Atros Hjälp är det någon som har mycket erfarenhet om detta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare milla5
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 284
M

milla5

Hej

Jag är helt förtvivlad då när vi hämtade hem våran ponny igår från hästsjukhuset så fick vi veta att han har Atros och en bencysta :(
Jag har inte mycket erfarenhet av detta och när jag fick beskedet igår så var det som en rullgardin drogs ner. Jag vet inte riktigt hur vi kom där ifrån och hem men hem kom vi ju iallafall.:cry: Jag skulle väldigt gärna vilja veta om någon här har erfarenheter om detta, och hur det blir. Kan han bli bra? Kommer han gå och ha ont hela tiden? Vet sa att han måste ha en väldigt hög smärttröskel då hon inte såg något på honom direkt ibörjan utan kom fram ordenkligt vid böjprovet.
Jag är väldigt tacksam för svar om ni vet något om detta.
Jag har iallafall bestämt att kan han inte bli bra utan kommer att ha ont då får han somna in man vi älskar homom så jävla mycket så man går ju sönder.:cry:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Atros Hjälp är det någon som har mycket erfarenhet om detta?

Det går ju att hjälpa människor då borde väl det gå att hjälpa hästar! vi får hoppas det,inte tror jag det är kört iallafall,fråga vet och kontakta gärna flera för det kan vara olika svar hm.

Tack snälla för ditt svar.
Tyvärr så ser det väldigt mörkt ut för våran ponny. han är bara 9 år så det käns förjävligt men vet har nu kollat på röntgenbilderna igen och han är väldigt risig så det ser tyvärr inte hoppfult ut:cry::cry::cry:

usch vad hemskt.. Men jag tycker att du ska rådgöra med fler veterinärer bara för att få fler uppfattningar.. Hoppas verkligen att det går bra..

min gammla ponny på 19år har artros och har haft det nu i ca 1,5 år. vi har behandlat henne med glucosamin och det har fungerat jätte bra på henne. hon är fortfarande stel och har nedsatt rörlighet i höft och benen bak men det är stor skilland mot för 1,5år sen.
jag har även märkt att hon blir sämre när det är kallt ute, så hon har varma täcken på sig för att inte bli stel i lederna.
i dagsläget går det jätte bra att promenadrida henne, bara man tar det lugnt, men hon kan inte längre gå i vänster galopp. vilket troligtvis beror på att det bakbenet inte orkar riktigt, så jag håller mig till skritt och lite trav med henne.

jag har själv artros... jag skulle ärligt talat inte behålla en häst som har det... men man måste ju oå titta på hästen, är den lycklig? springer den och hoppar i hagen? sånna saker... om hästen är som vanligt så kan man väl behålla den, men ser man att den där gnistan i ögonen försvinner då får man nog börja förbereda sig för det värsta...

Min gamla dam på 17 år fick konstaterad artros i vänster framknä när vi var in den 8/10,hon var MYCKET halt vid böjprov,båda fram,röntgen gjordes,och då visade det sig att det var ju artros då i vänster framknä,höger ben var helt rent på röntgen,och bak röntgades inget eftersom hon inte visat minsta lilla bak på böjprov..

Vet precis hur du känner,när jag fick beskedet så rasade min värld samman,speciellt med tanke på att veterinären inte såg så lycklig ut heller,utan han kliade sig i huvudet och frågade om jag tyckte att det var värt att behandla,eller hur jag ville göra,och han sa att han tänkte vara ärlig och sa att inte visste om det var så goda chanser,att jag absolut inte skulle bygga upp några förhoppningar,men vi kom överens om att ge en behandling,för han tyckte iallafall att det var värt att testa,behandlades med tuppkam och cortison i knäet. Sjukhage,inga promenader,ingenting,utan fick bara stå i hage..

In på återbesök igen den 29/10,sprang på gången,och jag var skitnervös,när jag sprungit kl.art såg vetten lite nöjdare ut,och böjprov gjordes igen,sprang ytterligare,och han såg fortfarande nöjd ut,och jag fick till svar att hon var helt ohalt innan böjprov,och efter böjprov visade hon "bara" en markering på V.fram,hältan i höger fram var helt borta. :banana::bump:
Förra gången vi gjorde böjprov gick det inte att böja en full minut,utan då kastade hon sig bakåt,nu kunde han fördigböja henne iallafall..

Gjordes dock ytterligare en behandling med samma medel,men fick nu börja gå promenader (för hand) 15-20 min om dagen,ska in nu igen på måndag,förhoppningsvis så kanske jag får börja rida lite smått på henne,hoppas bara att det inte blivit värre...Är jätteorolig för det..

Veterinären har sagt att hon aldrig kommer bli 100% bra igen,men iallafall 80% trodde han,så vi får hoppas på det iallafall,så länge hon inte har ont av det så får vi hålla igång så länge det går,men om hon får ont igen,och behandlingen inte hjälper,då måste man ju tyvär ta bort dom..

Kommer kännas tungt i så fall,har hafft henne i 10 år nu så..

Hoppas att det löser sig för din häst,än så länge så är ju inte min färdigbehandlad än,så jag kan tyvär inte svara på hurvida och om dom blir bra,men än så länge så har det gått åt rätt håll iallafall! :bump:

ETT STOR TACK till er alla som har hjälp mig med denna tråd.
Vi var på återbesök nu i måndags 26 nov och det snarare sämre ut han haltar 1 gr redan från början och efter ett väldigt lätt tryck med bojprovet så var han 3,5 gr och stel som attan i leden. Trots att vi behandlade leden för ca 2 veckor sedan.:cry: Vet ser inte att han kommer att kunna gjöra så mycket mer i sitt liv det jag nu får bestämma är om han ska gå i hagen resten av sitt liv och ha ont eller om vi ska låta honom få somna in. Detta är ju förjävligt men jag vet inte vad som är bäst idetta läga man har sitt ansvar det vet jag och då känns det ju som att han ska slippa lida mer och vara risk också för en vandringpokal för det var han innan han kom till oss och det tog tid innan han litade fullt ut på oss. I dag gör han dä och gör allt vi vill men den senaste tiden har han betett sig väldigt annuolund med att kick mot människor, otålig,stirrande ögon, rullar sig typ 10 ggr under ca 1,5 tim så här han han aldrig varit innan så jag märker ju att han inte är som han ska men att det kom efter dom började med hans ben så var det som allt släpp från honom.
Ja nu ska jag inte skriva ner er mer men om ni har råd över hur ni skulle gjort får ni gärna svara mig:cry::confused:

Ja den finns inte han hänger i hagen och blicken är glansig och tom

Ja den finns inte han hänger i hagen och blicken är glansig och tom

då skulle jag absolut ta bort hästen...
gjorde det med min förra häst eftersom blicken var jätte jobbig att möta, tom och som ett rop på hjälp... ge honom några dagar som ni bara ängnar er åt honom, ge massor godis osv och sen skulle jag låta honom gå....

tyvärr, man måste se förbi sig själv....

Ja tyvärr så ser det ju inte bättre ut.
Tack snälla för ditt svar och hjälp, man behöver lite stöd så här under jobbiga perioder.
Tack ännu en gång

har den behandlats utöver sprutning??
dvs med butta, finadyne, quadrisol e.d.

om inte skulle jag absolut sätta in det innan jag tog bort hästen...

HeJ Milla...

Tänker på er i er svåra stund...
du har fått pm...
Kramar

Usch vad hemskt!:cry:
Kan ju berätta om våran ponny som var tvugen att tas bort i januari: Vi köpte han som 4åring han var då en mycket trevlig och fin ponny.Men tiden gick och han började bete sig underligt, halt från och till, ville ej gå i vänster galopp och höll på att byta. Vi märkte då att något inte var som det skulle så vi bokade tid på närmsta klinik. På röntgen visade det sig att han hade artros i båda frambenen. Han behandlades med många olika mediciner och sprutor men blev inte bättre utan snarare sämre, han blev aggressiv och sur i humöret. Efter mycket om och men togs han bort nu i januari, endast 6år.
Så jag förstår vilket rent utsagt hel*ete du går igenom.:cry:
/en som lider med dig

Tack snälla för era värmande ord och tankar.
Ja veterinären har gjort allt de kan med mediciner osv men det blir som sagt bara värre och vi har nu tagit det jobbiga beslutet att han ska få vandra vidare till de gröna ängarna. Då vi märker allihoppa i här hemma och i stallet att han har ingen glädje kvar i sina ögon eller som sagt humöret allt är i botten.:cry::cry::cry:
Det är jäkligt jobbigt men man har trots allt ett ansvar då djuren inte ska lida utan få slippa det och vi inser att det inte går att göra något åt det och att veterinären visade hur ett normalt häst ben ska se ut :eek: så fattar jag att det var det jävligaste som man kan ha i stort sett. Vi älskar våran ponny över allt annat men han ska inte behöva lida mer utan det är bättre att vi lider känslomässigt istället.:cry::cry:
Tack alla för era fina och värmande ord och tankar

har den behandlats utöver sprutning??
dvs med butta, finadyne, quadrisol e.d.

om inte skulle jag absolut sätta in det innan jag tog bort hästen...

Vi har provat allt i vår makt och tyvärr så blir han bara sämre och veterinären ser ingen anledning att fortsätta med massa behandlingar då det värsta är hans benpålagringar och bencysta.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
4 012
Senast: monster1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 340
Senast: lizzie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 460
Senast: Motacilla
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 440
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter