamman vaken, om man vill det.
Har man ett planerat snittdatum och värkarbetet kommer igång på allvar före utsatt dag så kallar man det för akut kejsarsnitt även om tillvägagångssättet är exakt samma som om det hade varit på rätt dag.
Jag har själv varit inne och fått värkar stoppade ett antal gånger under mina två sista graviditeter och har då varit redo för att bli akutsnittad, OM det inte skulle funka att stoppa.