Äter du skräpmat?

Jag har ingen aning faktiskt och har därför också frågat.
Men får inget svar.
Så jag provar igen.
Vad är skräpmat?
Jag tror inte att du någonsin kommer att hitta en enhetlig definition på det. Det beror så enormt mycket på folks uppväxt, diet, kunskap, umgängeskrets, livsstil, osv. Det finns nog ungefär lika många definitioner på skräpmat som det finns människor som äter. Men om du läser igenom tråden kan du se några exempel som väl tas upp oftare än andra, och det är nog det närmsta ett svar på din fråga som du kan komma tror jag.

Tillägg: Och NE, som @mandalaki citerar, är ganska rätt ute tycker jag. Men det är ju jag det.

Känner att jag behöver balansera allas förträfflighet här i tråden och dela med mig av mina levnadsvanor:

Eftersom jag går på AW minst en gång i veckan äter jag fish and chips minst en gång i veckan. Då dricker jag även absurda mängder vin oftast.

Jag äter min mozzarellapizza alldeles för ofta, en gång i veckan kanske?

Hamburgare etc när andan faller på, oftare när jag är i Madrid, mer sällan hemma i Sthlm. En gång varannan vecka i snitt kanske?

God sötad yoghurt + flingor = varje morgon.

:up:

(sushi skulle aldrig falla mig in att räkna som skräpmat)

Skräpmat som i pizza, hamburgare och friterat äter jag nog i snitt 2 gånger i månaden. Oftast ute, men det händer att vi beställer hem också.

Skräpmat som i vit pasta, ljust bröd och smaksatt yoghurt äter jag kanske 1 gång i månaden (vardera).

Skräpmat som i godis, kakor, chips, glass, söta drycker och (mörkt) bröd med marmelad äter jag nog 2 gånger i veckan ungefär.

Skräpmat som i frukostflingor, färdigrätter, ketchup och färdiga såser äter jag kanske några gånger per år.

Ovan är väl ungefär vad jag tänker på som skräpmat men det är ju enormt individuellt, som vi har sett i den här tråden. Sedan finns det en massa annan mat som jag inte klassar som direkt nyttig, men som enligt mig inte är tillräckligt illa för att kallas skräpmat.
Men det är väl jättelite skräpmat som du räknar upp där? Vit pasta, ät det bara inte jämt. Ljust bröd, samma där. Liksom mörkt bröd med marmelad och frukostflingor. Det är ju inte "skräpmat'". Däremot får du i dig väldigt mycket socker och lite näring om du äter kalaspuffar eller Frosties varje morgon. Men frukostflingor i sig är inte skräpmat.

För mig är skräpmat typ mcD, pizza och korv m bröd från macken.
Att en del blandar in egna åsikter kring nyttig/onyttig mat är ju helt icke-relevant.
Snabbmat kan väl kanske vara lite bredare och då inkludera typ thai-take away, men behöver ju inte vara onyttigt.

Jag äter i allmänhet inte köpt hamburgare/pizza och sådant. Min mage tål det inte. Hemmagjort är något bättre (för magen), så det äter jag väl säkert någon gång i månaden iaf. Köpt thai/sushi/indiskt blir det någon gång varannan vecka (minst).

Äter inte typ färdiga pommes och sådant, mest för att jag inte tycker att det är särskilt gott. Om jag ska äta själv så äter jag dock gärna antingen micromat eller typ yoghurt (eller popcorn). Är rätt ointresserad av att laga mat åt mig själv.

Min stora last här i livet är Cola Zero. Och det är ju dryck, inte mat. :D

När jag tittar på mitt flöde på FB så är det matbilder med "finare" mat. Vilket jag kan förstå till 100 % Ingen lägger väl ut bilder när de äter någon trist snabbmat:D
Men...hur ofta äter du skräpmat?
Jag äter skräp alldels för ofta. Tidsbrist, stress, trötthet osv. Men jag lägger ju inte ut på FB när jag köper en kebab eller hamburgare. Eller hämtpizzan...
Har väl hänt att jag lagt upp bilder när jag äter dels sånt som kan anses vara skräpmat. Sen är förstås frågan vad räknas till skräpmat?
Kan det vara att äta kött rätt upp och ner utan någonting till? Pasta med ketchup/sås utan nått annat till? Jag skulle säga i mitt fall att det beror helt och hållet på hur man drar definitionen.
Ofta är jag för lat för att laga nån avancerad mat, så ibland blir det bara delar. Inte kul att laga mat till sig själv, roligare när man lagar åt någon annan.

Känner att jag behöver balansera allas förträfflighet här i tråden och dela med mig av mina levnadsvanor:

Eftersom jag går på AW minst en gång i veckan äter jag fish and chips minst en gång i veckan. Då dricker jag även absurda mängder vin oftast.

Jag äter min mozzarellapizza alldeles för ofta, en gång i veckan kanske?

Hamburgare etc när andan faller på, oftare när jag är i Madrid, mer sällan hemma i Sthlm. En gång varannan vecka i snitt kanske?

God sötad yoghurt + flingor = varje morgon.

:up:

(sushi skulle aldrig falla mig in att räkna som skräpmat)

Får erkänna att mina matvanor är ganska lika dina faktiskt... :p

I den här tråden låter "skräpmat" mycket mer moraliserande än jag har uppfattat uttrycket tidigare. Det verkar vara synonymt med det mesta som inte är närproducerade ekologiska kikärter :confused:
Ja, det låter så verkligen! Och personligen är jag så less på alla som måste påpeka att de minsann aaaaaldrig äter hel- eller halvfabrikat. Vad vill du ha, en medalj eller? :p
Får erkänna att mina matvanor är ganska lika dina faktiskt... :p
Halleluja jag är inte ensam :D.

Haha.. med tanke på att det är rätt mkt skräpmat som säljs både i butiker och restauranger så utgår jag från att de flesta som svarat i tråden inte är representativa. De som äter mer "skräp" kanske inte vill skylta med det? För det inte anses fint? Klassmarkör? Är det "fint" att laga allt själv?

När jag pratat om tex matvanor på vissa arbetsplatser jag jobbat på tycker jag det är intressant att det anses "onyttigt" att äta tex hamburgare, thai, sushi etc till lunch. Men samma personer kan äta ljusa mackor, juice, sötade flingor etc. till frukost. Eller snabbmakaroner med ketchup till lunch och samtidigt förfasa sig över de som äter en hamburgare.

Senast ändrad:
Jag har ätit kopiösa mängder Felix Krögarpytt senaste veckorna, i akut protest mot att laga mat. Är det skräpmat?
190 kcal/100 g, mycket kolhydrater. Svenskt kött och svensk potatis.

Potatis, korv (nöt- och griskött, vatten, potatismjöl, kryddor (paprikapulver, vitlök), svartpepparextrakt, salt, nötköttsprotein, potatisfiber, rökarom, antioxidationsmedel askorbinsyra, natriumaskorbat och -citrat och konserveringsmedel natriumnitrit), lök, rapsolja, griskött (salt), nötkött (sammansatt nötkött, salt) och worcestershiresås (vatten, socker, ättika, kryddor bl.a. chilipeppar, vitlök, muskot och libbsticka, maltvinäger från KORN, lök, arom och salt).
Pytten innehåller 21 % kött.

Äter sushi typ en gång i veckan, pizza/burgare typ 2 gånger/månad. Om jag inte dietar (deffar alltså). Har insett att jag är rätt kräsen, äter typ bara de ovan + fisk, skaldjur och quorn.

Så äter lite skräpmat iaf. Men jag mår alltid dåligt efteråt (inte mentalt, absolut inte så) min kropp gillar verkligen inte skräpmat. Bäst mår jag av typ laxfilé, nån sked ris och massa sallad. Tråkigt men värt det i slutändan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
66 877
Senast: Hemlig21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar