Att be buke om hjälp...

Lejonelle

Trådstartare
Det här inlägget är föranlett av en del trådar som jag följt genom åren. Trådar som olika människor postat och som börjat ungefär såhär: "hjälp, jag har ett problem". Ganska snabbt börjar det komma svar i stil med "ja, tro fan att du har problem så dumt som du verkar ha tänkt/gjort". "Skulle du inte ha tänkt på det innan du skaffade hund". "Med den typen av hund och dig som ägare kan det inte bli annat än såhär".

Ja, och ganska ofta stämmer ju det. Man har kanske köpt fel sorts hund eller inte förstått bättre. Omständigheterna har ändrats men man önskar ändå på något sätt att det skulle gå att reda upp det.

Men vad händer, när man blir anfallen? Enkla psykologiska reaktioner som är väldigt naturliga. Man blir defensiv, börjar försvara sig. Förklara att man minsann har gått kurs eller varit hos veterinär. Starka buke-debattörer siktar nu in sig på svagheten i resonemanget eller citerar tidigare inlägg och trådar för att visa på motsägelser. Som såklart finns.

Det ska till en ganska stark och trygg TS för att i det läget stanna kvar och ta till sig de goda råd som ändå ges. Det vanliga är att TS blir ledsen och lämnar tråden. Möjligheten att hjälpa TS och hunden har gått förlorad. Vad vann man med detta?

Det sorgliga är att personen som postar faktiskt vill ha och behöver hjälp och råd. Hur det blev fel är inte så viktigt, frågan är hur man ska komma framåt. När man blir anfallen och går i försvarsställning sluter man sig och är inte längre påverkbar.

Vad ville jag med tråden.. ja, kanske vädja om att tänka en gång till, ställa sig frågan: hjälper mitt svar TS ur sin situation? Det finns ju en människa därute och en hund som vi väl alla på något sätt vill värna om.

Jag är inte perfekt på något vis, säkert har jag gjort likadant själv mer än en gång. Både gått i försvar som TS och anfallit någon annan. Men jag ska försöka bättra mig och hoppas att andra kan göra likadant.

Senast ändrad:
Sv: Att be buke om hjälp...

Jag försöker vara så saklig jag kan i min inlägg.
Sen är jag inte mer än människa och handen på hjärtat så ger mitt anomyma nick mig möjligheten att uttrycka mina tankar på ett annat sätt än om jag träffat personen irl.
Jag är klart snabbare på att kritisera här inne än om jag tex hade haft någon problemhund här som kund.

Jag håller med dig. Buke är en riktig hjälp emellanåt men man måste ha skinn på näsan för man kan räkna med att bli ifrågasatt på ganska så burdust sätt.
Jag har själv varit med om det när jag startade en tråd, där jag blev ifrågasatt för att jag öht skaffat en hund från icke jaktlinjer om jag ändå prövade att jaga med den (vilket kanske är av intresse men det var INTE det jag frågade om) och då rör diskussionen till slut hur slut i huvudet jag är och vilken idiot till uppfödare jag valt och INTE vad jag kan göra åt problemet.

MEN även i de trådarna finns guldkorn. Så i min tråd valde jag att ta bort den men tog till mig guldkornen innan tråden plockades bort OCH det hjälpte mig till stor del att lösa problemet.

Så jag tycker att vi gott kan vara sjysstare mot varandra här även om man såklart måste få vara ärlig men man behöver inte dra det till sin spets så att trådstartare känner sig påhoppade.

:bow::bow::bow:

Amen to that!

Jag själv tänker ofta efter före både en och två gånger innan jag svarar i i trådar, frågar mig själv om jag skriver något som folk kan reta sig på och om jag då är beredd att ta den diskussionen.
Lite galet att det ska vara så.
Lite ödmjukhet och förståelse skulle inte vara så dumt.

Jag håller absolut med om att det kan bli väldigt fel ibland.
Dock tycker jag att många gånger så handlar det om att många försöker hjälpa och ge konkreta råd i början. Sen kan TS respons på råden leda till en mer hätsk diskussion. Då vet jag med mig själv att jag kan ifrågasätta hur ursprungstanken var.

Det är en sak att inte veta hur man ska lösa ett problem och ber om hjälp. Det är en annan sak att få konkreta råd på lösningar och svara att man inte är intresserad av de svaren.

Nu kanske jag är lite inriktad på ett specifikt problem, men det kanske går att översättas i andra problem med.

Bra skrivet! :bow:

Jag tycker ju att man ska påpeka misstaget som gjorts, men man behöver inte trycka ner någon för det. Man kan försöka säga det på ett trevligt sätt, och sedan försöka hjälpa till i största möjliga mån! Som du säger så får ju TS ingen hjälp av att bli sågad!

Jättebra skrivit!:bow:
Just här på hund vet man att det kommer ett antal väldigt kritiska inlägg snabbt, och sedan dör tråden, eller urartar...
Tråkigt att man ska behöva känna så, att bara ett spec nick skrivit något vet man att TS eller om det är jag själv blir sågad med fotknölarna. :crazy::crazy:

Den här tråden kanske kan göra så att vi oftare tar på oss "positivamössan" och försöker hjälpa framåt.

* Jenny *

Jag försöker vara så saklig jag kan i min inlägg.
Sen är jag inte mer än människa och handen på hjärtat så ger mitt anomyma nick mig möjligheten att uttrycka mina tankar på ett annat sätt än om jag träffat personen irl.
Jag är klart snabbare på att kritisera här inne än om jag tex hade haft någon problemhund här som kund.

Jag blev lite nyfiken på varför det är så? Jaja, att man kan gömma sig bakom ett nick är ju skönt, men just att det är så lätt att vara kritisk?
Om någon av dina kunder skulle läsa det du skrivit här, skulle du tappa kunder då?
Just din kunskap och erfarenhet är ju det vi behöver här:bow:

* Jenny *

Jag tror inte att skulle tappa kunder, men fler skulle känna sig attackerade. Det är viktigare för mig irl att först bygga förtroende och sen kanske försöka få personen själv att komma fram till det jag såg i ruta ett.

Ett exempel, var på ett förstagångsbesök idag. "Vi har lite problem, kan du komma och kolla..."
I hallen i den pyttelilla lägenheten blir jag i påhoppad av en amstaff/schäfer/rottis-korsning. Hane, två år okasterad. Sonen har köpt sig en hund på Blocket, och tänka sig, det går inte så bra. Det var bland det mest understimulerande i hundväg jag träffat.
Vi diskuterar lite olika lösningar på aktiviteter, då jag märker att sonen inte är så intresserad av hunden längre, då den är så vild.

Hade detta varit Buke hade jag varit mycket snabbare på att säga: "Omplacera genast och går inte det så överväg avlivning". Men klämmer jag ur mig det efter 15 minuter i vardagsrumssoffan så åker jag bara ut och hunden lämnas åt sitt öde.
Men här gäller det att få ägarna själva att komma fram till detta.

Så egentligen är åsikterna från min sida detsamma, men här på Buke blir det mera rakt på.

Fast... någonstans måste man ju kunna skriva det man tänker också. Inte bara vara livrädd att såra någon.

Det är ju problemet med skriven text, det finns inget kroppsspråk som kan mildra, rösttoner som kan "mjuka upp" etc. Det finns bara orden och kanske någon passande smiley. Ska man ständigt skriva saker i absolut diplomatiska formuleringar så kommer det inte att gå fram någonting alls tillslut. Allting blir relativt.

Jag vill säga tvärtom, att det oftast är en väldigt trevlig ton här på Buke - kanske missar alla elakheter, är inte tillräckligt aktiv och läser inte rätt trådar... Men jag ser inte en massa personangrepp och spydigheter som finns på många andra forum, utan tycker det är väldigt välstädat här överlag. Såklart med undantag ibland.

Välkommen till Hund på buke!
Så har det alltid sett ut och lär göra länge till!

Oftast väljer jag att gå in på andra hundforum istället för att fråga buke just när det gäller hund och jag vet flera som är med!

Väldigt tråkigt att det blivit på det viset!

Håller med dig helt! Men så ser det ju ut i dom flesta ämnena här tycker jag, inte bara hund-forumet, riktigt tråkigt...

Jag tycker din fråga är berättigad och viktig. Jag upplever att många hundinstruktörer/hundpsykologer/liknande har ett djupt intresse och för hundar och deras inlärning men att intresset för människor brister totalt. Hur ska man då kunna lära ut något, det är ju inte hunden som ska förändras med kurser och lektioner utan ägare som ska få nya insikter. Dessutom är ofta inlärningsmetoderna för hunden mjuka med enbart positiv förstärkning medan hundägarna ska lära sig genom att känna skuld och skam.

När jag själv behövde en privatinstruktör för att träna på hundmötesproblematik så pratade jag med en person som på en gång berättade att det var bra att jag insett hur mycket fel jag gjort och att jag ville rätta till det eftersom det i nuläget var synd om min hund. Som väldigt många andra personer där hundägandet brister i något avseende behövde jag verkligen inte höra något som ökade de skuldkänslor jag redan hade. När hon sedan fick veta att min hund varit hos sin uppfödare i några veckor fick jag veta att hon minsann ALDRIG skulle lämna ifrån sig sin hund ens för en dag förrän den var vuxen. Att det berodde på skilsmässa och att jag inte kunnat lösa passningen just den perioden tyckte jag inte att hon hade med att göra utan jag tackade för mig och anmälde mig aldrig till någon av hennes kurser utan hittade i stället en instruktör som var intresserad av BÅDE hundar och människor.

När en fråga ställs och alla svarar ungefär samma, och TS inte tänker ändra något o det är bara hunden som är problemet.
Ja då blir ju folk frustrerade för dom vill både hundens o ägarens bästa.

Det ligger mycket i det du säger och jag vet att jag har gjort mig skyldig till en onödigt hård ton ibland. Samtidigt är det svårt att i skriven text förmedla precis rätt ton. Om man vill svara ärligt - och det är ju det som andra är betjänta av - är det inte alltid lätt att linda in ett beskt budskap.

Tyvärr tror jag att det ibland är så att TS drabbas för att man har sett samma problem/misstag så många gånger förut. Ett typfall att man köper en hund av ras/blandras med ett extremt aktiveringsbehov samtidigt som man själv är beredd eller kapabel att erbjuda aktivering och motion på en nivå som lämpar sig för en lugnare sällskapshund modell mindre. Det är ruggigt frustrerande att läsa om folk som, till synes oreflekterat, sätter sig och sin hund i en sådan sits. Och samtidigt är det ju, som du säger, knappast så att personen kommer att ta till sig mer av det man säger för att man är barsk.

Summa summarum, jag ska försöka bättra mig.

Håller med i mångt och mycket!

Men, kan också relativt ofta uppleva att den hårda tonen kommer först ett tag in i tråden när det börjar byggas en frustration mellan TS och en eller flera andra i tråden.

TS ville kanske ha medhåll om att hunden är problematisk och gärna snabba och lätta lösningar. Folk i tråden pekar på brister i hantering och grundträning och menar på att TS måste ändra sin inställning och att mycket arbete behöver läggas ned och sannolikt begränsa möjligheten till egentid och andra hobbies under en tid. TS blir då frusterad och menar att det inte är rimligt och att det inte var det h*n ville diskutera, och först därefter blir svaren hätska och ibland onödigt elaka.

Såklart inte bra men man är ju inte mer än människa och det är lätt att bli arg och frustrerad när man upplever TS som "otacksam" och ovillig att förbättra situationen för sin hund.

Håller med helt :bow:

Jag har suttit och läst på buke i flera år nu, och aldrig vågat skapa en användare och faktiskt gå in och skriva, även om jag ibland har velat.
Det tar lixom emot, finns en hel del dålig stämning här på buke. Det gäller nästan alla forum tyvärr :grin:
Men nu har jag varit modig och iaf skapat en användare och skriver kanske lite då och då, även om jag fortfarande oftast tvekar att skriva.

Att skriva en egen tråd är nog något jag aldrig skulle försöka mig på, det är alldeles för läskigt :angel:
Jag tror nog att det sitter ett par stycken som precis som jag bara läser och aldrig vågar skriva där ute. Hej på er!

Jag håller med.

Jag kan känna en oerhörd ilska/frustration/"skyll-dig-själv" mot trådskapare, men försöker lägga det åt sidan för att förhoppningsvis göra livet bättre för hunden eller hästen trådarna ofta handlar om.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 654
Senast: Rugge
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat