Äter mindre

Linda.B

Trådstartare
Oscar har börjat äta lite mindre nu än tidigare - Äter ca ½ portionen med lunch & middag och vill sedan inte ha mer. Frukostgröten har han hittills ätit, men i dag ville han inte ha mer efter 2-3 skedar. Provade då att ge en smörgås, samma sak där, åt några bitar sedan lekte han med det eller kasta ner till hundarna.

Han är även förkyld, inte så att han är hängig utan har lite rinnsnuva. Annars är han precis som vanligt - Leker med sina saker & kör gåstol för fullt.

Är det vanligt att de äter mindre periodvis?

//Linda

Sv: Äter mindre

En förkylning kan ju sätta ner aptiten, ofta försämras smak och lukt vilket kan påverka.

Jag har alltid gjort så här, t.o.m. när jag ammade: Det är bara sonen som vet hur hungrig han är och hur mycket mat han vill ha vid varje tillfälle. Det enda jag kan göra är att servera regelbundna måltider, sen får han själv bestämma hur mycket han vill ha. Ibland blir det mer, ibland mindre. Precis som för en själv! Och vi har aldrig haft några problem med hans ätande, vi varken trugar eller tvingar eller sätter press. Vi berömmer inte heller. Mat äter man helt enkelt, det är ingen prestation som ska belönas eller straffas. Vill han inte äta upp allt så är det OK, jag äter inte alltid upp allt på min tallrik själv. Ibland blir man mätt fortare än man trott, eller så smakade det inte så bra just då. Inget mer med det.

Det jag uppmärksammar och berömmer är sånt som tex att han håller skeden/gaffeln bra eller hur fint han brer sin macka etc. Inget överdrivet, men lite uppmuntran är ju alltid roligt. Spills det något så är det sånt som händer, bara att torka upp och han får lite papper att torka med själv. :)

Sv: Äter mindre

Precis så gör Isak också nu.
Äter några tuggor och sedan vägrar han.
Antar att det är tänderna

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·
Mat Kan vi prata lite om det här med portionsstorlekar när man går på restaurang? Jag blir inte klok på dessa jätteportioner som läggs upp...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
18 551
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 247
Senast: Emtherlia
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 387
Senast: mrkarisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar