Att be buke om hjälp...

Sv: Att be buke om hjälp...

Jag upplever att många hundinstruktörer/hundpsykologer/liknande har ett djupt intresse och för hundar och deras inlärning men att intresset för människor brister totalt. Hur ska man då kunna lära ut något, det är ju inte hunden som ska förändras med kurser och lektioner utan ägare som ska få nya insikter. Dessutom är ofta inlärningsmetoderna för hunden mjuka med enbart positiv förstärkning medan hundägarna ska lära sig genom att känna skuld och skam.

Mycket väl skrivet :bow: :bow: Och konstigt nog är det samma reaktion hos en människa som möts av hårda "träningsmetoder" som hos en hund. Man tappar självkänsla, känner sig misslyckad och slutar försöka. Eller man blir förbannad och går emot.

Jag vill säga tvärtom, att det oftast är en väldigt trevlig ton här på Buke - kanske missar alla elakheter, är inte tillräckligt aktiv och läser inte rätt trådar... Men jag ser inte en massa personangrepp och spydigheter som finns på många andra forum, utan tycker det är väldigt välstädat här överlag. Såklart med undantag ibland.

Ja absolut :bow: :love: Om du kollar min profil ser du att min användare skapades 2001-07-01 vilket betyder att jag är en av dem som fanns redan innan stallet.com bytt namn till Bukefalos. Med andra ord, jag har lagt mer än 10 år av mitt liv här på Buke (skrämmande..) och det skulle jag inte ha gjort om det inte vore för den oftast väldigt fina andan på de olika forumen här. Det är den jag vill slå ett slag för.

När en fråga ställs och alla svarar ungefär samma, och TS inte tänker ändra något o det är bara hunden som är problemet.
Ja då blir ju folk frustrerade för dom vill både hundens o ägarens bästa.

Ja, så är det ju. Samtidigt så är det en ganska naturlig reaktion från TS att slå ifrån sig. Så brukar vi människor reagera till att börja med. Sen sjunker det kanske in något, men det kan ta några timmar eller dagar innan vi börjar tänka på ett nytt sätt. Jag menar inte att alla här ska vara psykologer men ibland kan man vänta lite och stöta på igen, så får man en annan reaktion.

Tyvärr tror jag att det ibland är så att TS drabbas för att man har sett samma problem/misstag så många gånger förut. Ett typfall att man köper en hund av ras/blandras med ett extremt aktiveringsbehov samtidigt som man själv är beredd eller kapabel att erbjuda aktivering och motion på en nivå som lämpar sig för en lugnare sällskapshund modell mindre. Det är ruggigt frustrerande

Jag tror du har helt rätt. Problemet du beskriver är vanligt och vi har alla stött på det. Ibland så kanske man tolkar in problem/misstag från andra personer till TS situation, t ex om TS inte skriver något om sin egen erfarenhet förutsätter man att den är obefintlig.

den hårda tonen kommer först ett tag in i tråden när det börjar byggas en frustration mellan TS och en eller flera andra i tråden.

TS ville kanske ha medhåll om att hunden är problematisk och gärna snabba och lätta lösningar. Folk i tråden pekar på brister i hantering och grundträning och menar på att TS måste ändra sin inställning

Jo, jag känner igen det precis. Både från Hund och från alla andra forum. Klart att man vill ha snabba lösningar, vem skulle inte vilja det? Men har man lite erfarenhet så vet man ju att det inte finns några genvägar. Varken när det gäller hunden, relationen, hästens form och bärighet eller vad det nu handlar om. Sen är bara frågan, hur förmedlar man det så att det går in, utan att bli otrevlig?

Välkommen till Hund på buke!
Så har det alltid sett ut och lär göra länge till!

Oftast väljer jag att gå in på andra hundforum istället för att fråga buke just när det gäller hund och jag vet flera som är med!

Väldigt tråkigt att det blivit på det viset!
Vilka hundfora skulle det vara där du inte stöter på samma fenomen?

Där håller jag faktiskt med, tycker att stämningen är tristare på andra hundforum och skriver i princip bara här och på ett collieforum.

Jag har varit inne på forum för min ras, hos ifokus finns flera trevliga hundforum och flera.
Skriver inte så mycket på forum just nu, men förr undvek jag just bukes hund pga dess trista attityd.

KL

Det är tråkigt när TS lämnar tråden helt för att det blir så hetsk stämning ibland. Hade nivån legat "skysstare" kanske det hade droppat in någon mer som hade kunnat på ett lite lirkigare sätt få TS att ändra åsikt i aktuell fråga.

Det hela handlar oftast om argument tror jag. Kommer folk med tillräckligt goda argument så ser TS att det de säger kanske är grundat i något som är rätt och börjar ändra åsikt.

Vissa TS däremot skapar trådar bara för att få medhåll och där tror jag inte man kan argumentera eller bråka med de öht. De ändrar inte åsikt.

Fast... någonstans måste man ju kunna skriva det man tänker också. Inte bara vara livrädd att såra någon.

Det är ju problemet med skriven text, det finns inget kroppsspråk som kan mildra, rösttoner som kan "mjuka upp" etc. Det finns bara orden och kanske någon passande smiley. Ska man ständigt skriva saker i absolut diplomatiska formuleringar så kommer det inte att gå fram någonting alls tillslut. Allting blir relativt.

Jag vill säga tvärtom, att det oftast är en väldigt trevlig ton här på Buke - kanske missar alla elakheter, är inte tillräckligt aktiv och läser inte rätt trådar... Men jag ser inte en massa personangrepp och spydigheter som finns på många andra forum, utan tycker det är väldigt välstädat här överlag. Såklart med undantag ibland.

Jag håller med dig, jag! :)

Håller också med Lager. Jag tycker visst det är trevlig ton här på hund. Visst får man höra sanningen, men är det inte det man vill ha? De som reagerar negativt på såna svar (även om det är trevligt skrivet) är ofta de som vill ha en quickfix eller svar som innebär att personen inte behöver göra något tråkigt, tidskrävande eller dyrt. Får de sedan ett svar som känns, dvs "ta ansvar för din hund", blir de besvikna och irriterade. Ofta. Inte alltid.

Jag tycker jag alltid har fått trevligt bemötande och bra svar i mina trådar. Tack till er alla än en gång för det!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 654
Senast: Rugge
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 454
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Mens
  • Skottlossning på skola

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010