Äter du skräpmat?

Jag försöker undvika Donken, korv på macken och liknande, det är inte gott, nyttigt eller billigt. Jag har hittills inte träffat på många pizzerior som gör god pizza enligt mig (definitivt inte de två lokala!) så äter jag pizza blir det egenkomponerad eller fryspizza (har hittat ett par som är helt ok).

Thaivagnar brukar jag äta på om det ges tillfälle, även om det inte är supernyttigt så är det vansinnigt mycket godare än Donken/random pizzeria. Äter gärna sushi också men de lokala sushiställena har sunkat ner sig rejält så jag föredrar att göra den själv.

Färdigmat a la Findus riskerar att innehålla sådant min mage inte gillar och är inte gott så jag undviker det. Undantaget är Menmens gyoza, de accepterar min mage oftast :up:

Edit: Sedan tycker jag inte att snabbmat = skräpmat. Tex sushi räknar jag som snabbmat men det är absolut inte skräpmat (som i onyttigt). Pizza kan också vara nyttig mat om man gör den på rätt sätt.

Jag kom på ett slags skräpmat som jag äter kanske fyra-fem gånger om året: fryspizza. Inte för att jag är så himla sugen men för att jag inte gett upp hoppet om att hitta en som är ätbar.

Jag kom på ett slags skräpmat som jag äter kanske fyra-fem gånger om året: fryspizza. Inte för att jag är så himla sugen men för att jag inte gett upp hoppet om att hitta en som är ätbar.
Har du provat den här?

ristorante-mozzarellapng.png

@mandalaki Den jag visade är godare! Det är den enda fryspizza jag kan äta (och som jag äter den :up:).

I vanliga fall, någon gång i månaden. Nästan alltid mcdonalds eller thai typ. Nu var jag iväg på en resa halva förra veckan där det inte fungerade att gå på restaurang, så då blev det sushi x3 (:o) och en dag (natt hehe) McDonalds eftersom det var det som fanns i närheten och var öppet. Jag tycker inte det känns som någon katastrof att det blir mer skräp någon gång ibland.

Jag kommer från en familj som inte använder hel/halvfabrikat där jag är det svarta fåret. När jag var liten vägrade jag äta det hemlagade och ville ha pulvermos, fiskbullar, köpta köttbullar osv :o

Jag tänkte eftersom du definierade thai och sushi som skräpmat. Medan TS mer var inne på hamburgare, pizza och kebab. Dvs variationer på kött med bröd. Sushi och thai är ju rätt annorlunda typ av mat.

Vart skrev jag det? Är kanske seg men jag hittar inte. Skrev att jag ibland hämtade detta alltså ala snabbmat/take away? Sen kan jag tycka att enklare thai tex håller ungefär samma nivå som en kebab från kvartersgrillen. Men nästan all mat går ju att göra i "bättre varianter". Tex som jag skrev har ju inte burgaren på Donken och burgaren på AG's speciellt mkt gemensamt. Alltså kan man ju kanske inte klassa "hamburgare" per se som skräpmat?

Det går säkert att diskutera en evighet vad som bör klassas som "skräpmat" och du lär få 1000 olika svar beroende på vem du frågar.

Senast ändrad av en moderator:
Beror på hur man definierar skräpmat :)
Köpt snabbmat typ pizza äter jag kanske 10 gånger om året på sin höjd (har 1.5 mil till närmsta pizzeria och inte plånbok som håller för det heller). Undviker hamburgerkedjor om jag kan då jag inte tycker det är särskilt gott.

Däremot skulle jag nog inte säga att jag inte äter skräpmat hemma :p Fattig student som dessutom tycker laga mat är dödligt tråkigt, så pasta, pulvermos, pommes och annat onyttigt som går fort och lätt förekommer nog oftare än det borde... :o
Men det läggs ju inte ut på sociala medier ;)

Jodå, här slinker det ner en pizza eller vegetarisk kebabtallrik var eller varannan månad :)

När tålamodet, orken och energin är totalt borta är det skönt att åka in till stan och köpa med sig mat hem till middagen :)
Åker du alltså IN till stan och sen... ut igen bara för att köpa hämtmat? Frestar inte det på tålamodet, orken och energin?

Snabbmat man köper ute är generellt dyrt i längden i jämförelse med sånt man lagar hemma så det är sällan jag äter det, ett par gånger i månaden kanske. Skräpmat över lag, även sånt man kan laga hemma äter jag nog desto mer av.

Om det är någon som på riktigt inte använder några halvfabrikat så blir jag imponerad. Och tror nästan att den ljuger ;)

Sen tycker jag väl att halvfabrikat har väldigt lite med skräpmat eller inte att göra :)

Ja men precis! Var och varannan i denna tråden verkar inte ha nån som helst koll och definierar halvfabrikat som skräpmat :banghead:

Skräpmat som i pizza, hamburgare och friterat äter jag nog i snitt 2 gånger i månaden. Oftast ute, men det händer att vi beställer hem också.

Skräpmat som i vit pasta, ljust bröd och smaksatt yoghurt äter jag kanske 1 gång i månaden (vardera).

Skräpmat som i godis, kakor, chips, glass, söta drycker och (mörkt) bröd med marmelad äter jag nog 2 gånger i veckan ungefär.

Skräpmat som i frukostflingor, färdigrätter, ketchup och färdiga såser äter jag kanske några gånger per år.

Ovan är väl ungefär vad jag tänker på som skräpmat men det är ju enormt individuellt, som vi har sett i den här tråden. Sedan finns det en massa annan mat som jag inte klassar som direkt nyttig, men som enligt mig inte är tillräckligt illa för att kallas skräpmat.

Skräpmat = mycket kalorier, lite näring. socker, vitt mjöl, alkohol
Objection. Socker, vitt mjöl och alkohol är inte skräpmat i sig. Däremot kan de säkert vara inslag i skräpmat om de förekommer i tillräcklig mängd och i olyckliga kombinationer.

NE:s definition låter väl ganska lämplig:

skräpmat, engelska junk food, vardaglig benämning på livsmedel som består av s.k. tomma kalorier och har låg näringstäthet.De är ofta energirika och innehåller energi i form av socker och fett, och ofta mycket salt men saknar viktiga näringsämnen. Intag av sådana livsmedel leder lätt till för högt energiintag och fetma och kan samtidigt äventyra näringsbalansen. Exempel på livsmedel som ofta räknas till denna grupp är godis, pommes frites, potatischips, konditorivaror och läskedryckläskedrycker, men också spritdrycker, likörer, öl och vin i stora doser skulle kunna räknas hit.

http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/skräpmat

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
66 877
Senast: Hemlig21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar